چاپ مطلب چاپ مطلب

چرایی عدم موفقیت شوراها و شهرداران در پیشرفت و پیشبرد اهداف حوزه شهری/رضا(نیما)شعبانی

اختصاصی همای گیلان/از آنجا که اعضائ منتخب شوراها از اهالی و ساکنین شناخته شده همان شهر هستند و حسب شناخت عمومی از این افراد با رای مستقیم مردم وارد شورا می شوند ، چرا در تحقق اهداف و شعارهای خود ناتوانند و گاها مشاهده میشود که در مسیر عکس آن اهداف و شعارها قدم برمی دارند.؟؟

اعضائ منتخب شوراها به چه دلیل پس از انتخاب در شیب ملائم ۴ ساله تغییر هویت و آرمان می دهند ؟

حسب اندیشه نگارنده منتقدان نظارت استصوابی در اینجا چیز زیادی برای گفتن ندارند ، چرا که حذف شدگان و باقی ماندگان ، همه شهروندان یک شهر و تقریبا هم سطح هستند و تفاوت زمین تا آسمان بین آنها موجود نیست .
به نظر حقیر از آنجا که شورا محل تبادل نظر و اندیشه جمعی مفرد از شهروندان است ، آنچه بیش از پیش خود را نمایان میکند نداشتن روحیه کار گروهی، تصمیم سازی گروهی و اجرای گروهی است .
وقتی اعضائ شورا با اعلام اهداف و شعارهای خاص خود وارد صحن شورا می شوند و این توانایی در آنها موجود نیست که با گفتگو و بحث و تبادل اندیشه از دل شعارها و اهداف شخصی ، شعارها و اهداف جمعی شهرشمول را بیرون کشیده و اولویت بندی کنند ، سبب درجا زدن و انفعال می شوند و گاهی در مسیر معکوس حرکت کرده و کار به لجاجت و منیت میکشد که دود آن اندکی در چشم اعضائ شورا و اعظمی در چشم مردم میرود.

اگرچه خارج از بحث است اما:
((ایکاش وزارت آموزش و پرورش با درک این ضعف بزرگ ، برنامه و تلاشی مستدل و محکم برای آموزش کار گروهی در مدارس آغاز کند تا شاید نسلهای بعد بتوانند در قالب یک تیم اثربخشی بیشتری داشته باشند و تفکیک آرمان و منافع شخصی از آرمان و منافع جمعی را بیاموزند .))

شوراها تبلور ارتباط و همکاری مردم و بخش خصوصی با بهش دولتی به نام شهرداری می باشد. شوراها حسب قانون می توانند تامین اولویت عمران و سازندگی شهری ، بودجه و سایر موارد را مصوب و به شهردار ابلاغ نمایند.
با توجه به مطالعه قانون شوراها : ایجاد زمینه مشارکت و جلب همکاری مردم در جهت ایجاد و توسعه نهادهای مدنی ، کتابخانه و مراکز فرهنگی ، بهبود و ارتقا فرهنگی اقشار مختلف به ویژه جوانان و بانوان ، برنامه ریزی انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ،بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی ، سواد آموزی، تهیه جغرافیای تاریخی ، شناسنامه شهر ، دانش بومی و سایر امور با هماهنگی مراجع ذی ربط از توانایی شوراها میباشد .
قرار نبوده و نیست که اعضائ شورای شهر در امور اجرایی شهرداری ، غزل و نصب کارمندان هیچگونه مداخله مستقیم و غیر مستقیم نمایند .
در حیطه امور شهرداری تنها میتوانند با مصوبات شورا چهارچوب عملکرد شهردار و شهرداری را تعریف کنند و در صورت تخط
[۲/۱۶،‏ ۱۹:۴۹] دایی علی: تخطی از آن چهارچوب اقداماتی چون توضیح خواستن و تذکر و استیضاح در قانون پیش بینی شده است .
اینکه اعضائ شوراها از علت اصلی تشکیل شوراها در سراسر کشور خبر ندارند خود باعث بروز مشکلات عدیده می شود .
شوراها حسب وجه حکومت مردم بر مردم و مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان کوچکترین سلول تصمیم ساز و تصمیم گیر بر اساس شناختی که از محیط زیست خود دارند و اولویت نیاز شهر و همشهریان خود را می شناسند تشکیل شد ‌.

و این هدف متعالی در قربانگاه عدم توانایی تشخیص سره از ناسره و اولویت بندی بین اعضا که کدام شعار انتخاباتی افراد امروز مورد نیاز مردم است و لجاجت و عدم شناخت جایگاه خود در حوزه شهری به سلاخی سپرده میشود .
کاش کار گروهی و حل شدن در تیم ، همراهی و هم میگیری با تصمیم اکثریت و خرد جمعی جزئی از آزمون ورود به عرصه انتخابات بود .
آن چیز که جامعه را به سوی آرامش و توسعه خواهد بود تکثرگرایی و اعتقاد و اعتماد به کار جمعی است . از آن رو این اولویت بر باقی امور اصلح میباشد چرا که عضو بی تخصص میتواند با مشاوره متخصصین و صاحب نظران تامین نظر کند اما یکه تازی و تک روی یک عضو متخصص شورا را از جایگاه جمعی خارج کرده و در ورطه منیت و انشقاق و تقریبا اعضا غرق میکند .
والسلام.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …