چاپ مطلب چاپ مطلب

ناصررنجبردر گفتگو با همای گیلان گفت:مسئله پسماند به اولویت آخر تنزل پیدا کرده است وهر ازچندگاهی درقالب شعار وتبلیغات، جلساتی برگزار می گردد

اختصاصی همای گیلان/شهرداری ها امروزمهمترین نهادی هستند که بیشترین ارتباط را بامردم دارند. به همین دلیل در دیدگاه مردم ازحساسیت زیادی برخوردار هستنداما عمده ترین مشکل در توسعه این نهاد،پاسخگوبودن به خواسته های مردم وتامین اعتبارباتوجه به شرایط نابسامان اقتصاد می باشداز این رواکثرشهرداری ها با چالش کمبود اعتبار مواجه هستندوچه بسابرخی از شهرداری ها از پرداخت حق وحقوق کارکنان خود عاجزند وبدهی های هنگفتی از خود برجا می گذارندکه شهرداران آتی ناگزیر ازانجام هرگونه خدماتی می شوند. البته این قانون برای همه شهرداری ها صدق نمی کندوگاها دیده می شود که برخی از شهرداری ها با بهره مندی ازتوان شهرداران مجرب ومتخصص وآشنا به علم اقتصاد دست به کارهای بزرگی می زنند..این دو گانگی باعث شده است تا ما به سراغ یکی از کارشناسان امور شهرداری ها وکسی که اولین روز کاریش شهردار شدوسابقه ۲۵ساله دراین زمینه داردبرویم تابا دلایل ناکارآمدی برخی ازشوراها وبحث مدیریت شهری آشنا شویم این شخص کسی نیست مگر مهندس ناصر رنجبرشهردار املش که بی شک یکی از موفق ترین شهرداران این دوره استان گیلان می باشد. در توصیف خدمات اوهمین بس که نه تنها بدهی های ۱۲میلیاردی دوره قبل شهر املش راپرداخت نموده وحق وحقوق کارکنان را به روز کرده، بلکه یک کار مهم ملی(کمربندی طالقانی) را که حدود ۲۰سال برزمین مانده بود،دنبال کرد وامروز درحال انجام این کار است با هم این گفتگو را می خوانیم:
ناصر رنجبرضمن بیان اینکه شهرداری ، مردم سالار ترین ارگانی است که درجهان براساس فلسفه مدنیت وشهرنشینی وزندگی اجتماعی انسان شکل گرفته ودرکشور ما هم براساس قوانین حاکم بر مدیریت شهری پایه ریزی شده است ،گفت :با توجه به تغییر حکومت از سلطنت به جمهوری اسلامی باز هم حکومت اصل را برمردم سالاری گذاشته و با تشکیل شورای اسلامی شهر ، مهر تاییدی بر مدنیت تاریخی این واحد اجتماعی که منبعث از اراده وشعور انسانهادرزندگی اجتماعی می باشد، زده است.

مصوبات به کمسیون تلفیق می روداما همین کمسیون حق وحقوق خود را از شهرداری دریافت می کند
وی افزود:متاسفانه پس از شکل گیری شورا وگذشت تقریبا ۲۰ سال ،مشق سیاست بر مدیریت شهری وعدم نظارت وخلا قانون دراداره امور شهر، باعث بروز مشکلاتی شده که لازم است اولا درکلیت قانون شوراها تغییرات اساسی انجام پذیرد،ثانیا درحوزه نظارت هم فرض رابراین اصل بگذاریم که فعلا باهمین قانون ادامه فعاِِلیت بدهیم. لازم است نظارت دقیق براجرا ی همین قانون ناقص داشته باشیم که لازم به توضیح است مثلا درهمین قانون آمده مصوبات شورا باید به کمسیون تطبیق برود وپس از تایید ازطرف شهرداری قابلیت اجرا داشته باشد حالا نکته جالب اینجاست که حقوق اعضای این کمسیون راشهرداری می پردازدکه اولا خودش محل اشکال است. ثانیا اعضای این گروه اصلا تخصصی نیستند واگر همین مورد را دستگاه ناظر از تیم تخصصی حقوقی وبا مطابقت با موازین حقوقی قوانین شهرداری انجام دهند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
اداره شهرداری ها، نیاز مند انسانهای نخبه همان شهرمی باشد
شهردار املش اذعان داشت:درحوزه اداری وپرسنلی که بالاترین وتاثیر گذارترین رکن مدیریت شهری محسوب میشود، عدم رعایت موازین قانونی درجذب پرسنل وهمچنین عدم نظارت ونیزپذیرش سفارش از مقامات بالادستی، مدیریت شهری رادستخوش نقد عام وخاص قرارداده است.درصورتیکه لازمه اداره چنین دستگاهی ،با توجه به محتوای اجتماعی آن که از تولد تا مرگ انسان ها رادربرمی گیرد ،نیازاست تا انسانهای نخبه همان شهر( بسته به نیاز مندی شهر) بر مسند امورقرار گیرد که اجرای آن نه برای حاکمیت کارسختی است ونه هزینه ای دارد.
نداشتن الگو وطرح جامع تفصیلی به روز ،باعث ایجاد رانت در شهرداری ها شده است
مشکل بعدی درحوزه شهرداریها که باعث ایجاد رانت وهمچنین سلیقه ای عمل کردن شهرداران میشود، نداشتن الگو وطرح جامع تفصیلی به روز درحوزه شهرداریها ست که متاسفانه دستگاه متولی که معاونت راه وشهرسازی درحوزه استان هم دبیر وهم ناظر وهم مجری است ،از طریق انتخاب مشاور برای انجام آن هم باحداقل بودجه درجهت رفع تکلیف که برای برون رفت از این معضل نیاز مند تامین اعتبار مکفی جهت تهیه طرح جامع وتفصیلی از طرف شهرداری درمدت معین می باشد که دراصل ناسخ همه این کاغذ بازی وکمسیون های هم عرض می گردد که هم وقت گیر است وهم باعث حذف شیرازه طرح میشود .
نداشتن طرح وبرنامه وهمچنین طرح جامع وتفصیلی متناسب وتغییر مدیریت شهری بطور مداوم وکوتاه مدت باعث شده که هرکسی که بر مسند مدیریت قرار می گیرد ، سلیقه ای عمل کند که لازم است اولا نمایندگان مردم درحوزه شهری بطور تخصصی انتخاب شوند وثانیا شهردار ودستگاه نظارت هم نظارت مستمر داشته باشد که کار در شهرداری ها براساس برنامه راهبردی که به تایید دستگاه نظارت رسیده، انجام شود.
مسئله پسماند به اولویت آخر تنزل پیدا کرده وهر ازچندگاهی درقالب شعار وتبلیغات، جلساتی برگزار می گردد
یکی از اساسی ترین وظیفه شهرداریها علی الخصوص استان گیلان مدیریت پسماند است .
مشکل مدیریت پسماند دراستان گیلان که می بایست با توجه به شرایط آب وهوایی گیلان در صدربرنامه های اساسی ،نمایندگان عالی دولت وملت باشد ،متاسفانه به اولویت اخرتنزل پیدا کرده واز اخرهم دربسیاری موارد حذف شده وهر ازچندگاهی درقالب شعار وتبلیغات، جلساتی برگزار می گردد ولی هیچ تصمیم اساسی وراهبردی دراین مورد گرفته نمی شود.
شرکت بازیافت در محیط مرطوب توجیه ندارد
رنجبر تصریح کرد:باتوجه به پهنه بندی هایی که درسطح استان درطول سالیان گذشته شکل گرفته وبهترین اماکن اعم از جنگل وجلگه ودریا رانابود کردیم وهر سال هم اعتباراتی رابدون مطالعه درجهت تخریب بیشتر محیط زیست هزینه می کنیم که برای برون رفت ازاین معضل باتوجه به بررسی های که توسط اینجانب صورت گرفته، لازمه انجامش خروج زباله ها از محیط مرطوب به محیط خشک است وایجاد شهرک بازیافت درمحیط خشک ،ترجیحا شهرستان رودبار می باشد – بدلیل اینکه درمحیط خشک زباله شیرابه ندارد – واین کار با مشارکت همه شهرداریهای استان درقالب شرکت سهامی قابل انجام است وتوجیه اقتصادی هم دارد که بسط وتوضیح آن دراین مجال نمی گنجد ولی اینجانب امادگی دارم درصورت پذیرش مسئولین استانی با توجه به آماده بودن طرح اینجانب ، می توانم مشکل مدیریت پسماند استان را حل کنم.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …