چاپ مطلب چاپ مطلب

راه دشوار شهردار رشت/مهندس احمدی توانایی و پتانسیل های لازم را دارد/علی کریمی پاشاکی

همای گیلان:بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی ها و وجود مباحثی در متن و حاشیه،سومین شهردار رشت در دوره ی پنجم شورا انتخاب شد و اعضای شورای شهر رشت صندلی شهرداری را به مهندس سید محمد احمدی،فرماندار اسبق شهرستان های رودبار و لاهیجان و رشت و معاون سابق استاندار گیلان دادند تا سکان کشتی نه چندان آرام مدیریت شهری شهر رشت را بدست گیرد.

البته بایستی متذکر شویم اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت بسیار علاقه مند بودند که آقای نصرتی اولین و آخرین شهردار منتخب شأن می بود ولی دست برقضا طور ی شد که شورای پنجم علیرغم میل خود چند شهردار انتخاب کند و شورا مجبور به انتخاب سومین شهردار شد.

واقعیت این است که مهندس احمدی مدیری کاربلد و با پتانسیل های بالا می باشد و از عهده ی مدیریت شهر بزرگی چون رشت بر می آید به شرط آنکه مدیریت برنامه محور و نظارتی قوی بر شورای شهر رشت حاکم باشد و از سرعت گیر های موجود در روند مدیریت اجرایی مطلوب شهر رشت کاسته شود.

راه دشوار شهردار رشت

واقعیت این است که کار مهندس احمدی آسان نیست و او وارث مشکلات رشت و مدیریت شهری آن است که در طول سالیان متمادی به سبب تغییرات مدیریتی و مشکلات به ارث رسیده از دوره های گذشته و همچنین شرایط ویژه ی کشور است. از سوی دیگر با توجه به مشکلات و معضلاتی که کلان شهر رشت با آن مواجه است،فرصت لازم برای استقرار نظام مطلوب مدیریتی برای شهردار جدید وجود ندارد ،پس ضرورت دارد تا با هم افزایی کم نظیر شرایط را برای کاهش دامنه ی مشکلات و معضلات شهر رشت و مردم آن فراهم گردد تا شهردار جدید در این بازه ی زمانی کم بتواند در پایان کارنامه قابل قبولی داشته باشد.

چالش های اساسی مدیریت شهری رشت

به نظر می‌رسد،هم اکنون مهمترین چالش پیش روی شهردار محترم و منتخب و شورای پنجم،مساله کارآمدی مدیریت شهری و توان آن برای ارائه ی خدمات مؤثر به شهروندان است.همه می دانند رشت گرفتاری و مشکلات کم ندارد از جمله؛ بحث تامین درآمد های پایدار،رعایت حقوق شهروندی،کیفیت پایین محیط زیست،سهم اندک حمل و نقل عمومی،تصور عمومی از وجود فساد احتمالی سازمانی ، وجود حقوق بگیران کن تاثیر و بی تاثیر در بدنه‌ی شهرداری .

رشتوندان انتظار دارند که نمایندگان شان در پارلمان محلی و شهردار منتخب شان عملکرد و رفتاری شفاف،کارا،عادلانه و عاری از شائبه برای ارائه ی خدمات و مدیریت خردمندانه ی شهر رشت داشته باشد تا آنان نیز متقابلاً بر موجودی اعتماد به مدیریت شهری بیفزایند و یاور آن باشند.واقعیت این است با توجه به مشکلات پیش آمده و انبار شده از دوره‌های قبل از اعتماد ی که مردم رشت در انتخابات دوره ی پنجم به نامزدهای عضویت در شورای شهر رشت نشان دادند به میزان قابل توجهی کاسته شده است،مه ضرورت دارد با تصحیح برخی اعمال و رفتار های نادرست این چالش بر طرف شود .

این در حالی است که سازمانی مانند شهرداری بشدت نیازمند اعتماد عمومی برای موفقیت سیاست ها و برنامه‌های خود هست و بدون مشارکت پررنگ مردم،گره بسیاری از مشکلات شهر گشوده نخواهد شد.

مخلص کلام

به نظر می‌رسد ،مهندس احمدی شهردار منتخب رشت با توجه به تجربیات بالای مدیریتی به مشارکت واقعی مردم باورمند باشد و این موضوع را یعنی تقویت اعتماد عمومی به مدیریت شهری را به عنوان استراتژی مدیریتی خود انتخاب کرده است تا بتواند اعتماد ضربه خورده ی شهروندان به مدیریت شهری را بازگرداند،این راه دشوار است ولی اگر فعل خواستن و توانستن در مدیریت شهری صرف شود،شدنی است.

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه‌نگار

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …