چاپ مطلب چاپ مطلب

 برگزاری نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری های شمال کشور در رش

 برگزاری نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری های شمال کشور در رشت

دومین نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری های شمال کشور به میزبانی شهرداری رشت در ساختمان شهرداری این شهر برگزار شد.

به گزارش همای گیلان نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت ، رئیس شورای اسلامی شهر رشت، امروز در دومین نشست دبیرخانه مشورتی معاونین خدمات شهری شهرداری های شمال کشور که به میزبانی رشت در ساختمان شهرداری واقع در میدان گیل برگزار شد اظهار کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی که منجر به تبادل تجربیات معاونان خدمات شهر شهرداری‌ها می شود، اقدامی اثربخش است و دستفروشی از جمله معضلات مهم شهر رشت محسوب می‌شود و کمتر شهری در کشور با چنین پدیده‌ای مواجه نیست.

محمد حسین واثق کارگرنیا ساماندهی دستفروشان به شکل کامل و اصولی از آرزوهای هر شهری دانست و افزود : معضل دستفروشی علاوه بر مخدوش کردن چهره رشت به عنوان یک شهر گردشگرپذیر ، مشکلاتی را برای کسبه نیز رقم زده است.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت تاکنون چندین طرح به منظور ساماندهی دستفروشان اجرایی کرده است تصریح کرد: این طرح ها به علت عدم استقبال ، به موفقیت مورد انتظار نرسیدند و یکی از دلایل عدم موفقیت ، انتخاب مکانهایی بود که جاذبه لازم را برای دستفروشان و خریداران ایجاد نمی‌کرد.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه شهرداری رشت به علت تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد، قدرت تملک فضاهایی در درون شهر به منظور ساماندهی دستفروشان را ندارد بیان کرد: دستفروشان بخشی از جامعه ما هستند و به دلیل فقدان شغل ، این پدیده روز به روز در حال افزایش است.

کارگرنیا با تاکید به اینکه تبادل تجربیات معاونان حوزه خدمات شهر شهرداری‌ها می تواند در رفع مشکلات این چنینی تاثیر گذار باشد افزود: بحث سگ‌های بلاصاحب نیز معضل دیگری است که نه تنها در شهر رشت بلکه گریبانگیر بسیاری از شهرهای کشور است .

وی با اشاره به اینکه شهرداری رشت برای مقابله با معضل سگ‌های بلاصاحب اقدامات زیادی انجام داده است بیان کرد: شهرداری رشت هزینه گزافی برای زنده گیری و عقیم سازی این حیوانات پرداخت می‌کند اما با این حال باز هم این معضل در سطح شهر وجود دارد و مردم آرامش و امنیت لازم را ندارند.

رشت از جمله شهرهای پرتراکم کشور

نادر حسینی عضو شورای شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: شهر رشت در خطه شمال از جمله شهرهای پرتراکم کشور به شمار می‌رود بنابراین ساماندهی موضوعات خدمات شهری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حسینی خدمات رسانی به شهرهای پرتراکم را بسیار دشوار و پیچیده ذکر کرد و ضمن ابراز گله مندی از سازمان همیاری شهرداری‌های کشور بیان داشت: موضوعات خدمات شهری، فرهنگی و سایر مباحث شهرداری‌ها باید در قالب یک اتحادیه و مجموعه‌هایی حل و فصل و پیگیری شود که متاسفانه شاهد خلأهایی در این زمینه هستیم.

پسماند و مسائل زیست محیطی از جمله چالش‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این مراسم با تاکید به اینکه پرسنل این معاونت در نگهداشت شهر و ارائه خدمات به شهروندان وظیفه سنگینی بر عهده دارند اظهار کرد : این نشست‌ها در بهبود روش‌ها و رسیدن به اهداف مشترک کمک می‌کند.

مجتبی بشر دانش رفع انسداد معابر، پسماند و مسائل زیست محیطی را از جمله چالش‌های بسیاری از شهرهای کشور خواند و تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات یکی دو سال اخیر در حوزه بهسازی ، ساماندهی سراوان و تعریف لندفیل جدید گام‌های خوبی برداشته شده است ، اما برای عبور از این ابر چالش‌ها نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه پس از تهران شهرداری رشت دومین شهری بود که سازمان مدیریت پسماند خود را تشکیل داد افزود : در شهر رشت به طور میانگین روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود بنابراین مکانیزه کردن فرآیند جمع‌آوری زباله را با منطقه بندی کردن شهر در دستور کار قرار دادیم.

About نسرین عشقی

Check Also

دکتر شفیعی: برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

دکتر شفیعی: برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از آموزش و پرورش شروع …