چاپ مطلب چاپ مطلب

نقش مبلمان شهری در معماری شهری نویسنده: مهندس حسین حسن پور مقدم، کارشناسی ارشد معماری

 

۱- مقدمه
اختصاصی همای گیلان:شهر موجودی اســت فعال که با نیازهــای روزمره مــردم در حرکت اســت. این موجود فعال، لازم است متناسب با شــرایط موجود برای پاســخ گویی به نیازهــای جدید به تجهیزاتی خاص مجهز شــود .
مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیاء، دستگاه‌ها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری گفته می‌شود که چون در شهر و خیابان و در کل در فضای باز نصب شده‌اند و استفاده عمومی دارند، به این اصطلاح معروف شده‌اند. نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان‌ها و فضاهای شهری ایجاد مکان‌هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب، باشد.
مبلمان شهری باید بســتر مناســبی برای انــواع فعالیت هــای فردی یا گروهی شهروندان باشد. بنابراین برنامه ریزی شهری به معنای احیا یا بازسازی شــهر فرسوده و قدیمی می-باشد.که با بازسازی و احیا میتوان برای طراحی شهر جدید قدم نو برداشت.
مبلمان شهری را میتوان را بر اساس نوع سبک زندگی در آن شهر به صورت مدرن یا سنتی موارد این چنینی طراحی کرد .که هم باید بتواند بر اساس ویژگی-های فیزیکی و ظاهری یک محصول جدید ارائه داد و هم کاربردی باشد و استفاده از آن مورد اهمیت قرار گیرد.

۲- توسعه مبلمان شهری
هدف طراحی شهری و مبلمان آن ایجاد محیطی خلاق و پرونده برای مردمی است که در آن زندگی می‌کنند. چنین محیطی با گوناگونی بسیار، آزادی انتخاب به افراد می‌دهد و زمینه خلاقیت را فراهم می‌آورد. فضای شهر حداکثر ارتباط را با مردم و زیستگاه پیرامونشان برقرار می‌سازد و تنها یک وسیله با نام امکانات مناسب شهری برای در اختیار گذاردن تمام این‌ها دردست دارد.
انسان موجودی است متمدن و صاحب هویت، از بدو خلقت تاکنون به کمک عقل و دانش خود منشاء تغییرات مثبت و منفی فراوانی در جهان خلقت شده است و به طبیعت و پیرامون خود هویت بخشیده است. این موجود هوشمند و مختار در مسیری تکاملی تا فراسوی آسمان‌ها نیز گام برداشته است.
انسان زندگی را از غارنشینی آغاز نمود، آتش را به خدمت گرفت، حیوانات سرکش را رام کرد، از آب و خاک بهترین بهره‌وری را برد تا کشاورزی و دامداری را بنیان نهاده و توسعه بخشید. آبادی‌ها، روستاها و شهرها را با خلاقیت و نبوغ خود پایه گذاری کرد و امروز در تداوم همان مسیر همچنان تمام عناصر طبیعت را برای رفاه و آسایش خود بکار می گیرد و این سیر پیشرفت و توسعه با سرعتی خیره کننده در حال گذر است.
یکی از بزرگترین ابداعات بشر ایجاد زیرساخت‌های شهری و توسعه‌ی شهر نشینی است. امروز شهرها را نماد توسعه و پیشرفت ذهن خلاق انسان می‌دانند. در دنیای مدرن امروز به کمک فناوری‌های پیشرفته اَبَر شهرهایی طراحی و ساخته می‌شود که باور وجود چنان فضاهایی بیشتر به تخیلات می‌ماند تا واقعیت، ولی چاره ای جز باور آن‌ها نداریم.
در صنعت شهرسازی و زیباسازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان مبلمان شهری به کار برده می‌شود که ممکن است کمی ابهام برانگیز باشد سوال این است معنای آن چیست و منظور از به کار بردن این اصطلاح چه می‌باشد.
همانگونه که گفتم انسان به شهرها هویت می‌بخشد و این هویت همان عناصری هستند که از فرهنگ و تمدن تاریخی بشر نشأت گرفته‌اند یعنی شهرنشینی منبعث از هویت و فرهنگ شهروندان است به عبارتی مسئولان و برنامه‌ریزان شهری سعی می‌کنند تا با تأسی به آداب، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری خود را طراحی و زیباسازی نمایند و این کار همان بحث مبلمان شهری است.
تصور کنید اگر طراحی و ساماندهی این عناصر جایگاه خودش را در شهرها پیدا کند چقدر چهره شهرهای ما بهتر و زیباتر خواهد شد. بخشی از این تجهیزات در زبان انگلیسی تحت نام مبلمان شهری یا خیابانی و بخش دیگر تحت نام عناصر شهری آمده است که ما در فارسی تمام آنها را تحت نام مبلمان شهری ترجمه می کنیم این ترجمه قطعا باید در آینده ای بسیار نزدیک اصلاح گردد.


مبلمان شهر ی باید بتواند عین زیبای و کاربردی نیز باشد و در عین حال با توجه به فرهگ و هویت آن شهر طراحی گردد:
انواع مبلمان شهری:
الف) مبلمان خیابانی
ب) مبلمان پارکی
ج) مبلمان ترافیکی
د) مبلمان برای تبلیغات
مبلمان شهری از تاثیرگذارترین عوامل در فضای شهری است که گردشگران برای ثبت خاطراتشان می-توانند تمرکز کنند و به خاطر بسپارند. و بنابراین نشیمن گاه ها، چراغ ها ، نشانه ها، شهربازی و آثارهنری ،راه بندها، سطل ها و مخازن زباله، سنگفرش خیابان ها  نقش زیادی برای طراحی یک مبلمان شهری درست دارد.
۳- نیمکت هوشمند خورشیدی در شهر رودسر
شهر رودسر ساحل بسیار زیبا و وسیعی دارد و در عین حال شهر توریستی میباشد. به عنوان میزبان باید برای رفاه حال مسافران ایده های کاربردی تری را اجرا کنیم. به عنوان یک ایده کاربردی و قابل اجرا، می-توان از پیاده سازی نیمکت هوشمند خورشیدی نام برد.

این محصول بر پایه ی استفاده از انرژی خورشیدی و به منظور بهره برداری در مبلمان شهری طراحی شده است. نیمکت هوشـمند خورشیدی با قابلیت هایی نظیر امکان شارژ تلفن همراه بصورت بی سیم وکابل، اتصال به اینترنت، صفحه نمایش دما و رطوبت و ایجاد روشنایی در محوطه تولید مشود و از نظر ابعاد و اندازه قابل تغییر و طراحی پیش از تولید است.
مبلمان شهری که از اِلمان های شهر هوشمند به حساب می آید برق خود را از انرژی خورشید میگیرند و شرایط را برای شارژ لوازم الکترونیکی و همچنین تبلیغ بر روی مانیتور مبل و یا بدنه آن را فراهم می کنند.
مزایای نیمکت هوشمند خورشیدی:
· استفاده از انرژی پاک و تجدید پذیر خورشیدی
· عدم نیاز به کابل کشی
· مبلمان شهری مدرن و زیبا

نیمکت و صندلی خیابانی نشســتنگاه در هر شهر، مکانی برای تمرکز برخی فعالیت هاست که مرکز و هسته ی اولیه شهر رودسر میدان شهرداری میباشد که برای نیمکت های عمومی شــهر، اســتفاده کوتــاه و یا بلندمدت در انتخاب جایی برای نشســتن، باید  مدنظرباشد. از مهم ترین نقاط کورد استفاده از نیمکت هوشمند خورشیدی در شهر رودسر، می-توان به ساحل زیبای رودسر اشاره کرد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

 

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …