چاپ مطلب چاپ مطلب

درنگی بر نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری علیرضا مددی مژدهی فعال فرهنگی و اجتماعی

مقام معظم رهبری، در پیام نوروزی خود، سال ۱۴۰۰ را سال « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی » معرفی فرمودند، نگارنده با ذکر پیشینه این نامگذاریی ها، توسط حضرت ایشان، بایسته های تحقق این شعار را بیان می دارد.


اختصاصی همای گیلان/پیشینه نامگذاری توسط معظم له را می توان در ۲ بخش غیررسمی و رسمی برشمرد: در بخش نخست، ایشان از سال ۱۳۶۹ به مدت نه سال، بدون ذکر کلیدواژه های مشخص، پیام نوروزی شان را معطوف به سیاست های ابلاغی و ضرورت های اجتماعی می نمودند و نکته های اساسی را بازگو می کردند.
طی نه سال، چهار موضوع اقتصادی و پنج موضوع دینی و اخلاقی را برجسته فرمودند، در سال ۱۳۷۸ امام به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام خمینی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی، آن سال را مزین به نام مبارک ایشان کرده و بر تاثیرپذیری بیش از پیش از تفکر، رفتار و منویات وی تاکید کردند.
از سال ۱۳۷۸ تاکنون، هرسال نامگذاری های متنوعی حسب ضرورت های ملی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انجام می گیرد، نکته کاملا قابل توجه این است که از ۱۳۸۸ نامگذاری در دایره مباحث اقتصادی و ضرورت توجه به تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، تولید داخلی، رفع کاستی ها، ارائه مشوق ها و …. متمرکز شده است.
رهبری معظم انقلاب اسلامی، در پیام نوروزی ضمن ناکافی دانستن تحقق و اجرای جهش تولید، اشعار سال ۱۳۹۹ یادآور شدند: وجود موانع، حمایت نشدن تولید داخلی، بالابودن هزینه تولیدکننده نسبت به هزینه مصرف کننده از جمله دلایل عدم تحقق آن شعار بودند.
با تکیه با شعارهای بیش از یک دهه، رهبری در پیام نوروزی اخیر بدرستی بر تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان با دو پیش شرط اساسی رفع موانع (موانع زدایی) و ارائه مشوق ها (پشتیبانی ها ) اهتمام نمودند.
این شعار، کاملاً دارای وجه انقلابی است و اجرای دقیق آن می تواند متضمن اعتماد بنفس تولیدکنندگان، صنعتگران، کارگران، پژوهشگران و کارآفرینان داخلی شده و ضمن افزایش رضایتمندی گروههای مختلفی از جامعه، به ثبات امنیت ملی و افزایش ارزش پول ملی منتهی شود.
وظیفه ایی بزرگ بر دوش دولت کنونی و دولتی که در خرداد ۱۴۰۰ قاطبه مردم شریف ایران بر می گزینند، خواهند بود، وظیفه ایی که در پیام نوروزی رهبری به عنوان افق اصلی سیاست قرن اخیر تبیین و طراحی شده است.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …