چاپ مطلب چاپ مطلب

شکست استیضاح ؛ شهردار رشت ابقاء شد / استعفای محمود باقری/ گزارش لحظه به لحظه از استیضاح شهردار رشت

همای گیلان: در جلسه ۱۵۲ شورای شهر رشت قرار است پیرو نامه استیضاح ۶ عضو شورا در جلسه گذشته دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در جلسه حاضر و جهت بقای خود در مسند شهرداری به سوالات پاسخ دهد.

در صورتی که دو سوم اعضای شورا رای به برکناری ثابت قدم دهند وی از سمت خود برکنار خواهد شد.

گزارش زنده  از صحن شورا را دنبال کنید.

ساعت ۱۰: با وجود این که جلسه ساعت ده اعلام شده اما طبق روال همیشگی جلسه آغاز نشده است. بیشتر استیضاح کنندگان شهردار در جلسه حاضر هستند.

ساعت ۱۰:۲۰ : جلسه با حضور ۱۳ عضو شورا آغاز شد.

۱۰:۲۵ : فاطمه شیراز هم وارد صحن شورا شد.

۱۰:۳۰: رفیعی نوده اعلام کرد موافقان دو برابر مخالفان وقت برای صحبت دارند.

مجید رجبی موافق اول استیضاح باتشکر از زحمات شهردار گفت: سوالات بصورتا پاورپوینت آماده است. ما بعد جواب های شما تصمیم می گیریم. شما مجوزی برای بانک شهر نگرفتید و در جلسه ۱۴۸ گفتید که باجه هارا جمع آوری می کنید؛ سوال این است چه کسی باید باجه هارا جمع آوری کند.

ثابت قدم در پاسخ به وی گفت: تفاهمنامه ای امضاء شده و تاکید شده که اصل این نیست و باید به یک قرارداد تبدیل شود.ما لایحه را برای نصب آن ارائه کردیم که رئیس شورا نسبت به جمع آوری آن اقدامکنند که این کار صورت خواهد گرفت.

رفیعی نوده قصد دارد برای هر سوال موافق و مخالف صحبت کند.

حاجی پور: این نصب بانک شهر بدون مجوز بوده اما بانک شهر برای خدمات شهراست واگر وارد صحن می شد مورد تایید قرار می گرفت.پیشنهاد من اینست چون در صورت برداشتن کیوسک های موجود خسارت وارد می شود تا لایحه جدید آنها بمانند.

۱۰:۵۰ : علوی هم وارد  صحن شد تا جلسه با ۱۵ عضو ادامه یابد.

رجبی ویسرودی ادامه داد: سوال دوم اعضای شورا تقسیط بدهی آن از اختیارات شهردار بیشتر است و سوم اینکه: عدم پرداخت حقوق کارکنان است. آیا تاوان اجرایی شدن شهر را کارگران باید پرداخت کند؟

رجبی بعنوان طراح استیضاح ادامه داد: سوال چهارم ما تعداد زیاد تغییر و تحولات شهری است. به طور مثال آقای شریفی از خدمات شهری آمد و پست های مختلفی چون مدیریت پسماند، مدیرعامل تاکسیرانی را گرفت و اکنون نیز ۵ حکم در طول یکسال گرفته است این ها با قانون چابک سازی چه ربطی خواهد داشت؟

رجبی ادامه داد: سوال پنجم دلیل تاخیر در پرداخت بیمه اجباری کارکنان است که قانون آن را مطرح کرده است ولی عدم پرداخت آن باعث مشکلات کارکنان شده است وی در ادامه ششمین سوال را مطرح کرد: سوال ششم ما نیز دلیل وضعیت نابسمان اتوبوسرانی است . البته آقای شریفی زحمت کشیدند و ساماندهی کردند ، ولی نگاه ما این است که شما تعداد اتوبوس خط ویژه را اجرا کردید. شما قانون بی آرتی را اجرا کردید . زمان حرکت بی آرتی ۳۵ الی ۴۰ دقیقه است و در وسط آن لاین خالی است و ترافیک در آن قسمت جایگاه بی آرتی است خالی است

وی در پایان صحبت های خود گفت: شما قای ثابت قدم آدم پر انرژی هستید و من به توانایی های شما غبطه می خورم و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانید پروژه های خودتان را بهتر انجام دهید.

محمدعلی ثابت قدم در پاسخ سوالات بیان داشت: در بحث بیمه دانا قبلا عرض شد که سیر قانونی مبحث ساختمان بیمه دانا سیر قانونی آن از سال ۸۵ طی شد و گزارش های کارشناسی آن باعث شد که ساختمان به شهرداری واگذار شد.

وی همچنین ادامه داد: در بحث حقوق و مزایای پرسنل نیز تامین پرداخت بر اساس یک برنامه زمان بندی انجام گرفته است ، این برنامه از روز اول تاکنون اجرا شده و این بحث پرداخت ها که از سال ها قبل مانده  به طور کامل اجرا و میتوانیم موضوعات مربوطه را پیش ببریم.

شهردار رشت در ادامه در مورد ساختار منابع انسانی  و جابجایی های متعدد نیز بیان داشت: این مباحث منطبق بر اهداف شهرداری هاست که در راستای چابک سازی و مسائل شهری تنظیم شده است و بر این مبنا قصد داریم که کار را پیش ببریم .  در بحث منابع انسانی اقدامات ما و دلایل مختلفی را جهت پرسنل بوجود آوردیم که در این راستا کار کارشناسی صورت گرفته است. تقسیم پرسنل نواحی مشخص است و درصد تغییرات ما مشخص است و  در مدت اخیر این تغییرات کاهش یافته است.

ثابت قدم درپاسخ به سوال اعضای شورا پیرامون بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری بیان داشت: در بحث پرداخت بیمه نیز بدهی شهرداری در سنوات گذشته آمده است که بدهی های گذشته تجمیع شده است. دلایل انباشت معوقات شهرداری را نیز در پاسخ به سوالات قید کردیم که یکی از دلایلش مدیریت حسابرسی در شهرداری بوده است. بدهی های مالیاتی سازمان ها را ورود می کنیم و تا شهریور میتوانیم آن را استفاده کنیم. نحوه بازپرداخت آن نیز در جدول زمان بندی مشخص شده است و همه این مسائل به تفکیک مشخص شده است و همچنین برای رسیدن به کارآیی مطلوب وپایدار موازی کاری هایی که در سازمان ها وجود دارد به زودی برطرف خواهد شد.

ثابت قدم درباره سوال آخر و مشکلات اتوبوس ها نیز بیان داشت: با وجود حواشی که ایجاد شد سیر قانونی آن اجرا شد و اتوبوس های ما به ناوگان رسید. در چهارده تیر سال گذشته لایحه یک فوریتی جهت خرید اتوبوس های منطقه آزاد ارائه شد که با استفائاتی که شد مسکوت ماند. با توجه به عدم سابقه این موضوع در شهرداری ها این موضوع مطرح شد که درباره پلا ک منطقه آزاد انزلی بحث شود و با ورود سازمان های مربوطه در ماه آبان ماه و استفائاتی که شد عملا منطقه آزاد از بحث خارج شد و لایحه جدیدی ارائه شد که تفاهنامه ای با بانک شهر برای تسهیل در این زمینه صورت گرفت و در قالب بودجه ۹۴ عملا این بحث مورد تصویب قرار گرفت.

 

از آنجا که سوالات شهردار به صورت پاور پوینت به اعضای شورا ارائه شده بود و خلاصه پاورپوینت را در صحن اعلام کرد خبرنگاران کمتر متوجه جزئیات شدند.

رضا رسولی مخالف استیضاح درابتدا بیان داشت: مسائلی که در مورد اتوبوس ها آقای رجبی الام کردند ربطی به رشت ندارد و مراجع ذیصلاحی که باید این را بررسی کنند این مساله را انجام دادند. در بحث اتوبوسرانی با یک سری آمار غلط یک شهردار را استیضاح کردیم و بعد مشخص بود که که این آمارها درست نیست. ولی بدانید که استیضاح آقای خلیلی همین بحث اتوبوسرانی بود که گفته بودند اتوبوس داریم راننده نداریم. بحث اتوبوسرانی آمارو ارقام دقیق تری وجود دارد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در ادامه ابراز داشت: از سال ۸۷ تا امروز تنها ۵ اتوبوس استاندارد داریم و از بقیه اتوبوس ها نیز نمیتوانیم استفاده کنیم. در مورد برنامه ریزی برای BRT ما نیاز به برنامه ریزی داریم. نمی دانم مهندس رجبی چطور توانستند میزان ترافیک را اندازه گرفتند. ما باید تیمی را برای ارزیابی بی آرتی داشته باشیم و من هم به این امر معتقد هستم؛ آن چه جای نگرانی دارد از احساسات مردم برای جریانات دیگر استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد : بی آرتی مصوبه شورا در سال ۹۴ است و اگر می بینیم که این غلط است باید کارشناسی صورت بگیرد و حتی از مردم معذرت بخواهیم و بگوئیم که این اشتباه است و برداریم، هرچند من معتقدم در این زمینه کار کارشناسی صورت گرفته و  نیاز عمومی و الزامات ما است.

رسولی بیان داشت: حقوق و دستمزدها در زمان های گذشته آقای خلیلی و آقای سرپرست نیز عقب افتاده بود و اکنون نیز این اتفاق افتاده است و من نیز از آقای ثابت قدم می خواهم که این مساله را توجه جدی نشان دهند. ولی نباید زحمات پروژه های اجرایی شکل گرفته را زیر سوال برد.

 

رفیعی نوده در جواب حرف های رسولی گفت: به عنوان یک حقوقدان میگویم که تا وقتی قانون عوض نشود شهردار و شورا نمیتوانند در تصمیمات شهر تغییر بدهند و این که منتظر تغییر قانون باشیم اشتباه است.

 

۱۱:۴۵ : مجمود باقری استعفا کرد.

باقری ابراز داشت: از آنجا که تمام تلاش برای پایان کابوس وحشتناک مورد توجه بعضی دوستان نبوده و بعضی دوستان از تخلفات صورت گرفته حمایت میکنند من در راستای مخالفت با این وضعیت استعفای خودم را اعلام می دارم.

محمود باقری : من از آقای ثابت قدم عذرخواهی میکنم ولی گفتم با همه رک و راست باش. این همه کارهایی که می کنید و رونمایی  کنید ولی این ها قبلا بوده است. بیایید واقع بین و راستگو باش.  از آنجا که تمام تلاش برای این کابوس وحشتناک مورد توجه بعضی دوستان نبوده و بعضی دوستان از تخلفات صورت گرفته حمایت می کنند. من در راستای مخالفت با این وضعیت استعفای خودم را اعلام می کنم.

۱۲:۳۵ : هم اکنون اعضای شورا وارد صحن شدند.

۱۲:۴۰: رفیعی نوده از اعضا خواست پیشنهادات خود را در رابطه با رای نهایی استیضاح اعلام کنند.
علوی: اتفاقات زیادی در ده روز گذشته افتاد. افراد زیادی راهنمایی و دلسوزی کردند و تشکر میکنم. من از بخشی حرفهای ثابت قدم قانع نشدم ولی به خاطر دلسوزی مردم و افرادی که نسبت به این مساله واکنش نشان دادند امضای خودم را پس میگیرم، وی افزود: من پیشنهاد می کنم که فرصتی به شهردار داده شود تا با جدیت نسبت به اصلاح امور پیگیری کند و نسبت به ایرادات اقدام کند؛ پیشنهاد مشخص دوستان این است که رای گیری انجام نگیرد و رای گیری مسکوت باقی بماند.

رفیعی نوده: من نیز از جواب های شهردار قانع نشدم، ولی به خاطر تصمیم اکثریت با پیشنهاد مسکوت گذاشتن استیضاح موافق هستم و و معتقدم یک ماه الی ۴۵ روز فرصت بدهیم که شهردار نسبت به ایرادات قانونی توجه نشان دهد، وی ادامه داد: ما منافع مادی و شخصی نداریم، سایت های موافق و مخال شهردار به خدا ما منفعت مالی نداریم ، هچ احدالناسی چیزی از اینجا نبرده است و اتفاقا خیلی از اعضا از جیب ودشان صرف امور خیریه کردند، خواهش من این است که اعلام ما بردیم و باختیم را انجام ندهند. از آقای شهردار می خواهیم که به کارشان بچسپد و دنبال لابی گری نباشد..ما ۱۵ نفر به احترام ۷۰۰ هزار شهروند رشت این اقدام را انجام می دهیم.

مجید رجبی در پاسخ به وی گفت: آقای رفیعی باید مصداق قانون را انجام دهید. شما چاره ای جزء رای گیری ندارید. ضمن احترام به حضرتعالی و دیگر اعضاء ما خواستار این هستیم که مر قانون را انجام دهیم. نمیتوان هرکسی پیشنهادی را انجام دهد یا شهر باید شهر رشت از این همه گرتاری نجات پیدا کند و این همه سوالات و استیضاح را تمام کند.تکلیف مردم را مشخص کنید. مردم که بازیچه کسی نیست که کسی امتیاز بگیرد ویک روز با شهردار باشد و یک روز نباشد.

رفیعی نوده: ما امروز باید رای آری یا نه حتما بگیریم. ولی استیضاح هم طرحی مثل طرح های دیگر است و می تواند مسکوت باقی بماند.

درخواست استیضاح با ۶ امضا ارایه شد و با رای موافق اعضا تصویب شد.

 

//گیل خبر

14380610577

About سردبیر

Check Also

با دستور شهردار رشت؛ اجرای لایروبی رودخانه های شهر آغاز شد

با دستور شهردار رشت؛ اجرای لایروبی رودخانه های شهر آغاز شد همای خبـر- عملیات لایروبی …