چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای رشت: رانندگان تاکسی فعال شهر از حمایتهای ویژه شهرداری و تعاونی تاکسیرانی برخوردار خواهند شد

بررسی مشکلات صنف تاکسی‌رانی رشت در کمیسیون ترافیک شورا

 

رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای رشت:
رانندگان تاکسی فعال شهر از حمایتهای ویژه شهرداری و تعاونی تاکسیرانی برخوردار خواهند شد

🔹 لزوم افزایش ایستگاههای تاکسی و ساماندهی خطوط ویژه تاکسی در رشت/
ایجاد سامانه مخصوص برای امور مربوط به رانندگان تاکسی در شهرداری

 

رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شهری در چهاردهمین جلسه این کمیسیون از ایجاد کارگروهی برای ساماندهی خطوط ویژه تردد تاکسی وحمایتهای ویژه از تاکسی‌داران فعال شهر خبر داد.

 

اختصاصی همای گیلان_ در این جلسه عصر روز یکشنبه در محل ساختمان شورای شهر و با حضور اعضای کمیسیون و مشاوران، مدیر عامل شرکت تعاونی تاکسیرانی رشت و رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت برگزار شد به تفصیل به مشکلات جاری تاکسی‌داران رشت پرداخته شد.

موضوعاتی از قبیل نبود بیمه، بیمه بیکاری و سختی کار، عدم حمایت قانونی، مالی و حقوقی از صنف رانندگان تاکسی و همچنین کمبود ایستگاههای تاکسی در سطح شهر رشت در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

مسعود عباس‌نژاد_ رئیس جلسه در این رابطه گفت: لازم است در خصوص پیگیری و حل معضلات صنف تاکسی رانی رشت کارگروهی ایجاد شود تا ضمن سامان‌بخشی به این بخش از زیر مجموعه های شهرداری رشت، به مشکلات تاکسی‌داران رشت، به شکلی ویژه رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: صنف تاکسی.رانی رشت یار و کمک‌حال سرویس حمل و نقلی شهر است و مجموعه مدیریت شهری در قبال آنان مسئول است.
عباس‌نژاد گفت: ما همانگونه که از رانندگان تاکسی توقع قانون مداری و سلامت کاری داریم باید بتوانیم برای آنان بستر امن کاری فراهم کنیم.
وی گفت: تاکسی داران این شهر، برگی از شناسنامه شهر هستند و هر یک بواسطه شغل خود، صاحب ایده در زمینه روان‌سازی ترافیک هستند.

عباس نزاد اضافه کرد: ساماندهی به خطوط تاکسی‌رانی، اعلام تعرفه های جدید کرایه حمل و نقل، ارائه امتیازاتی چون تعمیرگاههای ویژه تاکسی، فراهم کردن تجهیزات و حمایتهای مالی و خدماتی از دیگر اقداماتی است که در صددیم با تخصیص بودجه در سال ۱۴۰۱
برای حمایت از تاکسی داران شهر رشت انجام دهیم.

🔹ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید در صنف تاکسی‌داران در صورت ساماندهی جدید و حمایت شهرداری

علیرضا باقری_ مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسی‌رانی رشت در این جلسه اظهار کرد: در بحث تاکسیرانی متاسفانه هم شهروندان مسافر و هم تاکسی‌داران گلایه های زیادی دارند که لازم به رسیدگی است.

وی گفت: گاه در بعضی خطوط خلوت، مسافر معطل میماند و ناراضی به مقصد میرسد؛ علاوه بر آن فرسودگی صندلی برخی تاکسیها سبب زحمت در نشستن، یا مشکل در باز و بسته شدن دربها و شیشه هاو… باعث نارضایتی مسافران تاکسی است.

باقری توضیح داد: از سوی دیگر تاکسی داران نیز در میان اینهمه تورم‌های سرسام آور قادر به خرید تاکسی نو نیستند و حتی برای تعمیرات و نوسازی تاکسی خود نیز از هیچ حمایتی برخوردار نبوده و معضلات بسیاری در این خصوص دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بسته بودن سایت بیمه برای حمل و نقل که یک سامانه متصل به دولت است، اشاره کرد که سبب معضلات و نقصان در این صنف شده است.

باقری تاکید کرد با توجه به اینکه در صنف تاکسیرانی شغلی با عنوان “کمک‌تاکسی ران” نیز تعریف شده، بنده به بخش مدیریت ترافیک شهر اطمینان میدهم در صورت ایجاد تسهیلاتی چون بیمه و هزینه تامین و نگهداری تاکسی ۱۲ هزار شغل جدید در این شهر ایجاد خواهد شد‌.

