چاپ مطلب چاپ مطلب

بررسی عملکرد غدد پیلوسباسه،ایجاد آکنه وتاثیر لایت تراپی و رژیم موثر در پیشگیری از آن: محدثه فلاحتکار/ پرتو پزشک

اختصاصی همای گیلان:شکل گیری غدد سباسه در فولیکول های جنینی در طی ماه چهارم بارداری آغاز می شود و تا زمان بارداری اندازه آنها بزرگ می شود و توسعه می یابد.

این غدد در کودکی کوچک هستند و با آغاز بلوغ مجدد اندازه آنها بزرگ می شود، به نظر می رسد بلوغ غدد بستگی به سطوح هورمونهای مردانه خصوصا تستوسترون دارد.
غدد سباسه غدد میکروسکوپی در پوست است که  ماده روغنی،مومی شکل به نام سبوم ترشح میکند،  بیشترین فراوانی این غدد بر روی صورت و پوست سَر است، هر چند  در تمام جاهای پوست به جز کف دستها و پاها توزیع شده است.
این غدد معمولا به فولیکول های مو متصل هستند و سبوم تولید شده را از طریق مجرای فولیکول و سپس سطح پوست می فرستند.
غدد سباسه ترکیبی از چربی ها( تری گلیسرید، استرهای موم، اسکوالن و کلسترول) و سلولهای مرده را موسوم به سبوم از طریق مجرای سبوم متصل  به فولیکول  به سطح پوست ترشح می کنند سبوم لایه چربی روی سطح پوست را بوجود می آورد. این امر به انعطاف پوست و جلوگیری از دست رفتن آب پوست کمک می نماید.
در صورت اختلال در عملکرد صحیح غدد سباسه نهایتا منجربه بروز مشکلاتی از قبیل آکنه ولگاریس،کیست،هیپرپلازی، آدنوم سباسه و سرطان غدد سباسه خواهد شد.آکنه زمانی رخ می دهد  که مجرای غدد سباسه مسدود می شود و سبوم در فولیکول مو و غدد سباسه تجمع می یابد در واقع تجزیه شیمیایی تری گلیسرید در سبوم در اثر فعالیت باکتریها باعث آزاد شدن اسید چرب آزاد می گردد که منجر به واکنش های التهابی می شود  و ضایعاتی مانند جوش های ریز و آکنه را به وجود می آورد.

امروزه به روش های گوناگون از جمله لایت تراپی(فوتو تراپی) با نور آبی به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی آن میتوان این عوارض را کنترل و درمان نمود.نور درمانی LED مورد پذیرش سازمان FDA قرار گرفته و نخستین بار دانشمندان ناسا آن را مورد بررسی قرار دادند.
مشاهدات و مطالعات بالینی قبلی نشان داده اند که بیماران بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید طبیعی، بهبود آکنه را تجربه می کنند. به طور خلاصه اشعه ماورا بنفش خورشید، توسط پورفیرین هایی که به طور طبیعی در فولیکولهای چربی تولید می شوند توسط آن جذب می شود.
پورفیرین ها طول موج هایی را بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر تولید می کنند که طول موج ۴۱۵ نانومتر در طیف نور آبی تاثیر بیشتری دارد. جذب نور منجر به تحریک پورفیرین ها با آزادسازی اکسیژن و رادیکال های آزاد باعث واکنشی می شود که باعث از بین رفتن باکتری ها می شود.
طول موج های طولانی تر،مانند نور قرمز، پورفیرین ها را به میزان کمتری فعال می کنند، اما در اعماق پوست نفوذ می کنند که ممکن است مستقیماً غده های چربی را هدف قرار داده و با تأثیرگذاری بر انتشار سیتوکین از ماکروفاژها، خاصیت ضد التهابی داشته باشد. این نور معمولاً توسط LEDs فراتابان ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی بدون آکنه:

رژیم آکنه باید خیلی دقیق باشد، رژیم بدون آکنه یک روش از خوردن است که ادعا می کند که می تواند سبب بهبود یا حذف آکنه می شود.

رژیم کم چرب، پرفیبر و اجتناب از مصرف بادام زمینی

اجتناب از غذاهای سرخ شده ونمک اضافه، محصولات لبنی، غذاهایی که کربوهیدرات تصفیه شده دارد

اجتناب از غذاهای با کربوهیدرات بالا

رژیم برپایه گیاهخواری، کم چرب، بدون قند وشکر

دریافت ۲۰-۳۰ گرم فیبر دریافتی روزانه (افزایش فیبر دریافتی سبب تمیزسازی کولون وحذف سموم از بدن برای پوست سالم،

اجتناب از محصولات بادام زمینی

محدودیت نمک به ویژه نمک روی میز یا نمک یددارشده

اجتناب از نمک بالا مثل چیپس، گوشت فرآوری شده، غذاهای کنسروی، پاپ کورن نمک دارشده

اجتناب از کربوهیدرات تصفیه شده مثل سودا، شکلات ،غذای پخته به دلیل اینکه کربوهیدرات سبب افزایش سطح انسولین درخون می شود وبالا رفتن سطح انسولین سبب افزایش شدت آکنه می شود.

هرچقدر سطح چربی های خون بالاتر باشد ممکن است سبب افزایش تولید هورمون هایی مثل تستوسترون شود که سطح بالاتر هورمون ها موجب بدتر شدن آکنه می شود.Index glycemic یک مقیاس است که غذاهایی که GI بالاتری دارند سریعتر شکسته می شوند وسریعتر سبب افزایش بالارفتن خون می شوند،زمانی که قندخون سریعتربالا می رود بدن تولید انسولین بالاتر می کند که سبب کاهش گلوکز بیشتر می شود. انسولین هورمونی است که به کاهش قندخون کمک می کند، غذاهایی با میزان GI کمتر، دیرتر شکسته می شوند و به آرامی سبب بالارفتن انسولین ودر نتیجه جلوی تحریک با شدت انسولین می گیرند.

✍محدثه فلاحتکار
پرتو پزشک
عضو آکادمی سلامت و زیبایی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مدرس و کارشناس مراقبت از پوست و مو و تجهیزات زیبایی
مرکز ترمیم پوست و مو پرتو آرا

باکانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …