چاپ مطلب چاپ مطلب

مشاور کمیسیون های توسعه پایدار شهری و بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت:  قدر پتانسیل‌های  شهر خود را بدانیم. می‌توان به  زرجوب و گوهررودمان حیات دوباره بخشید و زیست پذیری را در حوزه آبی شهر فراهم آورد

مشاور کمیسیون های توسعه پایدار شهری و بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت:

 قدر پتانسیل‌های  شهر خود را بدانیم. می‌توان به  زرجوب و گوهررودمان حیات دوباره بخشید و زیست پذیری را در حوزه آبی شهر فراهم آورد.

پارک جنگلی سراوان رشت | آدرس ، عکس و معرفی (1401) ☀️ کارناوال

اختصاصی همای گیلان- دکتر عماد مطالبی طراح و برنامه ریز طرح پاحر و مشاور کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر رشت گفت : با طرحی موسوم به پاحر ، “پایش و حفاظت رودخانه‌ای مستمر” در سه رودخانه‌ی  زرجوب ، گوهررود و سفیدرود در حوزه شهرستان رشت , احیاسازی رودخانه های شهر امکان پذیر است.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای کلانشهر رشت بیان داشت : توجه به رودخانه ها در پهنه ها و مناطق زیستی، نگرشی قابل اتکا بر شیوه های مدیریت و پایش پهنه های آبی ارائه خواهد داد. وی گفت: وجود سه رودخانه مهم و حیاتی سفیدرود و گوهر رود و زرجوب, بیانگر زیست بوم با ارزش این منطقه است و موید آن که محیط زیست, تنوع زیستی و حیات گونه های مختلف در پهنه های آبی و خشکی ثمره حرکت این مجراهای آبی در طول مسیر با ارزش خود هستند که در نهایت با گذر از تالاب انزلی و تزریق حق آبه خود به اکوسیستم تالاب می توانند حیات اکولوژیکی را در منطقه پایدار سازند و در نهایت به حوزه کاسپین زیبا سرازیر شوند.

 وی توضیح داد: وجود مجراهای آبی بزرگی مانند رودهای زرجوب و گوهررود که در طول مسیر خود از شهر رشت می گذرند، پتانسیل عظیم و بالقوه‌ای برای این شهر در عرصه‌های مختلف فراهم کرده که با مدیریت یکپارچه و توجه و عزم واقعی ، اولویت‌بخشی به ملاحظات زیست محیطی و ضوابط و استانداردهای محیط زیست میسر شده و سبب احیای این دو رودخانه خواهد شد.

دکتر مطالبی اظهار داشت: اهمیت دو رودخانه گوهر رود و زرجوب و ضرورت توجه به این دو سرمایه ارزشمند، به دلیل تاثیرات مثبت بر پویایی اکولوژیکی منطقه است و با عنایت بر این موضوع ضروری است که برای بهبود وضع موجود اقدامات مقتضی را در کوتاه مدت و بلند مدت صورت دهیـم.

وی پایش و ارزیابی منابع آب را اولین قدم در شناسایی وضع موجود و مدیریت کیفی منابع آب دانست و گفت: بهره برداری‌های بی رویه جوامع بشری از رودخانه ها برای کاربری های خاص از قبیل شرب، صنعت، کشاورزی، اکوتوریسم، دامداری، آبزی‌پروری و… باعث شده تا انواع آلودگی ها از قبیل فاضلاب های صنعتی، کشاورزی و بهداشتی، انواع پسماندها و زباله های تولیدی، آلودگی های نفتی و …. به طور مستقیم به رودخانه ها تخلیه شده و کیفیت آب رودخانه را با تهدیدات خطرناک و جدی روبرو کند.

عماد مطالبی تاکید کرد: حفظ کیفیت آب رودخانه ها به منظور حفظ بهداشت و سلامت حاشیه نشینان آن و امکان تداوم برای استفاده در کاربری ها مستلزم اجرای یک برنامه جامع مدیریت پایش منابع آب است؛ تا ضمن شناسایی منابع ایجاد و انتقال آلودگی به رودخانه، میزان آلودگی و افت کیفیت آب شناسایی شده و روش های علمی و عملی برای جلوگیری از افت کیفیت طراحی و اجرا شود.

 وی گفت: رسیدن به این هدف زمانی امکان‌پذیر است که “گام اول برنامه جامع مدیریت پایش منابع آب” یعنی انتخاب ایستگاه های نمونه برداری و تعیین پارامترهای کیفی آب به درستی برداشته شود؛ در غیر اینصورت علاوه بر هدر رفت منابع مالی، نتیجه حاصله نیز غیر قابل استناد برای رفع و کاهش مشکلات است.

مطالبی که هم اکنون بعنوان عضو مشاور در کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت نیز حضور دارد گفت : با توجه به گستردگی حوضه های آبریز و آبخیز و پهنه های گسترده در اطراف رودخانه ها با گستردگی کاربری ها و فعالیت های انسانی، طرح پاحر می‌کوشد با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت پایش رودخانه ها در حوزه شهرستان رشت بویژه سه رودخانه مهم زرجوب و گوهر رود و سفید رود که شریان های اصلی زندگی در شهر و روستاها و مناطق گیلان بوده  و متاسفانه با تهدیدات و چالش های زیست محیطی بسیاری روبرو هستند را احیا نماید.

دکتر مطالبی اشاره داشت: ما باید قدر پتانسیل‌های خود را بدانیم. طرح پاحر می‌تواند به  زرجوب و گوهررودِ ما حیات دوباره ببخشد و زیست پذیری را در حوزه آبی شهر رشت فراهم آورد.
وی گفت: میتوان با استفاده از پتانسیل و ظرفیت های شهری، مدیریت صحیح و همکاری با سایر دستگاههای اجرایی به دنبال ایجاد تعادل بین فعالیت، محیط و انسان که سه رکن الگویی برای آمایش محیط زیست هستند، بود.

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

عرضه ۱۴ تن مرغ و۲ تن ماهی توسط زندانیان لاهیجان به بازار عیـد

عرضه ۱۴ تن مرغ و۲ تن ماهی توسط زندانیان لاهیجان به بازار عیـد  همای خبـر …