چاپ مطلب چاپ مطلب

گیلان داشته ها و نداشته ها / رضا بژکول

اختصاصی همای گیلان: به نظر می رسد استان گیلان با همه داشته هایش هم از جهت منابع زیر زمینی و هم از منابع طبیعی نسبت به بقیه استان های دیگرممتاز است اما چرا ازدیگر استان ها در توسعه عقب افتاده و این عقب افتادگی در طول سالها ناشی ازچه عاملی است متولیان امرباید به آن پاسخ دهند . اگرچه نمی توان منکر شد که درهر دوره ای گام های کوچکی برداشته شده اما باور کنید که پاسخگوی نیازها و مطالبات واقعی مردم استان نبوده است .که دراین زمینه کارشناسان علت اصلی را دوجنبه می بینند ،یکی ضعف مدیریتی و دیگرنبود منابع مالی .
گیلان استانی است که طبق آمار درصد تحصیل کنندگان وجوانان متخصص در کشوراز موقعیت بالایی برخوردار است ، اما ضعف مدیریت دردولت مهرورز وتاحدودی دردولت فعلی در سرمایه گذاری و تامین مالی با چالش های زیادی مواجه شده است ،که این معضل باعث بیکاری و فرار مغزها به استانهای دیگر وحتی خارج از کشورگردیده (به باور نویسنده گیلان چوب سرسبزبودنش را می خورد) علیرغم اینکه نمایندگان گیلان درادوارمختلف و فعلی سعی داشته و دارند ازاین وضعیت خارج شویم اما هنوز اندر خم یک کوچه ایم ،باید از مسئولان امر پرسید جایگاه گیلان به عنوان عروس خاورمیانه کجاست؟ نخبه ها،متخصصین،واساتید بزرگ ما کجای استان قرار دارند ؟

%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d8%a8%da%98%da%a9%d9%88%d9%84
استانی که بیش از دو میلیون جمعیت دارد ،و به اندازه یک کشور امکانات طبیعی و زمینی دارد چرا باید اینگونه باشد ؟بهترین منطقه توریستی حداقل در خاورمیانه را دارد ،بهترین و بیشترین تولید برنج در کشور ، بهترین وبالاترین تولید زیتون در خاورمیانه ،بهترین سوغات چای و کلوچه ،بهترین جنگلها ی بکر خاورمیانه برای جذب توریست ،بهترین اساتید در دانشگاهای کشور ، بهترین جوانان در صحنه های علمی کشور (نفرات برتر کنکورسراسری درچندسال گذشته موید نظر ما است) بهترین مزارع کاشت توت وتولید ابریشم ، ،بهترین آب و هوای کشور ،بیشترین بارندگی جهت تسهیل درکشاورزی ،قرارداشتن در مجاورت دریا ،بنادرو کشتیرانی و گمرکات مرزی برای واردات و صادرات به هر نقطه ایران و جهان ،دسترسی آسان به اروپا و آسیای میانه ، بالاترین سطح با سوادی در کشور ، پس چرا این همه بیکار دارد ؟ پس چرا این همه جوان گرفتار اعتیاد دارد ؟ چرا از توانایی جوانان استفاده نمی شود؟و ده ها چرای دیگر. دولت مردان هر کشوری اگر چنین نیروی انسانی متخصص وتحصیل کرده ای داشتد به خود می بالیدند و با تمام وجود تسهیلات در اختیارشان می گذاشتند تا در جهان و منطقه سرآمد همه کشورها باشند .اما می بینیم که نه تنها دراستان ما بلکه درکشور ما اهمیتی به این موضوع حساس وحیاتی داده نمی شود،و اگرهم بشود کورسویی بیش نیست
به باور بخشی از نویسندگان و منقدان گیلانی، اگر از توانایهای استان ما استفاده بهینه شود، و به جا شعار صنعتی کردن گیلان(البته این به معنی مخالفت با صنعتی شدن نیست در صورتی که به طبیعت استان ما آسیب نرساند) از این منطقه بکر و دست نخورده برای جذب و توسعه گردشگری استفاده گردد و فضاء برای کسب وکار رونق گیرد. نسل جوان ما در حسرت رسیدن به آرزوهای دیرینه اش گرفتارمهاجرت به شهرهای دیگرنمی شود،قبول کنیم گیلان عروس خاورمیانه است! اما در چهره سازی این عروس خیالی، سبک آرایش ، سبک انتخاب درفرایند سازندگی وسعادت، شیوه رفتارش درجذب توریست در شان گیلان نیست ، ترکیه را در نظر بگیرید که شهری با نام انتالیا دارد ، که از لحاظ جمعیت و منابع طبیعی مانند گیلان نیست در واقع بخشی از آن مصنوعی است، اما توانست بااحداث انواع هتل های چند ستاره و مجتمع های زیبا در جذب توریست و توسعه گردشگری به اندازه صادرات نفت کشورمان درآمد ایجاد کند،هنک کنگ را درنظربگیرید که یک جزیره است در دل کشور چین اما به اندازه هند صادرات دارد .آنچه که درگیلان دیده و شنیده می شود نسل تحصیل کرده جوان ما با چالش بزرگ بیکاری در حال سوختن است اما توجه واقعی به آن نمی شود.
درحالی که با همدلی مسئولان و نمایندگان ، و تصمیم گیریها کلان می توان سرعت حرکت به سوی توسعه را بالا برد، بخصوص اینکه سخنگوی دولت امید و اعتدال گیلانی است و درکنار خود گیلانی های دیگری را به همراه دارد که قاعدتا باید در فرایند زمان برای گیلان خبرهای خوشی متصور بود تابه شرایط ایده ال برسد(باید دید) متاسفانه مسئولان گیلان در جذب توریست و یا ایجاد امکانات در جذب گردشگر ازسرعت لازم برای سرمایه گذاری بر خوردار نیستند، فقط می شنویم که قرار است فلان سرمایه گذارخارجی یا داخلی حرکتی را آغازکند، اما پس از ماهها انتظارآن هم به گونه ای توجیح شده عملی نمی شود ،بر ماست که با نوشتن و گفتن از مسئولان محترم گیلانی بخواهیم و بپرسیم ، ما از استانهای دیگر چه کم داریم که باید جایگاه ما در زمینه توسعه این باشد؟ما چه ابزارطبیعی ،علمی ،اقتصادی ،فرهنگی،اجتماعی ومنابع انسانی کم داریم که باید جایگاه ما کمتر از بعضی استان های همجوار باشد ؟
چه قابلیت های دیگر استانها دارند ما نداریم؟چه ابزارهای دیگر استانها دارند در استان ما نیست ؟
درحالی که باکمی همدلی وهمفکری و پرهیز از اختلاف جناحی( کم و بیش در حال اوج گرفتن است ) می توان طی یک برنامه چهار ساله با چنین داشته هایی با جذب سرمایه گذار و منابع مالی استان را دگرگون کرد. البته چنین روندی نیازمند همتی والا و حرکتی همراه می طلبد که دیده نمی شود ، به نظر می رسد باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده به همت مسئولان محترم وهمکاری نمایندگان با طیف های مختلف و یاری گیلانی های با تجربه حاضر در هرم قدرت شاهد شکوفایی استان در همه عرصه ها خواهیم بود یا نه ؟

با امید به فردای بهتر تلاش کنیم ، که گیلانی توسعه یافته و قطب گردشگری در فرایند زمان بسازیم تا با شکوفا شدن آن نسل فرهیخته و جوان ما را امیدوار به ماندن و ساختن کنیم .

/ رضا بژکول ، دانش آموخته علوم سیاسی

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …