چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان: با اجرای طرح هوشمندسازی لوازم اندازه گیری برای بیش از ۱۸۰ اداره و دستگاه دولتی اخطار قطع صادر شده است

محمدتقی مهدیزاده از اجرای موفق طرح هوشمندسازی لوازم اندازه گیری در استان بمنظور رویت پذیری و کنترل پذیری مشترکین با اولویت مشترکین صنعتی، کشاورزی، اداری و پرمصرف خانگی خبر داد

همای خبر/مهدیزاده گفت: از ابتدای کار وزیر جدید نیرو و مدیران ارشد جدید شرکت توانیر، مدیریت بار شبکه به شیوه های نوین و به روز در کل صنعت برق مورد تاکید و اجرا قرار گرفته است که از جمله مهمترین آنها می توان به هوشمندسازی لوازم اندازه گیری، برقراری مشوق های مدیریت مصرف و عادلانه سازی یارانه های بخش انرژی اشاره کرد.
وی تاکید کرد:مدیریت مصرف هوشمند راه برون رفت از چالش های پیش روی صنعت برق است و با رویت پذیری و کنترل پذیری مشترکین بخش های مختلف و مشترکین خانگی پرمصرف گام اساسی برای مدیریت پیک بار در تابستان برداشته شد.
مدیرعامل توزیع برق گیلان اظهار داشت با کنترل پذیر کردن مشترکین از راه دور، قابلیت اعمال محدودیت بار مصرفی برای مشترکین پر مصرف در ایام پیک فراهم می شود که می تواند کمک بسزایی به پایداری شبکه و عدم قطع برق سایر مشترکین بالاخص مشترکین خانگی داشته باشد.
مهدیزاده خاطرنشان کرد: مقرر شد در گیلان در افق اول ۵۹۰۰۰ مشترک و در افق دوم ۱۷۵۰۰۰ مشترک مجهز به سیستم هوشمند شوند که مشترکین صنعتی، چاه‌های کشاورزی و مشترکین خانگی بالای الگوی مصرف در الویت هوشمندسازی قرار دارند.
وی گفت: در حال حاضر ۶۰درصد مشترکین صنعتی رویت پذیر هستند و به ازای رعایت الگوی مصرف به صنایع پاداش تعلق خواهد گرفت.
مدیرعامل توزیع برق گیلان با اشاره به تعیین میزان مصرف ادارات گفت: براساس توافق، ادارات موظف شدند در ساعات اداری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند ودر ساعات غیر اداری نیز باید ۶۰درصد کاهش مصرف اعمال شود که با اجرای طرح رویت پذیری و کنترل پذیری و پایش مصرف برق ادارات و دستگاه های اجرایی، بیش از ۱۸۰ اخطار برق برای ادارات و دستگاه های اجرایی در کل استان صادر شد و برق تعدادی از این مشترکین نیز به دلیل تکرار عدول از آستانه مصرف قطع شد.
مهدیزاده در خصوص مشوق های تعیین شده از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق گفت: درکنار مشوق ها برای مشترکین صنعتی و کشاورزی، بر اساس مصوبه دولت برای مصارف مشترکین خانگی در تابستان سال ۱۴۰۱ از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور تشویق‌های ۵ برابری محاسبه می شود یعنی اگر مشترکی مصرف کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد از نرخ تشویقی برخوردار خواهد شد و به ازای هر یک کیلوواتساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ۵۰۰ تومان پاداش تعلق می گیرد .
وی درخصوص طرح بزرگ عادلانه سازی یارانه ها خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت تنها ویژه پرمصرف ها است و مشترکینی که مطابق الگو یا حتی کمتر، برق مصرف می‌کنند که تغییری در مبلغ قبوض برق این گروه ایجاد نخواهد شد و حتی درصورت کاهش مصرف می توانند شامل قبض برق رایگان شوند.
مدیرعامل توزیع برق گیلان تصریح کرد: استان گیلان جز مناطق گرمسیری ۴ قرار دارد و الگوی مصرف برق در ماه های گرم سال ( ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلوواتساعت و برای ماه های عادی سال ( غیر گرم) تا ۲۰۰ کیلوواتساعت می باشد .
مهدیزاده افزود: بر اساس مصوبه جدید تعرفه های برق که از اول بهمن ۱۴۰۰ اجرایی شد، مشترکین با مصرف کمتر از الگوی مصرف مذکور، هیچ تغییری در هزینه برق نخواهند داشت اما تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف مازاد بر الگو تا ۱.۵ برابر، با ضریب ۱.۵ برابر نرخ خرید تضمینی محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: این شیوه محاسبه بصورت پلکانی است و برای مصارف ۱.۵ برابر الگو تا ۲ برابر الگو، با ضریب ۲.۵ محاسبه می شود و مصارف بیش از ۲ برابر الگو با ضریب ۳.۵ نرخ گذاری می شوند و گفتنی است نرخ خرید تضمینی برابر هزینه تأمین برق متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاههای حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) می باشد.
مهدیزاده درپایان اظهار داشت: تمامی مشترکین محترم استان می توانند با نصب اپلیکیشن برق من، ضمن مشاهده کارنامه مصرف خود در دوره های گذشته، از وضعیت قرارگیری در سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف آگاه شوند و علاوه بر آن با مراجعه به قسمت مدیریت مصرف به راهکارهای کاهش بهای برق مصرفی نیز دسترسی پیدا کنند.

باکانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …