چاپ مطلب چاپ مطلب

در دیدار رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی و دکتر سالاری با فرمانده سپاه قدس گیلان مطرح شد: وضعیت گیلان در حوزه جمعیت، نامطلوب است/ با حمایت های اجتماعی و فرهنگی، میتوان از بحران جمعیتی فعلی عبور کرد

در دیدار رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با فرمانده سپاه قدس گیلان، ابعاد اجتماعی و روانی و همچنین فرهنگی در حوزه جمعیت مورد تاکید قرار گرفت.

همای خبر به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، سردار دکتر مسلم چشمی امروز در دیدار با سردار محمد عبدالله پور- فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اقدامات تحولی استان در دوران کرونا، اظهار کرد: گیلان در همه حوزه های سلامت به ویژه در دوران کرونا در کشور پیشرو بوده و این برجستگی زبان زد است.

وی با بیان اینکه در حوزه چالش جمعیت بسیج جامعه پزشکی دارای برنامه است، افزود: شمار سالمندی در گیلان بالا و رغبت به ازدواج پایین است و باید در این استان، اقدامات ویژه ای علاوه بر طرح های اجرایی وزرات بهداشت نظیر طرح «ایران من جوان بمان» اندیشیده شود.

مسوول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه بسیاری از دغدغه زوج های جوان مباحث مالی نیست، گفت: ابعاد اجتماعی و روانی و همچنین فرهنگی در حوزه جمعیت و زادآوری بسیار مهم است و باید سیاستگذاری ها در این زمینه دقیقتر دیده شود.

دکتر چشمی با تاکید بر اینکه مسئله جمعیت در گیلان باید تبیینی و فرهنگی حل شود، افزود: باید با تبیین برجستگی های فرزندآوری، محاسن و حتی بهره‌گیری از الگو هایی نظیر سلبریتی ها(افراد مشهور) و نخبگان در حوزه جمعیت، تلاش کرد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور برخی‌ها، فرزندآوری صرفاً با درآمد اقتصادی ارتباط ندارد، گفت: در برخی از استان‌ها که درآمد اقتصادی بسیار پایینی دارند، شمار فرزندآوری آنها به مراتب بیشتر از گیلان است.

مسوول سازمان بسیج جامعه پزشکی همچنین توضیحاتی در خصوص اجرای طرح “نفس” توسط این سازمان به فرمانده سپاه قدس گیلان ارایه کرد.

سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه وضعیت گیلان در حوزه جمعیت نامطلوب است، اظهار کرد: باید طرحی ویژه برای استان گیلان در حوزه جمعیت  تدوین و اجرا شود که بانوان با حمایت های ویژه بیشتر به فکر زادآوری باشند.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه برخی موانع نظیر تشریفات پیش از عقد و ازدواج ، امروزه بسیار زیاد شده و این مسئله باید حل شود، گفت: میتوان با ارایه طرح و اقداماتی نظیر ایجاد اتاق های عقد در پایگاه های بسیج و مساجد، هزینه های عقد را کاهش داد.

دکتر ارسلان سالاری-رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با تأکید بر لزوم تدوین و اجرای سیاست‌ها بر اساس واقعیت ها، اظهار کرد: در حوزه جمعیت واقعیت های جامعه را باید دید و به مولفه های مهمی چون درآمد خانوار و زوجین توجه کرد.

وی با بیان اینکه درآمد اقشار مختلف به ویژه کارمندان در زادآوری حایز اهمیت است، افزود: با حمایت های اجتماعی و فرهنگی دولت میتواند از بحران گذر جمعیتی فعلی عبور کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تشکیل قرارگاه جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و گفت: باید در کنار اجرای سیاست‌های ابلاغی وزرات بهداشت ، طرح های عملیاتی با توجه به تخصص و تجارب موفق در حوزه جمعیت طراحی و بازخوردهای آنها را طی یک دوره مشخص پایش کرد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک …