چاپ مطلب چاپ مطلب

چوکا و بازگشت نبض تولید به گیلان

همای گیلان/تلاش برای به حرکت درآوردن اقتصاد در چوکا مصداق فرهنگ ‌سازی و حرکت جامعه به سمت تولید داخلی و اشتغال است و در این بین کارگران و مدیران مجتمع عظیم چوکای رضوانشهر، همه تلاش و ظرفیت خود را در راستای تحقق این مهم به کار گرفته اند.

صنایع چوب و کاغذ چوکا که زمانی نبض تپنده اقتصاد غرب گیلان محسوب می شد اوایل دهه ۹۰ مسیر ورشگستگی را پیش گرفت تا اینکه بنابه گزارشات رسمی از سال ۹۰ تا ۹۳ تولید این شرکت به پایین ترین میزان خود رسید و حتی برای مدتی نیز تعطیل شده بود.

اما امروز این شرکت بنابر گزارش مدیرانش و همچنین کارگران نه تنها نبض تولید خود را بازپس گرفته است و اقتصاد رضوانشهر و گیلان را در مسیر رونق قرار داده، بلکه دوران خوشی را با نمودارهای سودهی سپری می کند. رونقی که خود را در کنار درد و دل ها و روایت های کارگران چوکا بیشتر نشان خواهد  داد.

کارکنان این مجموعه عظیم تولیدی و صنعتی در رضوانشهر بر این باورند که، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی، حمایت مسئولان برای رفع موانعغ و رونق تولید، زمینه ‌ساز حرکت دوباره این واحد صنعتی با سابقه شده است که تاثیر بزرگی در معیشت و مردمان این دیار و استان گیلان دارد.

 کریم رضایتی از پرسنل بازنشسته چوکا با اشاره به تأثیر این مجموعه عظیم بر اقتصاد منطقه می گوید: این مجتمع عظیم در اوایل دهه پنجاه و با هدف تأمین نیاز های بازار داخلی کاغذ کرافت، در این شهرستان تأسیس شد.

 وی افزود: تولید کاغذ و دیگر محصولات چوکا در سطح این منطقه، همواره موجب تحولات اقتصادی و شکوفایی این مناطق را در پی داشته و ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد.

 بیژن عشق از دیگر کارکنان بازنشسته چوکا به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای آغاز بکار این صنایع عظیم، در این مجموعه مشغول شدم و همواره شاهد تأثیرات مثبت آن در زندگی مردم بوده‌ام.

 وی ادامه داد: در گذشته و اوایل دوران راه اندازی این مجموعه عظیم، موضوع برداشت چوب از جنگل و موضوع احیاء، هردو باهم دیده می شدند و چوکا موظف به کاشت نهال و جوان سازی جنگل های منطقه بود که با جداسازی بخش جنگل از این مجموعه شاهد ایجاد مشکل در زمینه تأمین چوب با هدف خوراک اولیه برای چوکا و همچنین کند شدن سرعت احیاء جنگل ها در این مناطق بوده ایم.

 یک شهروند ساکن رضوانشهر نیز می گوید: موضوع تولید مربوط به یک دستگاه خاص نیست و همه دستگاه های اجرایی وظیفه دارند نسبت به این مهم و اشتغالزایی پایدار برنامه ریزی های مدون داشته باشند.

 شاهین زارعی افزود: تولید در چوکا طی چند سال اخیر حال و روز خوبی نداشت و وضعیت در این شرکت بگونه ای بود که حتی قادر به پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نبود و شاهد تحصن های چندین روزه کارکنان در مقابل درب ورودی این مجموعه بودیم.

 وی با اشاره به تلاش مدیران چوکا برای بازگشت این مجموعه عظیم به روزهای درخشان گذشته گفت: اراده جدی و همت والای مسئولان، کارگران و شخص مدیرعامل این شرکت برای بازگشت چوکا به روزهای خوش و اشتغال مجدد و بهبود تولید، امروز نمایان است و شاهد فعالیت بدون وقفه صنایع عظیم چوکا در سطح منطقه هستیم.

 یک نیروی متخصص قدیمی این مجموعه بزرگ تولیدی در خصوص راه اندازی سرویس بازیافت در چوکا، به خبرنگار ایرنا گفت: نصب و راه اندازی سیستم OCC در چوکا از مهمترین اقداماتی بود که برای بازیافت کاغذ و کارتن های باطله ایجاد شد.

حسین محمدی همچنین در زمینه بازسازی کارخانه OCC  گفت: خط تولید خمیر بازیافتی در چوکا از زمان نصب و آغاز به کار دارای نقایص فرآیندی و فنی عدیده ای بود که با تشکیل کمیته های تخصصی اقدام به رفع نقایص موجود شد و همچنین کارگاه ریخته گری این مجموعه نیز پس از ۱۵ سال معطلی مجدداً راه اندازی شد.

 وی بیان کرد: دهه هفتاد اوج دوران طلایی چوکا بود با حدود ۲ هزار نفر پرسنل میزان تولید در آن زمان در ماه بین ۸۰ الی ۹۰ هزار تن در نوسان بود و عمده بازار فروش محصولات کارتن سازی کشور را تحت اختیار گرفته بود که با تغییر مدیریت در این شرکت طی آن دوران تولید کاغذ در چوکا افزایش قابل توجهی یافت.

محمدی بیان کرد: چوکا با تولید حدود ۱۲۰ هزارتن کاغذ در هر ماه طی آن دوران به یک رکورد تازه ای در زمینه تولید دست پیدا کرد و کارگران این مجموعه در ماه ۳ بار دستمزد اعم از حقوق ماهانه، پاداش و اضافه کاری دریافت می کردند و همین موضوع موجب شکوفایی اقتصاد منطقه نیز شد.

او با بیان این مطلب که دخالت افراد بیرون از مجموعه با گرایش فکری خاص همواره به چرخ تولید صدمه زده است گفت: متعاقب آن شاهد دخالت های افراد از بیرون چوکا در این شرکت بودیم که موجب افول و رکود در در امر تولید شد.

بازگشت چوکا از ورشکستگی

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکای گیلان گفت: این کارخانه در اوایل دهه ۹۰ طعم ورشکستگی را چشید تا اینکه با حمایت دولت و تسهیلات مناسب و همچنین همت بلند کارگران و مدیران دلسوز امروز در مسیر سوددهی قرار گرفته و جانی دوباره ای به معیشت مردم رضوانشهر داده است.

مهندس ایرج زمانی فرد، در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اما این مجموعه عظیم صنعتی امروز با ۱۷۶ درصد رشد در زمینه فروش محصول، از شرایط ضرردهی خارج شد و تا پایان سال ۹۹ به وضعیت سودآوری خالص رسید.

 وی با بیان اینکه شرایط کاری در این مجموعه به سختی پیش می رفت افزود: میزان بدهی های شرکت چوکا بسیار بالا بود و در زمینه انرژی مبلغ ۱۱ میلیارد تومان به شرکت گاز، ۱۴ میلیارد تومان به برق و همچنین چهار میلیارد تومان به آب بدهکار بود.

 مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکای گیلان همچنین در خصوص سایر دیون این مجتمع عظیم تولیدی صنعتی در آن دوران سخت گفت: علاوه بر بدهکاری های بالا، مبلغ ۳۶ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی، ۳۶ میلیارد تومان به سازمان امورمالیاتی، ۱۶ میلیارد تومان به بازار بابت خرید مواد اولیه و همچنین ۱۴ میلیارد تومان هم به مشتریان بابت خرید محصولات تحت عنوان بدهی های سررسید، بدهکار بود.

زمانی فرد با ارائه رشد آمارهای تولیدی این مجموعه عظیم صنعتی و تولیدی اظهار داشت: براساس گزارش های منتشر شده حسابرسی شستا، شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران(چوکای رضوانشهر) توانست با رشد ۵۰ درصدی تولید و ثبت رکورد تولید بیش از چهارهزار تن درماه، پس از پنج سال به سود ناخالص دست یابد.

وی در خصوص سایر فعالیت های این صنایع عظیم در سطح گیلان افزود: همچنین تولید کود آلی هوموس و ورود این شرکت به صنعت سبز برای اولین بار و  پرداخت بدهی های سنواتی گذشته، بازسازی و نوسازی کارخانه تولید نئوپان اسالم از دیگر دستاوردهای کلیدی این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ بوده است.

 مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکای گیلان افزود: لازم بذکر است این شرکت توانست با توجه به میزان شاخص رشد نسبت به سال قبل ۶۱ درصد زیان خالص خود را نیز کاهش دهد.

زمانی فرد با بیان اینکه کارخانه عظیم چوکا، ماهانه بیش از ۸ میلیارد تومان دستمزد به پرسنل این مجموعه پرداخت می کند و با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدی، بدون هیچ گونه تأخیری و سروقت، حقوق کارکنان پرداخت می شود.

وی ضمن مرور وضعیت چوکا در سنوات گذشته و با اشاره به فراز و نشیب هایی که این شرکت در گذشته با آن مواجه بوده است گفت: صنایع عظیم چوب و کاغذ ایران (چوکا)، در ۵ سال گذشته هرسال بیش از ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان زیان می داد که با تلاش های صورت گرفته هم اکنون این مجموعه را از این وضعیت خارج کردیم که در سال ۱۳۹۹ این میزان به ۲۴ درصد کاهش یافت.

مدیرعامل چوکا افزود: همواره تلاش ما بر این بوده که هیچ گونه تعدیل نیرو باز نشستگی نیرو ها در چوکا نداشته باشم، بلکه با راه اندازی خط تولید جدید و تولید کود آلی هوموس در این مجموعه عظیم برای تعداد ۳۰ نفر نیروی جدید شغل ایجاد شد.

زمانی فرد با اشاره به موضوعات مورد تأکید از سوی شستا و تأمین اجتماعی در راستای بهره وری در چوکا گفت: در سال ۹۹ از سوی شستا و تأمین اجتماعی طرح هایی در راستای بهره وری در اولویت قرار گرفت که شاخص های پیشرفت و جلوگیری از زیان را برای شرکت ها تعیین کرده بود.

وی بیان کرد: براساس همین موضوعات گام برداشتیم و نتایج آن با تولید ۳۶ هزار تن محصول، حجم تولید را نسبت به سال ۹۸، حدود۵۰ درصد افزایش دادیم و در زمینه فروش محصولات نیز با رشد ۳۸ درصدی مواجه شدیم که فرمان رهبری مبنی بر جهش تولید در چوکا تحقق یافت.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکای گیلان با اشاره به دست یابی به این میزان موفقیت در مجموعه عظیم چوکا گفت: این موفقیت در شرایطی حاصل شد که بدلیل قطع برق واحد های تولیدی و صنایع بزرگ در دیماه و شیوع ویروس کرونا در فروردین سال ۹۹، کارخانه تعطیل بود و این میزان از حجم تولید ظرف مدت ۱۰ ماه حاصل شد.

زمانی فرد با اشاره به ضریب افزایش بهره وری و تولید در این مجموعه عظیم گفت: میزان بهره وری پرسنل را از ۳۵ تن به ازای هر نفر در سال ۹۸، به ۵۳ تن به ازای هر نفر در سال ۹۹ رساندیم.

وی با اشاره به آمارهای بهره وری این شرکت طی ۵ سال گذشته گفت: طبق مقایسه میزان بهره وری پرسنل (مقدار تناژ تولید به ازای هر یک نفر) در سال ۹۵ به ازای هر نفر ۱۴ تن، در سال ۹۶ به ازای هر نفر ۳۵ تن، در سال ۹۷ به ازای هر نفر ۴۱ تن، در سال ۹۸ به ازای هر نفر ۳۷ تن و در سال ۹۹ به ازای هر نفر به ۵۳ تن رسید که شاهد جهش بسیار بزرگی در این زمینه بودیم.

 وی همچنین با ارائه آمار میزان تولید کاغذ طی مدت ۵ سال اخیر گفت: در سال ۹۵ به میزان ۱۱ هزار و پانصد تن، در سال ۹۶ حدود ۲۷ هزار تن، سال ۹۷ به میزان ۲۸ هزار و پانصد تن، سال ۹۸ بیش از۲۳ هزار و هفتصد تن و در سال ۹۹ این آمار به حدود ۳۶ هزار تن رسید.

وی با اشاره به سپردن مسئولیت ها به نسل جوان در چوکا گفت: در راستای اجرای سیاست های کلان و توجه ویژه به نسل جوان، پس از بازنشستگی مدیران قبلی، میدان کار را نسل جوان در چوکا بدست گرفتند که با کمک این افراد و نیرو های با تجربه، هم اکنون شاهد شتاب در امر تولید در چوکا هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکای گیلان همچنین به تولید کود آلی هوموس در چوکا اشاره کرد و افزود: تولید این محصول کشاورزی برای اولین بار در تاریخ ۵۰ ساله چوکا از پسماند چوب که سالها در گوشه و کنار این مجموعه انباشت شده بود، با کمک یکی از شرکتهای دانش بنیان منطقه که متشکل از نجبه های جوان می باشند، با اخذ مجوز های لازم از وزارت جهاد کشاورزی آغاز گردید که این شرکت وارد مرحله سبز شد و یک کالای کاملاً استاندارد و مورد نیاز کشور را تولید کردیم.

زمانی فرد در همین رابطه گفت: تولید این محصول کشاورزی در چوکا، علاوه بر صرفه اقتصادی برای این مجموعه عظیم و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی، تعداد ۳۰ نفر نیروی جدید و ۴۰ نفر از نیرو های بلاتکلیف موجود در چوکا در این مکان مشغول بکار شدند.

 مدیرعامل چوکای رضوانشهر در ادامه با اشاره به پیشینه این مجموعه عظیم صنعتی گفت: چوکا از بدو تأسیس متشکل از ۲ بخش بنام های جنگل و صنعت بود که ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل های غرب استان گیلان به منظور تأمین مواد اولیه این کارخانه و احیاء جنگل تحت نظارت این شرکت بود.

 وی بیان کرد: چوکا تنها شرکتی است که در راستای احیای جنگل در کشور تأسیس شده است و در آئین نامه این شرکت تکلیف شده است از هر گونه ای که برداشت نماید، ۲ اصله نهال از همان گونه باید بکارد و در چنین شرایطی شاهد جوان سازی و احیای جنگل های گیلان خواهیم بود.

 زمانی فر ضمن انتقاد از موضوع جدا سازی جنگل از پیکره چوکا گفت: با جدا سازی بخش جنگل از پیکره چوکا در دهه ۶۰، ما مکرر این درخواست را داشتیم که این جنگل بعنوان چشمه آب حیات برای چوکا، علاوه بر احیای عرصه های جنگلی، بعنوان اصلی ترین منبع تغذیه چوکا محسوب می شود.

 وی در خصوص ساختار این کارخانه افزود: طراحی چوکا در منطقه بگونه ای است که در سطح دنیا بی نظیر است و برای این امر تمامی موضوعات دیده شده است و بگونه ای بود که هیچ بخشی از چوب آلات که از جنگل برداشت می شد ضایع نمی شد و عملیات تفکیک و جداسازی برای هر قسمت از چوب برای مصارف کارخانه دیده شده بود.

 مدیرعامل چوکا همچنین با اشاره به بخش صنعت در این مجموعه عظیم اشاره کرد و افزود: این بخش نیز متشکل از دو قسمت صنایع کاغذ و صنایع چوب است که از همان زمان جدا سازی جنگل از چوکا در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، صنعت چوب در این مجموعه بطور کامل تعطیل گردید و برای همیشه متوقف شد.

زمانی فرد از دیگر اقدامات خوب طی سال ۹۹ در چوکا را راه اندازی مجدد صنعت چوب عنوان کرد و گفت: راه اندازی مجدد بخش صنایع چوب و خط تولید تخته چندلا در چوکا از دیگر موفقیت های این مجموعه عظیم است که محقق شد.

 وی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد تخته چندلا مورد نیاز کشور هم اکنون از خارج وارد می شود و این در حالی است که این ظرفیت در چوکا وجود دارد و تأمین کننده تقاضای بازار خواهد بود که پس از باز سازی و راه اندازی کامل در سال جاری وارد پروسه تولید اقتصادی خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکای گیلان در ادامه با اشاره به دیگر بخش های تابعه چوکای رضوانشهر گفت: کارگاه اسالم هم که از زیر مجموعه چوکا است آنجا هم طی چند سال گذشته تعطیل شد و عملاً از سال ۱۳۹۸ پس از چند سال زیان دهی با توقف کامل مواجه شد که در اواخر اسفند ماه سال ۹۹ تولید آزمایشی در اسالم آغاز شد و امروز اولین محموله تولید این مجموعه وارد بازار مصرف گردید و به فروش رسید.

زمانی فرد همچنین به موضوع بازسازی و نوسازی خط تولید صنایع نئوپان در کارخانه صنایع چوب اسالم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ۳۰ سال گذشته هیچ گونه اقدامی برای بازسازی و تعمیرات این مجموعه انجام نشده بود، نسبت به تعمیر و نوسازی آن اقدام کردیم و برای ۱۵۰ نفر نیرو، ایجاد شغل شد و با ظرفیت کامل و در ۳ شیفت کاری هم اکنون فعال بوده و حقوق کارکنان این کارخانه را نیز در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بطور کامل پرداخت کردیم و هیچ نیرویی را هم از کار برکنار نکردیم.

مدیرعامل چوکا در ادامه با اشاره به کمک و حمایت های خوب از سوی هلدینگ های تاسیکو، تاپیکو و شستا و همچنین تأمین اجتماعی نسبت به این مجموعه صورت گرفت گفت: کمک های بسیار خوبی از این ناحیه به چوکا شد و پرداخت بدهی های سنواتی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان از این محل تأمین شد.

وی همچنین گفت: حدود ۳۰ میلیارد تومان هم بر اساس آن و برای خروج از زیان دهی که به تأئید شستا رسید به عنوان سرمایه در گردش این شرکت به چوکا مساعدت شد که این کمک سهامداران را پرسنل و مدیران چوکا با عملکرد خودشان و افزایش سقف تولید بدرستی پاسخ دادند.

زمانی فرد در ادامه با اشاره به متنوع سازی تولیدات چوکا گفت: در سال جاری طبق برنامه ریزی های موجود و زمانبندی های مصوب و با حمایت های شستا اقدام به متنوع سازی سبد تولیدات و افزایش تولید در این مجموعه خواهیم داشت. برنامه ریزی برای تولید و عرضه انواع کرافت، شبهه کرافت و خمیر کرافت در این مجموعه صورت گرفته است.

وی در خصوص ارائه سایر خدمات اجتماعی از سوی چوکا برای مجاورین و ساکنان اطراف این مجتمع بزرگ گفت: چوکا بعنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی، خدمات اجتماعی زیادی برای بیش از ۱۲۰۰ خانوار شهرک ولیعصر (عج) رضوانشهر، روستا های اطراف از قبیل آب شرب، آب زراعی، برق، فاضلاب، لایروبی انهار، حمایت از امنیت شهرک ولیعصر، مدرسه و فضا های آموزشی و ورزشی، فضای سبز و غیره را ارائه می کند.

زمانی فرد در پایان خواستار حمایت همه جانبه مردم و مسئولان در سطح استانی و ملی از این مجموعه عظیم اقتصادی و تولیدی شد و تصریح کرد: برای ادامه فعالیت و رفع موانع تولید در چوکا، باید تدبیری جهت تامین چوب مورد نیاز این کارخانه اندیشیده شود و در طرح تفصیلی چوکا  مکلف هستیم اگر درختی از جنگل قطع کردیم به ازای آن دو اصله نهال بکاریم.

صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) در شهرستان رضوانشهر سال ۱۳۵۲ طراحی و در سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسید که ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل های گیلان با ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب، حوزه تأمین چوب و منابع اولیه این کارخانه با هدف تولید ۱۵۰ هزارتن کاغذ در سال است.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

#اختصاصی_همای_خبر اقدام نامتعارف پرسنل شهرداری،دزدی در روز روشن/ حقوق میگیرم که خیانت کنم!

#اختصاصی_همای_خبر   اقدام نامتعارف پرسنل شهرداری،دزدی در روز روشن/ حقوق میگیرم که خیانت کنم!   …