چاپ مطلب چاپ مطلب

درمصاحبه با شورا ودهیارروستای مهربن سیاهکل مطرح شد: این روستا دروازه ورودبه جاده گردشگری سیاهکل به دیلمان می باشد


روستای مهربن در بخش مرکزی سیاهکل واقع شده این روستا به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده گردشگری سیاهکل به دیلمان از قابلیت‌های فراوان و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. وجود آستان مقدس امامزادگان لمش و چندین و چند کارخانه و صنایع‌دستی و کارگاه، قسمتی از قابلیت‌های این روستا می‌باشد. شاید از جمله محدود روستاهایی باشد که صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی احداث شده و این مسئله می‌تواند باعث مقرون به صرفه شدن محصولات کشاورزی شود خبرنگار ما گفت‌و‌گویی به صورت پرسش و پاسخ با انوش شیخ‌پور به عنوان رئیس شورا و حسینعلی عزتی و سیدمیثم باقی‌پور در سمت اعضای شورا و همچنین پیمان خداپرست به عنوان دهیار روستای مهربن ترتیب داده است که با هم آن را می خوانیم؛

آقای شیخ‌پور لطفاً شما به عنوان رئیس شورای محل در خصوص موقعیت جغرافیایی و جمعیت و همچنین امکانات روستای خود توضیح بفرمایید؟
روستای مهربن دروازه ورود به جاده گردشگری سیاهکل به دیلمان می‌باشد‌. این روستا با حدود۲۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ نفر ازجمله روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی سیاهکل می باشد. همچنین دارای یک کارخانه چای ، خانه بهداشت، مدرسه (ابتدایی وراهنمایی)، نانوایی ،معدن شن وماسه ،دو کارگاه سفالگری سنتی و مدرن ، دو رستوران ،پایگاه بسیج ،مسجد ، امامزاده و کارخانه برنجکوبی است.
آقای شیخ پور در خصوص جاذبه های گردشگری و زیارتی محل برای خوانندگان توضیحاتی را ارائه دهید؟
یکی از بهترین قابلیت های این روستا وجود امامزادگان جلیل القدر سید محمد صالح و سید حسین لمش می باشد که هر ساله گردشگران زیارتی زیادی را به جهت معماری خاصی که دارد به سمت خود جذب می کند ضمن آنکه این امامزاده جز امامزادگان شاخص شهرستان می باشد. یکی دیگر از قابلیت های این روستا وجود صنایع دستی سفالگری است که هم به صورت سنتی و هم به صورت مدرن فعالیت می کند، همچنین وجود دو رستوران در ابتدا و انتهای روستا باعث شده که گردشگران زیادی در این محل توقف نمایند. همچنین وجود باغات چای و همچنین شالیزارها در این روستا و نیزصنایع تبدیلی مانند کارخانه چای ،کارخانه برنجکوبی از دیگر پتانسیل های این روستا است .
وجود هنرمندان در حوزه صنایع دستی و خراطی باعث شده که کارهای بسیار زیبایی از خود در سطح شهرستان به نمایش بگذارند. ازدیگر امتیازات این روستا وجود یک استخر ماهی در این روستا است که هم موجب اشتغال و هم باعث تولید شده که این امر، باعث فراخوان گردشگران در این منطقه گشته است.
آقای عزتی در خصوص اقتصاد مردم منطقه توضیح بفرمایید؟
همانطوری که می دانید اکثر مردم این منطقه کشاورز هستند که عمده محصول آن ها چای و برنج می باشد ضمن آنکه بخشی از مردم هم به دامداری سنتی مشغول هستند و برخی از افراد همانطوری که در بالا به آن اشاره شد در صنایع دستی سفالگری خراطی فعالیت می کنند.
آقای باقی پور لطفاً از مشکلات کشاورزان بفرمایید ؟
یکی از مشکلات کشاورزان بالا بودن قیمت نهادهای کشاورزی می‌باشد که برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و تعداد زیادی از کشاورزان به دلیل بالا بودن دستمزد نیروی انسانی و پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی زمین های کشاورزی خود را رها نموده‌اند.
آقای خداپرست شما به عنوان دهیار روستا در ابتدا بفرمایید روستای شما دارای ساختمان دهیاری می باشد یا خیر؟
متاسفانه تاکنون موفق به احداث ساختمان دهیاری نشده ایم اما زمانی که درسمت دهیار مشغول به کار شدم ساختمان اجاره نموده که طی این مدت حدود ۲۰ میلیون جهت تجهیز آن هزینه گردید.
آقای خداپرست در خصوص اقدامات انجام شده توضیح بفرمایید؟
اقدامات مادرچندقسمت می باشد.این فعالیت‌ها در بخش عمرانی شامل احداث، زیرسازی وشن‌ریزی ادامه کوچه بهارستان بیستم به طول ۲۰۰ متر و همچنین احداث ، زیرسازی‌، لوله‌گذاری وشن‌ریزی جاده خروجی امامزادگان لمش به طول ۲۰۰متر، زیرسازی و بتن‌ریزی بهارستان ۱۶به طول ۱۸۰متر،زیرسازی و بتن ریزی کوچه شهیدروشندل به طول ۱۲۰متر، دیوارچینی بهارستان ۱۸به طول ۲۵وعرص ۳متربه جهت جلوگیری از رانش ، جذب اعتبار در زمینه احداث شبکه جدید برق و نصب آن حدفاصل پل توشی تاشبخصلات به طول یک کیلومتر وتعیین پیمانکار جهت اجرا، شن‌ریزی کلیه کوچه های روستا هرساله و همکاری درجهت نصب دو دستگاه ترانس توسط اداره برق جهت برطرف نمودن ضعف شبکه برق روستا و پیگیری درجهت جمع‌آوری سیم‌های برق مسی موجود جایگزین نمودن آن به صورت کابل‌های خود نگهدار است.این اقدامات دربخش خدمات شامل صدور پروانه ساختمانی، توزیع بسته‌های معیشتی، پک بهداشتی، توزیع ماسک درچندین مرحله، گندزدایی مکان‌های عمومی و معابر به صورت پیوسته با همکاری سپاه پاسداران و پایگاه بسیج محل، بیمه حوادث یکصد منازل روستا با هزینه

دهیاری، سرویس روشنایی معابر به طور مداوم با هزینه دهیاری، ساخت تابلوی ورودی روستا و تعویض کلیه تابلوهای کوچه‌های روستا، خرید۷مخزن زباله گالوانیزه وحمل زباله به صورت پیوسته با هزینه دهیاری، حفاری و تعویض لوله‌های آب شرب درچندین قسمت ازروستا با مشارکت آب و فاضلاب،لایروبی انهار و ترمیم سردهنه آب کشاورزی با همکاری کشاورزان منطقه، تعمیر و رنگ‌آمیزی و مجهز نمودن به قفل مخازن آب روستا با هزینه دهیاری و مشارکت با شرکت مخابرت به منظورحفاری و تعویض کابل‌های فرسوده مخابرات می باشد.همچنین عملکرددهیاری در حوزه فرهنگی شامل برگزاری اولین جشنواره تمشک استانی در روستای مهربن، ساخت مستند نقشه گنج به منظور معرفی توانمندی‌های روستا در سطح کشور و پخش از شبکه یک سیما و همکاری در زمینه ساخت قسمتی از فیلم سینمایی جان لیلی درامامزادگان لمش می باشد.
آقای خداپرست در خصوص پیگیری های شما بفرمایید ؟
پیگیری روکش آسفالت روستای مهربن در مسیر اصلی سیاهکل به دیلمان با حمایت نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی ، پیگیری بحث واگذاری اراضی ملی واقع در محدوده قانونی طرح هادی روستا ( اجرای ماده ۴ قانون ساماندهی زمین و مسکن روستایی)که هم اکنون سیر اداری آن در حال انجام می باشد که منجر به اخذ سند برای روستاییان خواهدشد. همچنین دیگر پیگیری ما در زمینه نصب مجدد روشنایی معابر جمع‌آوری شده توسط پیمانکار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی ازسوی اداره کل راهداری استان می باشد.
آقای خداپرست در خصوص برنامه‌های آینده روستا بگویید ؟
ان‌شالله با همت اعضای محترم شورای اسلامی و مسئولین درصدد هستیم تا صدور سند برای املاک روستا صادر گردد ضمن آنکه بتن‌ریزی مابقی کوچه‌های روستا، بازنگری طرح هادی با توجه به اتمام طرح ۱۰ ساله روستا که هم اکنون مکاتبات و روند اداری آن انجام گرفته است، آماده سازی زمین ورزشی روستا پس از اجرای قانون ماده ۴ که مساحت آن حدود ۱۰ هزار مترمربع می باشد. جذب سرمایه‌گذار جهت اجرای پروژه گردشگری با هدف جذب توریست و درآمدزایی برای اهالی روستا ، احداث بازارچه روستایی در محل، تهیه زمین برای ساختمان دهیاری ، خرید و نصب لوازم ورزشی در قسمت‌هایی از روستا به منظور توسعه فرهنگ ورزش در روستا، پوشش آنتن تلفن همراه و اینترنت پرسرعت،پیگیری ازطریق نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در جهت توسعه مخازن آب شرب به دلیل کمبود آب در فصول گرم سال ازجمله مهمترین برنامه های مادراین روستا می باشد.
آقای خداپرست در خصوص مشکلات روستا بفرمایید ؟
فرسوده بودن شبکه آب شرب روستا یکی ازمهمترین مشکلات ما می‌باشد که درتلاش هستیم تا نسبت به افزایش مخازن آب شرب با توجه به رشد جمعیت و اضافه شدن مشترکین اقدام نماییم. ازدیگرمشکلات روستای ما اتمام ده ساله طرح هادی است که امیدواریم بازنگری طرح هادی هرچه سریعتر انجام گیرد. اجرانشدن قانون طرح تداخل اراضی زراعی وکشاورزی با اراضی ملی از دیگرمشکلات ما می باشد که امیدواریم اجرای قانون دراین بخش تسریع گردد.ازدیگرمشکلات ما این است که بسیاری از املاک مردم به دلیل قرار گرفتن در حریم محور سیاهکل به دیلمان از انتفاع خارج گردیده است که تقاضا داریم در صورت امکان نسبت به تقلیل حریم توسط نماینده محترم مجلس شورای اسلامی اقدام شود.
حرف ناگفته:
از جناب دکتر فرخی نماینده مجلس شورای اسلامی به جهت همکاری تنگاتنگ و حل مشکلات منطقه، فرماندار و بخشدار مرکزی ونیز اعضای شورای روستا و همه مسئولین که در جهت عمران و آبادانی تلاش نموده اند تقدیر و تشکر می‌نمایم .درپایان باید بگویم دهیاری موفق است که شورای همفکر و هم جهت داشته باشد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

#اختصاصی_همای_خبر اقدام نامتعارف پرسنل شهرداری،دزدی در روز روشن/ حقوق میگیرم که خیانت کنم!

#اختصاصی_همای_خبر   اقدام نامتعارف پرسنل شهرداری،دزدی در روز روشن/ حقوق میگیرم که خیانت کنم!   …