- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

توسط دکتر عماد مطالبی ؛ پیشنهاد ایجاد اولین مرکز آموزشی زیست محیطی و گردشگری علمی در محدوده تالاب عینک رشت 

توسط دکتر عماد مطالبی ؛

پیشنهاد ایجاد اولین  مرکز آموزشی زیست محیطی و گردشگری علمی در محدوده تالاب عینک رشت

عماد مطالبی , مشاور کمیسیون توسعه پایدار شهری شورای شهر رشت در جلسه این هفته, پیشنهاد راه اندازی یک مرکز آموزشی علمی و فستیوال گونه در پهنه ای جنب رصد خانه رشت را داد.
وی گفت: رشت شهر زنده و خلاقی است و ایجاد تعاملات از خصلت های دیرین این شهر است. بسیار بجاست اگر در محوطه  جنب رصد خانه واقع در تالاب عینک رشت که محلی تخصصی برای دوستداران علم محسوب میشود,  مجموعه ای ایجاد شود که کاربری فستیوالی داشته و ضمن احیای آیین های فراموش شده اصیل گیلانی, در آن بتوان به آموزش های زیست محیطی شهروندان پرداخت.

 

دکتر مطالبی توضیح داد: با اینکار میتوان صنعتی جدید با عنوان ” توریسم علمی” را برای اولین بار در گیلان برپا کرد؛ ضمن اینکه با ورود دانش آموزان , دانشجویان و کلیه علاقمندان در قالب گردشگری علمی میتوان در همان محل عملیات اجرایی حفاظت از محیط زیست را به آنان آموزش داد.
وی گفت با حضور تیمهای پایشی در این مجموعه میتوان برای کنترل فاضلاب که از عوامل رشد و گسترش گیاه سنبل آبی است  وارد عمل شد و اقدامات مونیتورینگ و پایش طرح های زیست محیطی را نیز در تالاب  به انجام رساند.

وی در بخشی از سخنان خودبه شرح تفاوت های” سپتیک” و ” ایمهاف تانک” در روند تصفیه فاضلابهای تالاب اشاره کرد.
مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورا گفت: سپتیک تانک(septic tank) تشکیل یافته از یک سلول کف بتنی است که متناسب با فضاهای روستایی بوده و برای تالاب عینک که سطح آبهای زیرزمینی با آبهای سطحی به هم نزدیکند, به هیچ وجه مناسب نیست و سبب دوباره کاری میشود.

وی تاکید داشت برای تصفیه فاضلاب تالاب عینک رشت, یکی از مناسب ترین راهکارها, ساخت ایمهاف تانک( imhoff tank) است؛ شامل چند سلول که طی آن تصفیه مطلوبتری تری صورت گرفته و با ایجاد پکیج سیستم تصفیه مناسب به صورت لوکال صورت میگیرد و با همراهی حوضچه های کف بتنی عملکرد کاراتر و هدفمندتری خواهیم داشت.

دکتر مطالبی تاکید کرد: فرآیند تصفیه باید با یک پکیج سیستم فاضلاب که مناسب و مورد تایید با ضوابط  محیط زیستی است انجام شود.
عماد مطالبی گفت:چنانچه بتوان در هر سال چند واحد صنعتی آلاینده رودخانه های شهر رشت رابا تعامل بین دستگاههای متولی و افزایش پایشهای مستمر و برنامه های نظارتی از مدار آلایندگی رودخانه ها خارج ساخت, به جرات میتوان ادعا کرد تا پایان کار شورای ششم, شاهد علائم نجات و احیای رودخانه های شهر رشت خواهیم بود.

در این جلسه, کمیسیون با پیشنهاد ساخت مجموعه آموزشی زیست محیطی در محوطه جنب رصدخانه موافقت کرد. در این بحث مطرح شد با توجه به اینکه رصدخانه رشت یک مکان علمی محسوب شده و مخاطبان دوستدار علم را جذب خواهد نمود,  ایجاد مجموعه آموزشی زیست محیطی  در این محل علاوه بر کمک  به خلق یک فضای گردشگری علمی, سبب تعامل بیشتر شورا و شهرداری با دیگر نهادهای متولی شده  و  در نتیجه پایش صحیح تالاب عینک تسهیل خواهد شد.

در این جلسه به پیشنهاد دکتر مطالبی مقرر شد یک مرکز آموزش زیست محیطی و یک کارگروه تخصصی و مادر بنام ” آمایش و زیست پذیری شهری”  ایجاد گردد که مسائل مبتنی بر شهر و شهروندی و چالشهای زیست محیطی شهری در آن بررسی و تبیین شود و رهیافت فرم پایدار زیستی برای شهر رشت محقق گردد . لازم به ذکر است مصوبات کمیسیون های شورای شهر, برای اجرا باید رای موافق صحن علنی شورای شهر را نیز اخذ نماید.

دکتر مطالبی در پایان این جلسه تاکید داشت: توجه به مسائل شهر رشت در حوزه های مختلف بویژه توسعه , محیط زیست و خدمات اجتماعی شهر نیازمند به الگوها و ارائه  مدل های نوین مبتنی بر فناوریهای روز است و با محوریت علم و تکیه بر ظرفیتهای دانشگاهی, و بهره گیری از نظرات اساتید و استعدادهای نخبگان می توان بهترین روشها برای حصول به نتایج را ایجاد نمود.