چاپ مطلب چاپ مطلب

《کیو مرثی》مسئول کمپ ترک اعتیاد رهروان راه سلامت لاهیج: وجود سو پیشینه و عدم اشتغال مهمترین مشکلات معتادان بهبودیافته

اختصاصی همای گیلان:اعتیادمشکل اساسی هر جامعه به حساب می آید.
فردمعتادازیک سو از جامعه طرد می شود واز سوی دیگراعتبارخانوادگی خود را ازدست می دهد؛ضمن آنکه درصورت ترک اعتیاد،جامعه پذیرای اشتغال وی نمی باشد وهمین عامل، احتمال رجوع به اعتیاد را افزایش می دهد.


شاید کمک های اندک دولت به جامعه ی معتادان
گِره گشای این معضل اجتماعی نباشد.زیرا همواره عدم ایجاد اشتغال نه تنها برای فرد معتاد بلکه برای بسیاری از جوانان ما امری محال می باشد.متاسفانه هرچقدر به سمت جلو حرکت می کنیم، بیشتر شاهد پایین آمدن سن اعتیادوگرایش بانوان به این مواد افیونی هستیم که این خطر بسیار بزرگی برای جامعه محسوب می شود؛پس پایین آمدن سن اعتیاد از یک سو واز سوی دیگرعدم پذیرش افراد زیر۱۸سال در کمپ،( برطبق قانون اداره بهزیستی) موضوع را بغرنج تر نموده است با این تفسیرکوتاه ازمعضل جامعه ی معتادان،به سراغ 《حسین (کامبیز)کیومرثی 》مسئول کمپ《 راهروان راه سلامت لاهیج》رفته ایم و گفتگویی ترتیب داده ایم که باهم آن را می خوانیم:

***هزینه ی دو میلیارد تومانی برای راه اندازی کمپ***

س:لطفا ضمن معرفی خود درباره ی کمپی که راه اندازی نموده اید،توضیحاتی ارائه دهید و همچنین بفرمایید جهت احداث آن چقدر هزینه نموده اید؟
ج: اینجانب کامبیز کیومرثی متولد۱۳۵۴از شهر لاهیجان هستم. هدف از راه اندازی این مرکز کمک به همنوعان و آسیب دیدگان این بلای خانمانسوز یعنی بیماری اعتیاد میباشد . زیرا امروز در کشور عزیزمان ایران با توجه به قرار گرفتن در یک کوریدور ترانزیت مواد مخدر که از مرزهای شرقی: یعنی کشور افغانستان و امتداد آن درمرزهای غربی در یک ترانزیت بزرگ حمل مواد مخدر قرار دارد و حتی تا اروپا نیز ادامه دارد و دیگری با توجه به دشمنی همه جانبه دشمنان این مرز بوم با ساختن فیلمها و سریالهای مرتبط با آن امروز بنیاد خانوادها را هدف قرار داده اند، که یکی از این تهاجمها، عادی سازی مصرف الکل و اعتیاد میباشد، بر خودم واجب دانستم این مرکز را راه اندازی کنم و ودر سنگر مقاومت در کنار دیگر عزیزان قضایی و انتظامی خدمت نمایم و باری از دوش انها بردارم. برای خرید ساختمان مبلغ ۱۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال(هجده میلیار ریال) و برای تجهیز و راه اندازی آن هم مبلغ ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ریال(دو میلیارد ریال) هزینه گردیده است.

*** مدارس نقش تاثیر گذار در پیشگیری از اعتیاد***

س: به نظر شما احداث کمپ ترک اعتیادچقدرمی تواندبرمیزان کاهش ترک اعتیاددرجامعه اثرگذارباشد؟
ج:اول از همه برای جلوگیری از گستردگی بیماری اعتیاد و مقابله با این پدیده شوم و نوع آسیب هایی که این بیماری برای خانوادها و جوانان به همراه دارد باید یک اطلاع رسانی و آگاهی اولیه صورت بگیرد و خط مُقدم این مهم، نظام آموزشی است،یعنی مدارس و دانشگاها یک بخشی از محتوای آموزشی و تحصیلی را اختصاص به آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد، و استفاده ی نادرست از اینترنت و فضای مجازی را در کتب درسی خود بگنجانند تا مقدمه ای باشد برای آگاهی و پیشگیری.بعد از آن صداو سیما و متولیان فرهنگی این امر با ساختن مستندها و سریالهای پر محتواو تاثیر گذار، می توانند نقش مهمی در آگاهی مردم برای شناساندن این بیماری با ابعاد وگستردگی آن داشته باشند . یعنی آخرین نفر باید ماها باشیم که احیانا خدای ناکرده کسی مبتلا به این بیماری شد،بتوانیم به کمک شخص بیمار بیائیم و این آگاهی را به بیمار بدهیم که اعتیاد یک ضعف اخلاقی و یک جرم نیست و با یک سری از اصول و نشریات مربوط به آن که در تغییر کارکرد ذهن که توسط مصرف مواد اختلالاتی به وجود آمده ،استفاده نمود و با کمک این ابزار یعنی نشریات و مشورت با کسانی که سالیان متمادی به کمک این ابزار ساده، پاک مانده اند کمک گرفت و پاک ماند.

