چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور: لنگرود شهر پیله و ابریشم ایران است | رکورد ۱۲ ساله تولید پیله ابریشم شکسته شد

عدیل سروی با اشاره به اینکه لنگرود شهر پیله و ابریشم ایران است، گفت: شهرستان لنگرود رتبه اول کشور در تولید پیله ابریشم را در اختیار دارد.

همای گیلان  به نقل از دیارمیرزا، عدیل سروی در نشست با فرماندار لنگرود در مورد وضعیت ابریشم در گیلان گفت: در دو سال اخیر از لحاظ تولید پیله ابریشم روند رو بهبودی داشتیم به طوری که تولید پیله ابریشم در کشور امسال رکورد را در ۱۲ ساله گذشته را شکسته است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه افزایش تولید پیله کرم ابریشم از ۲۲ استان به۳۱ استان توسعه یافته است، افزود: تعداد خانوارهای نوغاندار از ۱۷ و ۵۰۰ خانوار به تعداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ خانوار افزایش پیدا کرد و همچنین با پرورش پاییزه، تولید پیله از یکبار در سال به دو مرحله در سال رسید تا اقتصادی شود.

لنگرود شهر پیله و ابریشم ایران است

سروی با اشاره به اینکه استان گیلان استان ممتازی در نوغانداری است، تصریح کرد: گیلان یک سوم پیله کرم ابریشم کشور را تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه لنگرود شهر پیله و ابریشم ایران است، گفت: شهرستان لنگرود رتبه اول کشور در تولید پیله ابریشم را در اختیار دارد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان این مطلب که توزیع نهال توت امسال نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش یافته است، گفت: کل کشور امسال ۸۵۰ هزار اصله نهال توت در بین نوغانداران توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان لنگرود پروژه اقتصاد مقاومتی پرورش نوغانداری در حال اجرا است افزود: امیدواریم با استفاده از ظرفیت دهیاران و شورا و معتمدین محل شاهد توسعه هرچه بیشتر صنعت نوغانداری باشیم.

سروی افزود: صنعت نوغانداری زنجیره بسیار خوبی دارد و از تولید تخم نوغان تا تکثیر نهال توت، پرورش کرم ابریشم … همچنین از ابریشم خانگی برای استفاده در منسوجات صنعتی و صنعت قالیبافی استفاده خواهد شد.

وی در مورد احیای صنعت ابریشم در کشور گفت: دو مطلب را برای احیای این صنعت در نظر داریم اول مسئله افزایش تولید و کمک به نوغانداران در تولید بیشتر و مطلب دوم حمایت برنامه های سیاستی و حمایتی دولت است که می تواند در قیمت پیله تاثیر بگذارد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآور شد: نهال توت اصلاح شده را در اختیار تولید کننده قرار دهیم و نیز تخم نوغان های با کیفیت در اختیار نوغاندار قرار گیرد و در نهایت آموزش نوغاندار و کارشناسان سرار کشور است.

وی ادامه داد: در مسئله حمایت هایی که موجب تاثیر گذار درقیمت می شود شامل تصویب قیمت تضمینی از طریق سازمان تعاون روستایی در امر خرید توافقی پیله و حمایت های بیمه ای از سوی صندوق بیمه کشاورزی و دخالت دولت در تعرفه واردات پیله و ابریشم از مواردی است که باعث قیمت مناسب برای نوغان دار و ایجاد انگیزه در تولید خواهد شد.

سروی در تعرفه خرید پیله و ابریشم گفت :از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد رسیده است و پیشنهاد ما ۴۰ درصد است و در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد ۴۰ درصد عنوان شد.

وی با بیان اینکه برنامه های مناسبی در افزایش تولید ابریشم در کشور در حال اجرا است، افزود: امیدواریم در این برنامه ۴ ساله شاهد خود کفایی صنعت ابریشم در کشور باشیم.

به گزارش دیارمیرزا، رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: ایران رتبه هشتم در تولید ابریشم در جهان را دارد. کشور چین هم با اختصاص ۷۴ درصد رتبه اول تولید ابریشم را در اختیار دارد و ۱۲۰ هزار تن نخ ابریشم تولید می کند. همچنین  هندوستان با تولید ۳۵ هزار تن نخ ابریشم در رتبه دوم قرار دارد.

سروی در مورد موزه ابریشم کشور نیز گفت: موزه ابریشم یک نیاز است و این مسئله به میراث فرهنگی در ارتباط است و پیگیری های لازم در این مورد از سوی میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است و این موزه باید در شهرهایی که خواستگاه تولید ابریشم است دایر شود.

ابریشم یکی از مزیتهای نسبی شهرستان است

رحیم حیدری فرماندار لنگرود با قدردانی از حمایت های صورت گرفته از نوغانداری اظهار کرد: ابریشم یکی از مزیتهای نسبی شهرستان بوده و با آداب و رسوم مردم گره خورده است.

وی با تاکید بر اینکه از لحاظ اقتصادی به پرورش کرم ابریشم آسیب وارد شده بود، یادآور شد: نوغانداری همواره در کنار کشاورزان بوده است و همواره از لحاظ مالی به کشاورزان کمک می کرده است.

حیدری با تاکید بر اینکه برداشت پیله ابریشم حتی به ارتقای مناسبات اجتماعی خانواده ها نیز کمک می کرد، افزود: “پیله واچینی” سبب میشد که خانواده ها دور هم جمع شوند و به نوعی همبستگی خانواده ها می شد.

فرماندار لنگرود با تاکید بر اینکه نوغانداری یک چرخه را فعال می کند، افزود: باید مسائل کارشناسی به صورت برنامه تدوین شده و ما هم آماده کمک به کشاورزان برای توسعه نوغانداری هستیم.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک …