چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس مجمع نمایندگان گیلان: کاهش بودجه عمرانی و کسری ۵۳ درصدی از دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ است

همای گیلان:رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: کاهش بودجه عمرانی به ۱۱ درصد و کسری بودجه ۵۳ درصدی از دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

 رسول فرخی میکال شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر استانی آقای رئیسی اتفاق بسیار خوبی بود و مشکلات جدی استان به سمع و نظر ایشان رسید.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس گفت: در این راستا نمایندگان گیلان در مجلس نیز نشستی داشته و مشکلات موجود جمع‌بندی شد و به سمع و نظر رئیس قوه قضاییه رسید.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود: درخواست ما از قوه قضائیه این است که به تولید استان توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ گیلان قطب کشاورزی قرار گرفت و این سبب عقب افتادگی صنعت گیلان شده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس ابراز داشت: اکنون کارنجات ورشکسته معضل استان گیلان شده و در این راستا از آقای رئیسی در خواست شد تا به وضع کارخانجات بلااستفاده مانند الکترونیک و پوشش رسیدگی کند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس خاطرنشان کرد: این ظرفیت در کارخانه پوشش وجود دارد که مجدداً ۴ هزار کارگر بیکار شده در آنجا به‌کارگیری شوند تا مشکلات اشتغال گیلان تا حدودی به حداقل برسد.

وی عنوان داشت: یکی از مشکلات دیگر بحث منابع طبیعی و زمین‌خواری در گیلان بوده و تغییر کاربری اراضی در حوزه‌های مختلف کشاورزی بدون نظارت انجام شده و به درستی انجام نمی‌شود.

نماینده معین مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درخواست جدی نمایندگان از قوه قضاییه در نظر گرفتن توسعه پایدار و آمایش سرزمینی در گیلان است.

وی افزود: در ۴ دهه گذشته مردم گیلان از رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود ماهیگیری کرده و فضای شادی را در آنجا تجربه می‌کردند اما اکنون تبدیل به رودخانه‌هایی شده‌اند که زندگی در کنار آن‌ها مشکل شده است.

فرخی میکال ابراز داشت: با توجه به بالا بودن جمعیت در روستاها باید ساخت منازل مسکونی در روستاها در ارتفاعات تعریف شود تا هم روستا و هم اراضی کشاورزی حفظ شوند.

وی عنوان داشت: اکنون کشورهایی توسعه می‌یابند که اقتصاد کشاورزی داشته باشند اقتصاد کشاورزی زمانی اتفاق می‌افتد که هم بتوانیم اراضی را حفظ کرده و هم امکان زندگی برای کشاورزان را در روستاها فراهم کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس بیان کرد: حل مسائل محیط زیستی و پسماند از دیگر مباحث مورد رسیدگی نمایندگان گیلان بوده؛ پسماند مشکل بزرگی در حوزه اقتصادی، سلامتی و زیست محیطی برای مردم گیلان بوجود آورده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس تصریح کرد: این موضوع مورد رسیدگی نمایندگان گیلان در مجلس بوده و در این حوزه نمایندگان به قوه قضاییه کمک می‌کنند.

وی درباره دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد و ۶۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه و کسری زیادی ۵۳ درصدی داشت.

فرخی میکال افزود: موضوع دیگری که در بودجه مورد بحث بود بودجه عمرانی بوده که به ۱۱ درصد کاهش یافت افزایش ۶۰ درصدی افزایش هزینه‌های جاری دولت از دیگر عوامل رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ بود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس گفت: سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی بودجه از ۳۶ درصد به ۲۶ درصد کاهش و از دیگر عوامل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شمار می‌آید.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود: دولت باید لایحه را اصلاح کرده و مجدداً تحویل مجلس دهد تا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: ۹۰۰ روستا در گیلان و مازندران در قالب ۶۰ هزار خانوار در ۲۰۰ کیلومتر به کشت نامنظم چای می پردازند؛ ۸ هزار خانوار در بحث فرآوری و ۱۸۳ کارخانه مشغول به فعالیت هستند.

فرخی میکال با بیان اینکه عمر این محصول در تولید ۲ الی ۳ ساعت بوده ابراز داشت: این ایجاب می‌کند که دولت در تولید و فرآوری چای به چایکاران کمک مؤثری داشته باشد.

وی گفت: در بخش بهزراعی و قیمت تضمینی اقداماتی صورت گرفت اما مشکل اکنون بازرگانی چای است؛ سود هر کیلو چای ممتاز به جیب کارخانجات و کشاورزان نرفته و در جیب دلالان قرار می‌گیرد.

نماینده معین مردم آستانه اشرفیه در مجلس عنوان داشت: این حاشیه سود باید به جیب چایکار نیز برگردد لذا امروز در حال حاضر به صرفه اقتصادی چای نرسیده و در این حوزه برنامه‌هایی تدوین شده است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس بیان کرد: این برنامه‌ها به گونه‌ای که برگ سبز چای را در بورس ببریم؛ با این کار قیمت منصفانه چای اجرا شده و همچنین توازن قیمت در این حوزه ایجاد می‌شود.

فرخی میکال افزود: تشویق چایکاران به کاشت، داشت و برداشت از دیگر برنامه‌ها بوده و تشویق سرمایه‌گذار نیز یکی از برنامه‌های رونق بازرگانی چای است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: عامل کمک‌کننده دیگر ایجاد تعاونی قوی چایکاران است که بتواند بازرگانی چای در بورس را حمایت کند.

وی افزود: ۳۴ هزار خانوار با جمعیت ۵۵ هزار نفر از طریق چای گذران معیشت می‌کنند و رونق بازرگانی چای افزایش اشتغال را در گیلان به‌دنبال دارد./تسنیم

About سردبیر ارشد

Check Also

جامعه ملل چه سازمانی بود و چه سرنوشتی داشت؟!

جامعه ملل چه سازمانی بود و چه سرنوشتی داشت؟! یادداشت از امیـرحسین تقی زاده/ دانشجوی …