چاپ مطلب چاپ مطلب

راهکارهایی برای افزایش تمرکز و پرورش ذهن

تمرکز روشی برای پرورش ذهن است که باعث می‌شود فکر و اندیشه فرد عملکرد خوبی داشته باشد و به حالت ذهنی آرام و آسوده‌تری دست یابد. در حالت تمرکز، فرد زندگی و سایر موضوعات را بهتر می‌شناسد و بهتر درک می‌کند بنا بر این با تمرکز می‌توان حالت‌های ذهنی مفیدی را کسب کرد.

همای خبر/، شیرین توانا، روانشناس، در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: «تمرکز یک تمرین ذهنی برای افزایش بهره‌وری است. با بیان دیگر تمرکز، فعالیت آزادانه ذهن را محدود به یک امر مانند مطالعه می‌کند. بهره‌وری واقعی در امور زمانی پدید می‌آید که شما تمام قدرت ذهن خود را بر آن فعالیت بگذارید. شرایط محیطی یا روحی شما ممکن است مانع از تمرکز ذهن شود و این شما هستید که می‌توانید ذهن خود را کنترل کنید. نکته مهم در افزایش تمرکز نظم بخشیدن به ذهن و به‌دنبال آن دسته‌بندی امور است. شما نمی‌توانید چندین کار را با بالاترین بهره‌وری به‌صورت همزمان انجام دهید. تمرکز روشی برای پرورش ذهن است که باعث می‌شود فکر و اندیشه فرد عملکرد خوبی داشته باشد و به حالت ذهنی آرام و آسوده‌تری دست یابد. در حالت تمرکز، فرد زندگی و سایر موضوعات را بهتر می‌شناسد و بهتر درک می‌کند بنا بر این با تمرکز می‌توان حالت‌های ذهنی مفیدی را کسب کرد. با ترکیب ابزار و ذهنیت، می‌توان محیطی را برای تقویت تمرکز، ایجاد کرد. ذهن آشفته می‌تواند بر تندرستی شما هم تأثیر بگذارد و حتی ممکن است در خانواده مشکل پیدا کنید  یا در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران دچار ضعف شدید شوید. در اینجا نکاتی برایتان آورده‌ایم که می‌توانید با استفاده از این ترفندها در کاری که انجام می‌دهید تمرکز داشته باشید. با تعدادی از روش‌های افزایش تمرکز آشنا شوید.

تمرکزداشتن حین انجام کارهای روزمره، می‌تواند شما را متوجه نکاتی کند که تا پیش از آن اصلا حتی به آنها توجه هم نمی‌کردید. گاهی همین نکات ساده و پیش پاافتاده‌اند که تغییرات بزرگی در زندگی ما ایجاد می‌کنند.‎

با خودتان قرار بگذارید ۲۵دقیقه کار باکیفیت انجام دهید و پس از آن پنج‌دقیقه استراحت کنید. این روند را چهاربار انجام دهید تا یک چرخه دوساعته طی شود و سپس ۱۵الی ۳۰دقیقه استراحت کنید. این روش باعث می‌شود سیستم مغز روی کاری که درحال انجام آن هستید قفل شود.

نقش مکمل‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی را بر تمرکز و افزایش قدرت مغز نیز نباید نادیده گرفت. ویتامین‌ها و منابعی سرشار از بتاکاروتن و منیزیم همگی مکمل‌های قوی برای تقویت مغز هستند.

شکلات تلخ خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد و حاوی محرک‌های طبیعی مثل کافئین است که می‌تواند تمرکز و قدرت توجه را بالا ببرد.

مصرف روزانه آجیل باعث کاهش افت فرآیندهای شناختی می‌شود و در نهایت باعث افزایش تمرکز می‌شود.

ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتئین و اسید چرب امگا ۳ است که نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می‌کند.

کافئین از جمله مواد غذایی است که باعث افزایش انرژی، هشیاری و تمرکز می‌شود. البته تعادل در مصرف باید رعایت شود.

ورزش‌های هوازی مانند دویدن ترکیباتی را ایجاد می‌کند که باعث تقویت و محافظت نورون‌ها یا رشته مغزی می‌شوند و همچنین بر بخشی از مغز که وظیفه ذخیره خاطرات را برعهده دارد مفید است.

هر روز یک وعده پیاده‌روی سریع حدود نیم‌ساعت به شما کمک می‌کند ذهن‌تان را مرتب کنید و خون‌رسانی به قلب‌تان را افزایش دهد.

یوگا موجب کاهش استرس می‌شود. پایین‌بودن استرس تمرکز را بالا می‌برد. بنابراین یوگا می‌تواند به کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک کند.

کتابی را انتخاب کنید. یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک‌ بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده‌اید. در آغاز کار با یک پاراگراف آغاز کنید و هنگامی که این تمرین برای شما آسان‌تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به‌ طور ذهنی و با حرکات چشم‌هایتان انجام دهید.

ساعت مچی‌تان را برعکس به‌ دست ببندید تا ذهن برای خوانش دقیق عقربه‌ها و یا اعداد آن درگیر شود.

روی صندلی به‌ گونه‌ای بنشینید که سر اندکی بالا و چانه‌تان رو به جلو و شانه‌هایتان به عقب مایل باشد. دست‌راست‌تان را همسطح شانه‌تان بالا برده و به طرف جلو اشاره کنید. به‌ مدت یک دقیقه به انگشتان دست‌تان خیره شوید. همین کار را با دست چپ هم انجام دهید. زمان انجام این کار را آرام‌آرام افزایش دهید. با این شیوه بعد از مدتی متوجه می‌شوید می‌توانید به‌راحتی روی کاری متمرکز شوید.

اگر فعالیتی نیازمند تمرکز عمیقی است، آن را به زمانی از روز اختصاص دهید که انرژی کافی برای انجام‌دادن آن داشته باشید. در واقع انرژی از مدیریت زمان بسیار مهم‌تر است. کمبود انرژی مانع از تمرکز عمیق شما بر مسئله می‌شود.»

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

نشانه واضحی که نشان می‌دهد به زوال عقل مبتلا نخواهید شد

حافظه اغلب با افزایش سن بدتر می‌شود و این بخشی طبیعی از روند پیری است …