چاپ مطلب چاپ مطلب

سرپرست اداره اوقاف رودسر و املش خبر داد احداث بزرگ‌ترین موقوفه آموزشی‌رفاهی گیلان در رودسر

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه رودسر و املش از احداث بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی، رفاهی و تفریحی «احسان» گیلان و غرب مازندران در موقوفه «مرحوم طالب‌زاده» رودسر خبر داد.

 

به گزارش همای گیلان  به نقل ازخبرگزاری فارس از رودسر، حجت‌الاسلام رمضانعلی پاکیزه شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان با تبریک فرا رسیدن هفته وقف که از ۹ تا ۱۵ دی نامگذاری شده است، اظهار کرد: شهرستان رودسر و املش ۱۷۰ بقعه دارد که ۹ بقعه به طور کلی تخریب، بازسازی و احداث می‌شود.

وی بقاع متبرکه «سید عبدالله بندبن» رحیم‌آباد، سید شفیع کیاسرا، امامزادگان ماچیان، سید مرتضی و سید ابراهیم رضامحله، سید علی گیشاکجان بخش مرکزی، سید ابراهیم پایین‌محله گلزار شهدای املش، سید ذکریای سالومحله حسن سرای رودسر، سیدحسن روشنابسر، سید زکی زربیجار املش را از پروژه‌های احداثی مذکور اعلام کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه پروژه‌های مذکور حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: برای اجرای این پروژه‌ها تاکنون ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال هزینه شده و برای تکمیل نهایی آنها دو برابر این اعتبار نیاز است.

*افتتاح بقعه «بندبن» در سال ۹۳

پاکیزه به احداث بقعه آقا سیدعبدالله روستای بندبن بخش رحیم‌آباد اشاره کرد و متذکر شد: این بقعه شاخص به دلیل بین‌راهی، توریستی و مسافرخیز بودن منطقه دارای زائران زیادی بوده و نیازمند توسعه است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه رودسر، زیربنای این بقعه را ۱۷۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: سازه این پروژه اسکله بتنی و کل عرصه به مساحت یک هزار و ۷۰۰ متر مربع است.

وی با اشاره به اینکه این بقعه در سال ۹۱ تخریب و کلنگ زده شد، خاطرنشان کرد: این پروژه با پیشرفت ۴۰ درصد تاکنون ۹۵۰ میلیون ریال در قالب طرح مودت، نذورات و اعتبارات دولتی هزینه شده است.

به گفته پاکیزه، برای تکمیل این پروژه ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین آن در سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

*بقعه ماچیان در هفته وقف افتتاح می‌شود

وی بقعه متبرکه آقا سید مرتضی و آقا سید ابراهیم ماچیان را از بقاع احداثی و شاخص‌ترین در شهرستان و استان برشمرد و تصریح کرد: در ایام خاص سال نوروز، عاشورا، تاسوعا و … حدود ۲۰ هزار بار نفر زائر از این مکان متبرکه دیدن می‌کنند.

این مسئول، با اشاره به اینکه در سال ۹۰ نسبت به ساخت ضریح مطهر دو بزرگوار مذکور اقدام شده است، خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال در قالب طرح مودت و از محل نذورات در هفته وقف سال جاری تکمیل و افتتاح می‌شود.

به گفته وی، ساختمان این بقعه با زیربنای ۵۲۰ متر مربع و در مساحت ۳ هزار متر مربع احداث شده است.

پاکیزه، سقاخانه این بقعه متبرکه با نام سقاخانه ابوالفضل‌العباس(ع) را دارای یک گنبد طلایی دانست و افزود: این سقاخانه در مساحت ۵۵ متر مربع و با اسکلت بتونی و هشت وجهی دارای دیواره‌های معرق کاری و منقش به آیات قرآنی است.

وی تصریح کرد: کف‌سازی و محوطه‌سازی عرصه این بقعه در فاز نخست با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال انجام شد و اجرای فاز دوم آن در سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

* ۶ وقف جدید رودسر و املش در سال جاری

سرپرست اداره اوقاف رودسر و املش از ۶ وقف جدید در سال جاری به ارزش ۷ میلیارد ریال خبر داد و یادآور شد: مجموع موقوفات منفعتی شهرستان رودسر و املش ۱۱۵ موقوفه و دارای ۲ هزار و ۸۱۷ رقبه است.

وی یک واحد مسکونی، یک قطعه توتستان و یک قطعه شالیزار در اطراف رودسر را از موقوفات ثبت شده در سال جاری ذکر کرد.

پاکیزه گفت: یک قطعه باغ فندق در روستای پلام رحیم‌آباد، باغ فندق نهال در روستای دلیجان و یک منزل مسکونی و یک باب مغازه تجاری در کلاچای از وقف‌های جدید و در دست اقدام رودسر است.

*احداث بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی، رفاهی و تفریحی در رودسر

وی از ساخت مجتمع آموزشی، رفاهی و تفریحی احسان در «موقوفه مرحوم طالب‌زاده» ساحل رودسر خبر داد و افزود: این پروژه در مساحت ۲۳ هزار متر مربع و با امکانات کافی آموزشی، رفاهی و تفریحی در دست ساخت است.

سرپرست اداره اوقاف رودسر و املش، خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی، رفاهی و تفریحی گیلان و غرب مازندران است که با مشارکت بنیاد توسعه و عمران در موقوفات سازمان اوقاف در سه فاز تعریف شده و از ابتدای سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

*ایستگاه «همه واقف باشیم» در هفته وقف

وی برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم»، نشست‌های صنفی و کارشناسانه با روحانیون و مبلغان، نشست با خیران، واقفان و بازاریان و … را از برنامه‌های هفته وقف در رودسر و املش ذکر کرد.

پاکیزه وقف را عمل به نیت واقعی واقف دانست و یادآور شد: نیاز امروز جامعه به وقف نوین مانند وقف برای بیماران خاص، دانش‌آموزان بی‌بضاعت، ترویج فرهنگ قرآنی و … است

About

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک …