چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر عامل تعاونی دهیاریهای بخش مرکزی سیاهکل : آمادگی ارائه خدمات به روستاهای غیر عضو این تعاونی را داریم / فرسودگی ماشین آلات از مهمترین مشکلات ما می باشد

اختصاصی همای گیلان: بنای تعاونی دهیاران از سال ۱۳۸۸ نهاده شد. پیش از این هر دهیاری به تنهایی ماشین آلاتی داشت و مسئول امور روستای خود اما با تصمیم وزارت کشور مبنی بر وجود مدیریت واحد در راس دهیاریها، تعاونی دهیاران تاسیس گردید تا هم دستگاه ها و ماشین آلات در یکجا متمرکز شوند و هم بخشداران بتوانند مدیریت بهتری اعمال نمایند و البته فردی نیز بعنوان مدیر عامل این تعاونی امور دهیاری ها را عهده دار گردد.

این بارخبرنگار ما با مدیر عامل تعاونی دهیاری های بخش مرکزی سیاهکل گفتگویی بصورت پرسش و پاسخ ترتیب داده که با هم پای صحبت این عزیز می نشینیم.

لطفا ابتدا خود را معرفی نمائید؟

ج :احسان برقی لیش هستم  متولد ۱۳۶۳ دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس عمران گرایش سازه های هیدرولیکی ، دهیار روستای کاجان و ازبرج هفت سال ۱۳۹۴ به عنوان مدیر عامل تعاونی دهیاریهای بخش مرکزی سیاهکل در خدمت مردم شریف بخش هستم.

وظیفه شما به عنوان مدیر عامل تعاونی دهیاریها چیست؟

ج: در ابتدای تشکیل تعاونی دهیاریها در بخش مرکزی که با ۱۰ عضو شروع به کار نمود ، هدف ارائه خدمات به همین ده روستای عضو تعاونی بود که این خدمات در قالب عمرانی و رفاهی خلاصه می شد که حمل زباله و اجرای پروژه های عمرانی مهمترین این اقدامات به حساب می آمد ، لذا درآمدزایی برای اعضاء  در برنامه کاری قرار گرفت تا از این طریق بتواند به روستاهای تحت مدیریت خود خدمات  و کارهای عمرانی ارائه دهد .

قبلا تعداد اندکی از روستاها صاحب ماشین آلات بودند و موظف به خدمات رسانی به همان روستا بودند ، اما با تشکیل شرکت تعاونی دهیاری، ماشین آلات تجمیع و دامنه خدمات رسانی به  روستاهای دیگر گسترش یافت.

اما از  زمانی که اینجانب با انتخاب هیات مدیره وقت، بعنوان مدیر عامل تعاونی دهیاریها برگزیده شدم،ابتدا به بررسی وضع موجود ماشین آلات  و اسناد و تعهدات داده شده از قبل ، پرداختم و نارضایتی مردم از دپوی زباله در روستاها و عدم حمل بموقع آنها را از مهمترین دغدغه های تعاونی دهیاریها یافتم ، لذا با برنامه ریزی و برگزاری نشست های متعدد با دهیاران عضو توانستیم تعداد اعضا را به ۲۹ عضو ارتقا داده و طی برنامه مشخص ماهانه و اعلام زمان و ساعت دقیق حمل زباله به دهیاریها و نظارت کافی امروز می توانیم این ادعا را داشته باشیم که در بحث حمل زباله در روستاهای عضو کارنامه بسیار خوبی داشته ایم و حتی این آمادگی را هم داریم که خدمات حمل زباله را به دیگر روستاهای غیر عضو هم ارائه دهیم

یکی دیگراز کارهای ما در بدو ورود آسیب شناسی و بررسی ماشین آلاتی بود که در اختیار شرکت تعاونی قرار داشت که برخی از آنها مستهلک بوده و با صرف هزینه به چرخه کار برگشتند.

آقای برقی مهمترین مشکل تعاونی دهیاریها چیست؟

ج: تعاونی دهیاری های بخش مرکزی دارای ۱۳ دستگاه ماشین آلات می باشد که از این بین ، ۹ دستگاه از نظر فنی مستهلک و غیر قابل استفاده اند و ۴ دستگاه دیگر فاقد کارآیی است و البته با این دستگاه های موجود جوابگوی تقاضاهای مردم بخش با توجه به گستردگی و پراکندگی روستاهای بخش مرکزی نیستیم که این امر هیچ تطابقی با علم اقتصاد و درآمدزایی ندارد زیرا درآمدی که کسب می شود در بسیاری موارد مجددا صرف تعمیر ماشین آلات فرسوده میشود ، البته این مشکل تنها مربوط به مدیریت این زمان نیست بلکه همواره این  معضل وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مشکلات در دل همین ماشین آلات فرسوده وجود دارد و در زمان بحران و یا درخواست های مردمی ، مدیریت را با چالش مواجه می کند و آن اینکه ۹ ماشین مستهلک در پارکینگ تعاونی وجود دارد که فقط نقش آهن پاره دارند ، اما دائم به ما می گویند چرا از این ماشین آلات داخل پارکینگ استفاده نمی کنید در حالیکه ۴ سال از فرسودگی این ماشین آلات در داخل پارکینگ می گذرد و هر روز مستهلک تر می شوند.

