چاپ مطلب چاپ مطلب

هادی رمضانی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شهری شورای شهر رشت: در موضوع المانهای شهری نیروهای درون سازمانی شهرداری نشستهای درون سازمانی بگذارند و با اداره ارشاد به تفاهم برسند

هادی رمضانی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شهری شورای شهر رشت:
در موضوع المانهای شهری
سازمانهای شهرداری نشستهای درون سازمانی بگذارند و با اداره ارشاد به تفاهم برسند/

🔹️ضرب الاجل برای تصمیم گیری المان میدان امام حسین(ع) رشت

🔹️ معاونت نیروی انسانی با سازمان زیبا منظر و سایر سازمان سازمانها تعامل لازم را ایجاد نماید

🔹️رشت به سبک باغ‌شهر ساخته شده/
لزوم پیروی از مکاتب طراحی در ساخت المانهای شهری

هادی رمضانی رئیس کمیسیون توسعه پایدار شهری شورای رشت در جلسه این کمیسیون گفت: سازمان زیباسازی، سیمامنظر، حمل و نقل و امورزیربنایی نشستهای سازمانی بگذارند و در خصوص ایجاد المانهای شهری با اداره ارشاد به تفاهم برسند.

به گزارش همای گیلان- هادی رمضانی در این جلسه درگذشت دو هنرمند صاحب‌نام گیلانی استاد ابتهاج و استاد محمد رئیس زاده را تسلیت گفت و همچنین ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور را گرامی داشت و گفت: تلاش ایثار و دلیری رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان آنقدر عظیم و بزرگ است که در وصف نمیگنجد. باشد تا قدر بدانیم و بر صراط مستقیم و تقوا و تعهد به وظایف شغلی، خانوادگی و اجتماعی خود بپردازیم.

وی در خصوص دستور جلسه که ارائه گزارش در خصوص وضعیت المانهای شهری رشت بود گفت: متاسفانه واقعیت این است که با وجود دغدغه ها و تلاشهایی که تا کنون صورت گرفته، وضعیت مبلمان شهری رشت و فضاسازی آن از زیبایی کافی برخوردار نیست و کلان‌شهری مانند رشت که سالانه پذیرای هزاران گردشگر میباشد و از سطح رفاه کافی و چهره گردشگرپسندی برخوردار نیست و از سوی شهروندان نیز در این خصوص شاهد گله مندیهایی هستیم.

رئیس جلسه در ادامه گفت: بعنوان مثال در مورد المان میدان امام حسین(ع) در دیداری که با ریاست دادگستری نیز داشتیم، ایشان از المان نصب شده راضی نبود و میگفت حتی آیات و نوشتارهای مذهبی روی المان برای رهگذرانی که عموما با اتومبیل از میدان عبور میکنند قابل خواندن نیست.
رمضانی اضافه کرد: المان سازی شهری آن هم برای کلان‌شهر توریست پذیر بسیار حایز اهمیت است؛ بحث و مفهوم نمادهای شهری نشانگر هویت شهر و شهروندان است و چه بسا المان و یا نمادی باعث رونق های اقتصادی و شاخصه یک شهر در سطح جهانی شود. رمضانی اضافه کرد: این جلسه به این منظور تشکیل شده تا بررسی کنیم چطور میتوان چهره شهر را زیباتر و خلاق تر ساخت و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان سیما منظر در این خصوص چیست؟!
این مدیر شهری هم چنین به وضعیت پارکهای شهر اشاره نمود و گفت: پارک های موجود در شهر رشت هنوز نتوانسته فضای آرامش بخش برای شهروندان باشد.
وی همچنین به لزوم ساخت المان در چهار ورودی شهر اشاره نمود و گفت در خصوص جانمایی المانهای مخصوص شهدا با مشارکت بنیاد شهید گزارشات آماده و به کمیسیون ارائه گردد.

 در شهرداری درگیر بروکراسی های اداری دست و پاگیر هستیم!

طیبه بینا، سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری ضمن تسلیت ایام و گرامیداشت سالروز آزادگان گفت: درخواست سازمان سیمامنظر در درجه اول از معاونت نیروی انسانی شهرداری است که از سال ۹۰ به بعد آزمون استخدامی نداشته و نیروی معمار و خلاق، کارشناس هنرهای تجسمی در شهرداری رشت نداریم. بینا تاکید نمود: ما در سازمان سیمامنظر هم اکنون حداقل پنج چارت خالی برای جذب نیروی کارآمد طراح، کارشناص فنی، هنرمند تجسمی، کارشناس معماری و برنامه‌ریز شهری داریم که با مساعدت معاونت نیروی انسانی میتوان چنین کسانی را دعوت به همکاری با شهرداری نمود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه موانع ما در انجام وظایف زیاد است و من به این نتیجه رسیده‌ام که ما در سازمان سیمامنظر فقط مجری هستیم و حتی در اجراها هم دچار چالشهای بسیار میشویم. بینا گفت: سازمان زیباسازی مدعی است که در طراحیها و پیشنهادات، سیمامنظر حق تصمیم گیری ندارد و موضوع مرتبط با آنان است! از سوی دیگر حتی در بخش ورودیهای شهر اداره راه نیز مدعی است و مانع کار سازمان سیما منظر میشود.
بینا گفت: بعنوان مثال، ما در سیما منظر در پل یخساز ۲هزار متر نورپردازی و اجرای سفال، کاشیکاری و ایجاد فضای سبز در برنامه داریم که در یک پکیج ۵ میلیاردی و در دو مرحله قابل اجراست اما درگیرشدن در بروکراسی اداری، همواره ما را از انجام وظایف بازداشته است.

سرپرست سازمان سیما منظر گفت: ما برای جداره سازی پل صابرین هم قرارداد بسته ایم و برای پل توتونکاران و پل بوسار هم برنامه ریزی لازم را انجام داده ایم و همانطور که گفته شد، تداخل وظایف بین سازمانی و بیرون سازمانی دست و پای ما را بسته و مانع اجرای پروزه ها میگردد.
بینا ضمن نمایش اسلایدهایی از چند المان طراحی شده برای پل‌های شهر تاکید کرد: ما برای میدان یخسازی تامین بودجه‌ای نیز داریم و درصورت رفع موانع در اسرع وقت نسبت به اجرا اقدام خواهیم نمود.
وی در خصوص ساخت المانهای مخصوص به شهدا نیز گفت: قرار شده است کنگره برنامه ریزی مالی انجام دهد. ما برای چهار ورودی شهر سازه های کاشی کاری شده به ارتفاع پنج متر و عرض چهار متر به شکل طرحهای کاشی کاری شده از گل لاله طراحی کرده ایم که ۵۰ قاب از تصاویر شهدا را در خود جای میدهد و مجموعا در چهار سوی شهر میتوان ۲۰۰ قاب از تصاویر شهدا را در آن جانمایی کرد و برای اجرا با بنیاد شهید و سازمانهای ذیربط در حال تعامل هستیم.

بینا در بخشی از سخنان خود به المان واقع در میدان امام حسین اشاره نمود و گفت: این المان عینا در چند شهر دیگر از جمله بیرجند و قزوین نیز ساخته شد که در بیرجند موفق و در قزوین ناموفق اعلام و برداشته شد. وی توضیح این سازه از جنس بتن با حکاکی های از اذکار مذهبی در زمان مدیریت پیشین ساخته شد. مبلغ قرارداد ۳۶۵ میلیون تومان بود ۶۵ درصد در هنگام عقد قرارداد پرداخته شده بود. وی گفت ما ناگزیر بودیم در چند مرحله عملیات نورپردازی و نماسازی خارجی و غیره را انجام دهیم. اما این پروژه به لحاظ زیبایی بصری همواره مورد انتقاد شهروندان و برخی کارشناسان بود و به دلیل ارتفاع زیاد سازه در پتینه کاری خارجی نیز دچار مشکلاتی هستیم.

رئیس جلسه گفت اگر نتایج بررسیهای کارشناسان این است که با وجود هزینه های بیشتر، المان میدان امام حسین ( ع) از اقبال و توجه و پسند شهروندان برخوردار نخواهد شد، از هزینه های بیشتر خودداری شود تا فکری اساسی در این خصوص صورت گیرد.
وی در پایان جلسه تاکید نمود بررسی شود آیا دستورالعمل اداره ارشاد برای اجرای پروژه ها لازم الاجراست یا خیر.

رشت یک باغ‌شهر است.
در ساخت المانهای شهری از مکاتب طراحی پیروی شود

عماد مطالبی، مشاور جلسه کمیسیون توسعه پایدار شهری نیز ضمن بیان این نکته که اقدامات سازمان سیما منظر قابل تقدیر است، از دیدگاه علمی، بحث زیباسازی شهری را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: المانهای شهری در سه دسته نمایشی، عملکردی و بیانی میگنجند که این دسته بندی در المان میدان امام حسین(ع) رعایت نشده یعنی این المان نه عملکردی است، نه بیانی و نه نمایشی.

وی توضیح داد: در رابطه با المانی که برای بازار شهر ساخته شده نیز ایراد به این شکل وارد است که سبک معماری بازار به معماری صفویه نزدیک است اما المان طراحی شده سازمان سیما‌منظر سرشار از پاپ و نامناسب برای بازار میباشد.

وی گفت: در جلسه مطرح شد که کارشناس معماری برای سیما منظر به همکاری دعوت شود در حالیکه در دنیای امروز کسی که چهره شهر را طراحی میکند، باید دانش دانش آموخته طراحی شهر و یا برنامه ریزی شهری باشد.

عماد مطالبی گفت در سده اخیر در شهر رشت چند عمارت به سبک شبه اروپایی ساخته شد که معماری شهر را شکوفا نموده و چهره منحصر به فردی به رشت داد به اضافه المان زیبای میدان گلسار رشت و سازه سبزه میدان که حس تعلق بسیاری به شهروندان رشت میدهد.
مشاور کمیسیون توسعه پایدار اضافه کرد: سبک معماری شهر رشت به تهران نزدیک تر است تا به سبک معماری صفویه و اصفهان. مطالبی توضیح داد: توجه به مناطق قدیمی شهر رشت و به خصوص منطقه گلسار که سیم کشیهای برق زیر زمینی انجام شده و همینطور توجه به سیستم فاضلاب، نشانگر ” باغ شهر” بودن شهر رشت است که سبکی بسیار زیبا و دلچسب است.

وی گفت: در خصوص نهال کاری نیز زیبنده این است که تا حد امکان از درختان بومی استفاده شود. مطالبی که خود دانش آموخته رشته برنامه ریزی شهری میباشد در رابطه با المان ورودی شهر رشت از جاده تهران نیز توضیح داد: ساخت ورودی های سقف دار به شکل طاق نصرت مربوط به سالهای ۱۹۶۰ میلادی بوده و ورودیهای مدرن برای شهرها، معماری “بیو فیلیک” میباشد و چه بهتر که در این طراحیها از پتانسیلهای گیلان بهره گرفته شود.

 

 

About نسرین عشقی

Check Also

دکتر شفیعی: برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

دکتر شفیعی: برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از آموزش و پرورش شروع …