یکی از حاضران جلسه نیز گفت: ساعات تعریف شده برای کار یک راننده تاکسی هشت ساعت در روز است و مشکل ما رانندگان این است که چرا خارج از ساعات کاری، برای خروج از شهر نیاز به مرخصی داریم و جریمه میشویم، از آن گذشته چرا مبالغ جریمه مستقیما به کیسه سازمان تاکسی‌رانی نمیرود که بدون واسطه برای صنف تاکسی رانی هزینه گردد؟!
وی گفت: معضل دیگر تاکسی داران رشت در خصوص “کارت شهری” است؛ ارگان مربوط به صدور کارت شهری به بخش خصوصی واگذار شده، هزینه صدور آن طی سال گذشته، ابتدا از ۳۰ هزار تومان به هفتاد هزار تومان افزایش یافت و اخیرا به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسیده و برای رانندگان تبدیل به دغدغه جدیدی شده است!

وی ادامه داد: ما در بحث حمایتهای حقوقی رانندگان دچار اجحاف هستیم، بعنوان مثال اگر بر اثر بی‌احتیاطی مسافر، آسیب و خسارتی به تاکسی برسد، این ضرر مالی چگونه جبران خواهد شد؟! آیا میتوان مسافر را نگه داشت یا در ارگانی خاص از وی شکایت نمود؟!

هادی رمضانی_ نایب رئیس کمیسیون نیز در ادامه این جلسه گفت: ناوگان تاکسیرانی شهر فرسوده است و باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا بشود نوسازیهایی در این زمینه انجام داد. وی گفت: تاکسی رانی در حال حاضر بدون متولی و مستلزم حمایتهای مالی و حقوقی است.
وی اشاره کرد: این دغدغه وجود دارد و لازم است چهره شهر با نوسازی ناوگات تاکسیرانی بهبود یابد. رانندگی تاکسی جزو مشاغل سخت است و حداقل کاری که میشود برای تاکسی رانان شهر انجام داد، حمایتهای شهرداری از قبیل تعیین کردن چند تعمیرگاه ویژه برای تاکسی رانان و ارائه امتیازاتی چون تهیه لاستیک و قطعات ارزان برای تاکسی‌های شهر است.

🔹 لزوم ایجاد سامانه‌ای مخصوص تاکسی داران فعال شهر در شهرداری رشت

حسینی_ عضو کمیسیون در چهاردهمین جلسه کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شهری ضمن تایید بحثهای مطرح شده در جلسه به این نکته اشاره داشت که ما در شهر رشت طبق آمار ۶۰۰۰ راننده تاکسی داریم؛ اما در عمل بسیاری از آنان در گردونه کار قرار ندارند و احتمالا حدود ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی فعال، در شهر موجود باشد.

وی گفت: به عقیده بنده لازم است سامانه‌ای مخصوص صنف تاکسی‌داران فعال رشت ایجاد شود تا در آن ضمن شناسایی رانندگان فعال و تعیین خطوط ویژه تاکسی بتوان کلیه امور مربوط به تاکسی و تاکسی‌داران شهر را در آن مشخص نمود، وی گفت: در ابتدا باید تعداد دقیق تاکسی های فعال را بدست آوریم و سپس نسبت به ارائه خدمات خاص به آنان وارد عمل شویم.

نوری هریس_ منشی کمیسیون هم ضمن تایید مطالب مطرح شده گفت: امتیاز تاکسی رشت از برخی شهرهای دیگر گیلان کمتر است و با توجه به عدم ساماندهی لازم و انبوه اتومبیلهای مسافربر متفرقه در سطح شهر این موضوع قابل درک است. اما با توجه به توسعه شهر رشت در سالهای اخیر، لازم است ایستگاههای جدید تاکسی تعبیه و خطوط مشخص تردد تاکسی، برای نظم بخشی به ترافیک در جای جای شهر، ایجاد شود.

تاج شهرستانی_ عضو شورا نیز به لزوم اخلاق‌مداری رانندگان شهر اشاره نمود و گفت: حسن اخلاق و برخورد خوش رانندگان با مسافران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چه بسا هستند گردشگرانی که از شهروندان رشت فقط با رانندگان تاکسی تعامل و برخورد نزدیک دارند و چگونگی این برخورد تصویری است که از چهره یک شهر برای آن گردشگر باقی خواهد ماند.
وی گفت: برخورد رانندگان تاکسی تاثیر مستقیم بر روح و روان شهروندان دارد، لذا رعایت احترام دوطرفه بین مسافر و راننده از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیریت شهری نیز موظف است از رانندگان اخلاق مدار و قانون‌مدار تا جای ممکن حمایتهای لازم را بعمل آورد.

در پایان این جلسه مقرر گردید تا کارگروهی مخصوص صنف تاکسی‌داران و رسیدگی به امور مربوط به این صنف تشکیل گردد و در جلسه آتی نسبت به تعیین تعرفه‌های جدید حمل و نقل تاکسی در شهر تعیین تکلیف شود.

 

About نسرین عشقی

Check Also

رئیس جمعیت هلال احمر لنگرود خبر داد: نجات مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان

رئیس جمعیت هلال احمر لنگرود خبر داد: نجات مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان به …