همانطور که ذکر شد یکی از وظایف تعاونی دهیاریها ، درآمدزایی است اما فرسودگی و عدم کارایی ماشین آلات موجب میگردد وقتی پروژه ای را تقبل میکنیم نتوانیم به تعهدات خود عمل نمائیم و درآمد کسب کنیم.

مهمترین اقدامات شما چیست؟

ج : حل معضل زباله ، سر و سامان دادن به ماشین آلات و احیای تعدادی از آنها ،ساماندهی دفاتر اداری شرکت ، برگزاری جلسات هیات مدیره و مجمع عمومی ، بررسی و مشخص نمودن بدهکاریهای شرکت از گذشته و پرداخت نمودن اکثر آنها و تجهیز دفتر شرکت تعاونی دهیاریها از جمله مهمترین اقدامات ما می باشد که البته در اولویت قرار دادن تعاونی دهیاریها برای اخد پیمانکاری پروژه های بخش مرکزی از مهمترین کمکهای بخشداری مرکزی به تعاونی دهیاریها می باشد که در همین فرصت ازبخشدار مرکزی قدردانی می نمایم.

آقای برقی شما فرمودید دستگاه ها فرسوده اند و غیر قابل استفاده ، پس چطور مقرر شده که پروژه های عمرانی به شرکت تعاونی دهیاریها واگذار گردد؟

ج: متاسفانه ماشین آلات ها فرسوده اند و ما با همین ماشین آلات پروژه ها را دنبال می کنیم اما در بسیاری مواقع با اجاره ماشین آلات موجب سوددهی اندک شرکت می شویم و با مدیریت اتخاذ شده این شرکت آمادگی لازم جهت اخذ پروژه های عمرانی خارج از محدوده بخش مرکزی را دارا می باشد.

آقای مهندس بفرمائید تاکنون انجام کدام پروژه های عمرانی در بخش مرکزی را بر عهده گرفته اید؟

ج : از جمله پروژه های عمرانی که در دوران مدیریت اینجانب انجام پذیرفته ، ساخت چند پل بتنی ، فلزی ، شن ریزی و ابنیه سازی راه های روستایی بخش مرکزی ، ساماندهی و لایروبی انهار کشاورزی ، لوله گذاری مصلح ، ایجاد زه کشی در کنار راه ها می باشد.

غیر از اقدامات عمرانی ، تعاونی دهیاریها چه کارهای دیگری انجام داده است؟

 ج: همانطور که گفته شد اقدامات ما در بخش خدماتی و عمرانی خلاصه می شود ، اما در بسیاری مواقع در امر خدمت به مردم پررنگ داریم ،مثلا در بحران برف ، بازوان اصلی مدیریت بخشداری به حساب می آمدیم و توانستیم طی مدت بحران در امر بازگشایی مسیر، خدمات خوبی ارائه نمائیم، ضمن آنکه فعالیت های فرهنگی هم در این بخش صورت گرفته که از مهمترین آنها می توان به جشنواره دوجین اشاره نمود که برای اولین بار به جهت حمایت از تولیدات داخلی روستائیان در راستای تحقق برنامه های دولت تدبیر و امید به منظور ارتقای سطح درآمد مردم روستا و همچنین پیروی از منویات مقام معظم رهبری اجرا شد

در خصوص نامگذاری جشنواره دوجین توضیح بفرمائید؟

ج : دلیل نامگذاری این جشنواره این بود که دراین نمایشگاه از بین ۱۱۰ روستای دارای سکنه بخش مرکزی ، ده روستا به صورت پایلوت حسب پتانسیل های موجود در روستا انتخاب گردید و به همین دلیل دوجین به عنوان نام این جشنواره انتخاب شد که در حقیقت به معنای انتخاب و دستچین کردن است.

چه انتظاری از مسئولین دارید؟

 ج : یکی از مهمترین عنایات دولت توجه به خدمات رسانی به روستاها می باشد،اما خدمات رسانی در صورتی محقق می گردد که بتوانیم اقتصاد و درآمد مکفی داشته باشیم ، از آنجائیکه وظیفه شرکت تعاونی دهیاریها اجرای پروژه های عمرانی می باشد و تحقق آن در گرو داشتن امکانات ، تجهیزات و ماشین آلات مناسب است که این شرکت فاقد آنهاست ، لذا ازمسئولین مرتبط درخواست می شود نسبت به جایگزین نمودن ماشین آلات نو به جای فرسوده اقدام عاجل داشته باشند و راه های در آمد زایی و خدمات رسانی و تعدد پروژه های روستاها غیر از این نیست که این اجرا نیازمند مساعدت مسئولین است.

حرف آخر ؟

ج : موفقیت حاصل نمی شود مگر آنکه حمایت مدیر ما فوق را به همراه داشته باشد ، اگر توانستیم در این عرصه خوب عمل نمائیم  در گرو حمایت فرماندار ، علی الخصوص بخشدار مرکزی و اعضای هیات مدیره بوده است که طی این مدت همیشه یار و یاور ما بوده اند.

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

.

..