***ارائه ی خدمات پزشکی، روانشناسی و مشاوره ای در کمپ***

س:چه خدماتی دراین کمپ ترک اعتیادانجام می گیرد؟
ج: کمپ دارای پزشک،روانشناس،و مدیر داخلی میباشد که خدمات پزشکی، مشاوره و روانشناسی ارائه می گردد و ما سعی کردیم در خدمات رسانی با مشورت روانشناسان و دیگر دوستان با تجربه، برای پذیرش بیماران در نظر بگیریم و انعکاس دهنده ی یک پیام مثبت باشیم که به جامعه مخابره میشود. با فراهم کردن پروتکل های بهداشتی اولیه و مهیا کردن فضای بهبودی با تمام امکانات روز و مشاوره ی فردی هر روزه توسط روانشناس و مدیر داخلی، سعی در خدمت رسانی به بیماران و خانوادهای آن عزیزان داریم

س:طول درمان یک بیماردرکمپ چه مدت می باشد؟
ج: در این مرکز اقامتی طول درمان یا همان دوره سم زدایی که برای بیماران در نظر گرفته شده است ۳۰روز می باشد ؛اما گاهی اوقات با تشخیص روانشناس و نوع شدت تخریبی که شخص مبتلا دارد،مدت بیشتری برای بهبودی، در نظر گرفته میشود تا بتواند از لحاظ جسمی و روانی سلامتی نسبی به دست بیاورد.

س: درآمدهای کمپ ازچه راهی تامین می شود؟
ج: در آمد این مرکز از خود بیماران یا خانواده آن عزیزان تامین میشود، به غیر از بیمارانی که ارگانها یا سازمانهای خارجی به این مرکز ارجاع میدهند.

***تعرفه ی بهزیستی برای بیماران: یک میلیون تا یک میلیون و دویست تومان و تخفیف برای بیماران بی بضاعت***

س: معتادان چگونه شناسایی وچه مبلغی بایدپرداخت نمایند؟
ج: برای شناسایی بیماران، خانواده ی این عزیزان نخستین مراجعه کنندگان میباشند و بعد خود بیماران هستند که با اطلاع رسانی هایی که از طرف نهادهای مردم نهاد و بهبود یافتگان به آنان صورت پذیرفته با پای خودشان آمده اند و به ما مراجعه کرده اند و دیگری سازمانهای قضایی و انتظامی برای اصلاح رفتارهای غیر قانونی و ضد اجتماعی این آسیب دیدگان، آنان را به ما ارجاع میدهند. طبق تعرفه ی اداره ی بهزیستی یک میلیون تا یک میلیون و چهارصد مبلغ پرداختی برای هزینه بستری یا اتمام دوره میباشد اما به تشخیص مدیر داخلی و کارشناس کمپ برای آن دسته از خانوادهایی که بضاعت مالی ندارند نصف قیمت و یا اصلا هزینه ای در نظر گرفته نمی شود.

*** نبود اشتغال به دلیل سو پیشینه:مشکلات معتادان پس از بهبود***

س: مهمترین مشکلات پیش روی جامعه ی معتادان چیست؟
ج: اگر بخواهیم مشکلات پیش رو ی بیماران را بیان کنیم، باید همه جنبه های آن یعنی اجتماعی ، فرهنگی ، روانی و خانوادگی را یکی یکی شرح دهیم و با کارشناسی صحیح ، سعی در اصلاح آن نماییم . چون در نگاه اول، بیماری اعتیاد از لحاظ جسمی،روحی،روانی اثرات مخرب دراز مدت بر شخص مبتلا میگذارد و حتی سالیان متمادی این اختلال در رفتار و ذهنیت شخص مبتلا مشکل ایجاد میکند. مهترین مشکلی که در حال حاضر بعد از پاک شدن این آسیب دیدگان وجود دارد مشکلات مالی و اشتغال است، با توجه به سو پیشینه ای که بعضی بیماران دارند، باید تدابیری از سوی مسولین مربوطه اندیشیده شود تا مجددا این مبتلایان ، به بدنه اجتماع و زندگی عادی بازگردند.
***طبق قانون، کمپ از پذیرفتن افراد زیر ۱۸سال معذور است***

دیگرمشکلی که در جامعه معتادان وجود دارد ، این است که حسب قانون اداره بهزیستی افرادزیر ۱۸ سال _که درحال حاضرآمار مبتلایان زیادی دارد- نمی توانندجهت درمان به کمپ مراجعه نمایندوگفته می شود که این افراد به دلیل سواستفاده نشدن درکمپ تا سن قانونی نمی توانند جهت درمان پذیرفته شوند.

س:آیا بعدازاین که فردمعتادطول درمان راطی کردبه حال خود رهامی شودیازیرچتر حمایت متولیان قرارمی گیرند؟
ج: معمولا روانشناس ما بعد از اتمام دوره و بررسی پرونده های بیمارانی که ترخیص شده اند با شماره تماس ثبت شده با آنان در ارتباطند و با ارائه راهکارها و مشاوره فردی و خانوادگی در روند بهبودی و پاک ماندن آنان در اجتماع، سعی در اطلاع رسانی و آگاهی دادن به آنهادارد. و دیگری سازمان بهزیستی با دادن تسهیلات خوداشتغالی سعی دارد برای این عزیزان اشتغال به وجود بیاورد تا به بدنه تولید و اجتماع وصل بشوند اما متاسفانه خیلی از بیماران به دلیل نداشتن ضامن معتبر یا پروانه ی معتبر نمی تواننند موفق به دریافت این تسهیلات بشوند.
در خواست ما از مسولین مربوطه این است که تدابیری اندیشیده شود تا موانع جلوی پای این آسیب دیدگان برداشته شود تا زودتر بتوانند به زندگی عادی برگردند.

س: لطفا بفرماییدبه چه کمپی ،کمپ استاندارمیگویند؟ و ایاکمپ شماشرایط استانداردرادارد؟
ج: کمپ استاندار باید۲۴۰متر مسقف و دارای ۱۵۰ متر حیاط باشد، با کلیه امکانات بهداشتی و مهمتر از همه با نیت خیر سعی در کمک به آسیب دیدگان بیماری اعتیاد داشته باشد، یعنی اولویت اول آن روحانی و انسانی باشد نه مادی، بعد از آن امکانات و شرایطی را به وجود بیاورد تا هم به شخص بیمار کمک شود و مهمتر از آن پیچیدگی اعتیاد و شاخه های متفاوت آن به صورت جلسات گروهی و فردی به شخص مبتلا فهمانده شود و راهای مقابله با آن و استفاده از ابزارهای کار آمد آن برای بیماران تشریح گردد

س: لطفا در خصوص مشاوره و سایر اقداماتی که در کمپ برای بیمارن صورت میگیرد، توضیح دهید
ج: جناب آقای 《حافظ قاسمی》 هم روانشناس و هم مدیر داخلی این مرکز میباشد.
علاوه بر درمان و مشاوره فردی و سم زدایی بیماران در این مرکز ما برای بعد از ترخیص و اشتغال آنان در بدنه تولید و سایر کارها،متناسب با حرفه و تخصص این عزیزان، سعی در فراهم کردن کار و اشتغال آنان داریم که خوشبختانه خیلی از عزیزان را سراغ داریم که بعد از خلاصی از اعتیاد صاحب حرفه و حتی کافرمایان بزرگی شده اند، مثلا همجوار کمپ ما 《کارگاه mdfسازی》 است که در نظر دارد در آینده نزدیک ،بیماران بهبود یافته را با هماهنگی فنی حرفه ای و اداره بهزیستی شهرستان لاهیجان اموزش داده و مشغول به کار کند که این امر برای ما یک معجزه و یک دستاورد بزرگی محسوب میشود
س:چه درخواستی از خانواده افرادمبتلا‌جامعه وهمچنین ازمسئولین دارید؟
ج: همانطور که کارشناسان بهزیستی و روانشناسان ما به این اصل اشاره فراوان دارند، درخواست ما از خانوادها این است که دوران نوجوانی که اوج شکل گیری احساسات و آرمانهای یک نوجوان است را بیشتر دریابند و با کسب مهارتهای ارتباطی و آموزشی بیشتر برای عزیزان و فرزندانشان وقت بگذارند.
جا دارد از مسئولان بهزیستی کشور و استان گیلان و سرکار خانم 《بایرامی》 رئیس اداره بهزیستی شهرستان لاهیجان و همکارانشان تشکر نمایم و یک قدردانی ویژه دارم از مردم فهیم 《بازکیا گوراب》، شورای محل به ریاست اکبر نقدی ،همچنین 《مقدم》 دهیار روستا ومردم خوب《 سل کول》 ،نیز خانم《 خجسته》 مسئول پیشگیری آسیب های اجتماعی شهرستان لاهیجان ودکترطیران عضوشورای شهرلاهیجان و تمام کسانیکه به ما کمک کردند که کمال همکاری و تلاش لازم برای مقابله با این بلای خانمانسوز را با ما دارند.

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …