چاپ مطلب چاپ مطلب

کندی واکسیناسیون هم‌ولایتی‌های بالای ۸۰ علت چیست؟/دکتر مهران قسمتی زاده

اختصاصی همای گیلان/مدتی است وزارت بهداشت واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را شروع کرده اما هنوز تعداد زیادی از این جمعیت واکسینه نشده‌اند؛ آمار واکسیناسیون پاره‌ای از مناطق به یک‌پنجم هم نمی‌رسد!

چرا؟
?شاید اطلاع‌رسانی کافی نبوده است و یا مردم به مسیر اشتباهی هدایت شده‌اند!
در آخرین اطلاع‌رسانی‌های شبکه‌های بهداشت از مردم خواسته شده که برای نام‌نویسی واکسن به مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه نکنند و منتظر پیامک و… از سوی شبکه بهداشت بمانند. شاید لازم باشد در این مورد اطلاع‌رسانی‌ مجدد شود.

?شاید بهتر باشد مسوولین بهداشتی و شهری با مصاحبه‌های پی‌درپی از مردم بخواهند برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

?با توجه به شرایط سنی این افراد و دشواری مراجعه به محل واکسیناسیون شاید در این مورد باید تمهیدات بیشتری اندیشید.

?اگر شماره تلفن شهروندان را داریم، چرا پیامک نمی‌دهیم؛ و اگر نداریم، چرا منطقه‌ای عمل نمی‌کنیم؟ می‌توانیم با برنامه‌ریزی هر روز را به محله‌ای اختصاص دهیم و با اطلاع‌رسانی قبلی (به اشکال مختلف در محل) برنامه واکسیناسیون محلات را تدارک ببینیم.

?مساجد، مدارس، سالن‌های ورزشی و… محل‌های مناسبی برای زدن واکسن هستند. با یاری‌گیری از مردم و گستزش تعداد تیم‌های واکسیناسیون می‌توانیم به واکسیناسیون تسریع ببخشیم.

?شاید عده‌ای می‌ترسند، پس باید درباره ارزش واکسیناسیون روشنگری بیشتری شود. باید بی‌خطر بودن آن برای این دسته مردم توضیح داده شود. از جامعه پزشکی و شخصیت‌های علمی باید در این مورد کمک گرفت.

?کرونا روستاهای استان را درنوردیده و هر روز به تعداد بیماران روستایی افزوده می‌شود؛ اما واکسن برای رفتن به روستاها این پا آن پا می‌کند!

با وجود این‌که شبکه بهداشتی روستایی یکی از نقاط قوت وزارتخانه بهداشت است اما متاسفانه هنوز در امر واکسیناسیون کرونا چندان از آن استفاده نشده است.

با اطلاع‌رسانی قبلی از طریق بهورزان و دهیاران و شورای‌های روستا می‌توان تیم‌های واکسیناسیون را به مراکز روستایی برد و امر واکسیناسیون را تسریع کرد.

?واکسیناسیون امری ملی است؛ باید آن را وظیفه‌ای ملی تلقی کرد.

?ما هم در قبال پدر و مادرهای خود احساس مسوولیت بیشتری کنیم. شاید لازم باشد یک روز از وقت خود را به سالمندان خانواده اختصاص دهیم و پدر مادرهای خود را به محل واکسیناسیون ببریم.

?هرچه مردم زودتر واکسینه شوند زندگی به ایام غیرکرونایی زودتر برمی‌گردد، سایه شوم کرونا کوتاه‌تر می‌شود و شاهد از دست رفتن عزیزان کمتری خواهیم بود.

یادش بخیر! زمانی که گرانی بود اما برای ادامه حیات حداقل امید به دست‌وپازدنی بود.

بیایید تلاش کنیم شاید بتوانیم حداقل به آن زمان بازگردیم! زمانی که گل و بلبل نبود، اما زندگی کم‌خطرتر بود.

دکتر مهران قسمتی‌زاده
چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۰

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …