- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

مقاله:آینده؛ درآینه آموزش و پرورش

 آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن و آینه شکستن خطاست(نظامی گنجوی)

علی معتمدی چالشمیمعتمد-علی-150x150 [1]

همای گیلان:در متون و منابع اسلامی و ملی،اعم از سخنان انبیاءعظام الهی،بزرگان دین ، اشعار شاعران متعددی در باره بزرگداشت،احترام و ارتقای جایگاه و منزلت معلم به چشم می خورد.امام العارفین حضرت علی (ع)که پیامبر اعظم(ص)در باره عظمت علمیش ازاوبه “دروازه علم”یاد کرده ،فرموده است:(من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً)هرکس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده ی خود ساخته است. با این اوصاف جایگاه معلم (کسی که می آموزد)ازمنظرعلی (ع) و پیامبر (ص) برای ما “اَظهَرمِن الشًمس”است.حضرت امام خمینی(ره)شغل معلمی را شغل انبیاء دانست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)نیزدر باره قداست مقام معلم فرموده است:«همه انسانهای یک جامعه پیشرفته و اسلامی،رهین معلمندچون معلم آنها را تربیت کرده و شخصیت آنها را شکل داده است.آدام اسمیت یکی از معروفترین اقتصاددانان کلاسیک معتقداست «آموزش افراد درواقع نوعی سرمایه گذاری در آنهاست که افراد با آموزش تواناتر خواهندشد».پیاژه روان شناس نامدار معاصر،زیباترین طرح اصلاح و بازسازی نظام آموزشی در صورتی که معلم به تعداد کافی وبا کیفیت مطلوب در اختیار نباشد،با شکست روبروخواهد شد.(صادقی،۱۳۶۷)با بیان مقدمات مبرهن است که شالوده فتح مرزهای علمی رهین آموزش و پرورش است.همه متولیان امر،آموزش و پرورش را باید جزءفراوزارتخانه بدانندودر اختصاص بودجه همه واقعیتها را در نظر بگیرند تا این وزارت خانه با کسری بودجه مواجه نشود. هرچند از نگاه نگارنده وضع فعلی آموزش و پرورش قابل مقایسه نسبت با قبل از انقلاب نیست و ما رشد عظیمی در توسعه ی مراکز آموزشی داشته ایم ولیکن چون ملت بزرگ و پر افتخار ایران سودای مهتری منطقه ای وفرامنطقه ای داردمع الوصف مطالبی رابه جهت اثرگذاری آموزش و پرورش در توسعه متوزان و همه جانبه کشورکه تغافل از آن ناثواب است، عرضه داشته تامورد عنایت خاص دولت مردان؛خاصه نمایندگان شریف مجلس شورای اسلامی که وظایف ذاتی آنها انشاءقوانین ونظارت بر اجرای آن است گیرد.امیداست برنامه ی برنامه ریزان در آموزش و پرورش براساس شاخص هایی هدفگذاری شود تاامید و نشاط در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»براین وزارتخانه ارزانی داشته باشدکه رهاورد آن فارغ شدن فرهنگیان ازدغدغه معیشت باشد.

۱-یقین داشته باشند تربیت انسانهای شایسته در تراز نظام ولایی جمهوری اسلامی،رسالت خطیر آموزش و پرورش است.

۲-شهیدان مطهری ،رجایی ها ،مراجع بزرگ ،شهداءگرانسنگ هشت سال دفاع مقدس و…که تا ظهور انقلاب حضرت ولیعصر(عج)بابش هم چنان برای ولایتمداران مفتوح است ،جزءپرورش یافتگان مکتب مقدس آموزش و پرورشند.

۳-آموزش و پرورش با اختیار داشتن ۱۲سال از بهترین سنین فراگیری و شخصیت پذیری انسانها،می تواند اثر ماندگار و پایدار در ذهن و روان آدمیان برجا گذارد.

۴-آموزش و پرورش رکن رکین حفظ،انتقال و توسعه ی مواریث فرهنگی،تاریخی و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی و زمینه های اکمل و اتم رشد و بالندگی استعدادهای نسل جوان است.

۵-بدانند آینده جامعه رابایددرآینه آموزش و پرورش به نظاره نشست.

۶- سینرژیها؛معطوف براین اصل گرددکه هرگونه سرمایگذاری درآموزش و پرورش سرمایه سوزی نیست.بلکه تربیت انسانهای کارآمد و خلاق است که می توانند برای پیشرفت و توسعه ی کشور نقش خارق العاده ای داشته باشند.

۷-ساختار اداری آموزش و پرورش باید چالاک،آینده نگرو مدیران صف و ستاد از تفکرات استراتژیک و راهبردی مطابق با استاندارهای روز باشند.

۸-حذف بروکراسی اداری که هم اکنون بر بعد آموزشی آن سایه افکنده باید متولیان امر برای رهایی آن از این جدال فرسایشی طرحی نو درافکنند.

۹-مدیریت جهادی مانندمشیء شهیدرجایی در آموزش و پرورش احیاءواز نفوذسیاست بازان حرفه ای و بدلکارکه حاضرند آموزش و پرورش را قربانی منافع مطامع شان کنند جلوگیری بعمل آید.

۱۰-عصر جدید،عصر یگانگی انسانها ،عصر دهکده جهانی،عصر ماهواره،عصر فتح قلمرو کهکشانها نام گرفته ؛لذاایجاب می کندسیستمهای آموزشی مدارس طوری هوشمندسازی گرددکه اولاًاصل تعاملات انسانی مخدوش نگردد.ثانیاً تعلیم و تربیت در حد دستگاهها و وسایل افول نکند، بلکه به عنوان واسطه و یا رسانه مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

۱۱-همگان به این باور برسندکه در قرن بیست و یکم از معلمان به عنوان«کارشناسان یادگیری اثر بخش»یادشده است.

۱۲-بعضی از معلمان در پس کوههای سربفلک کشیده و یا روستاهای دور افتاده و صعب العبور برای تدریس دانش آموزان تلاش می کنندتااستعدادهای آنها را برای ساختن وطن عزیزمان که برای سربلندی و عزت آن خون دلها خورده شده است شکوفا کنند.زیبنده هست تا امتیازات فضلی در مقایسه با سایرین برای آنان در نظر گرفته شود.و سیاست قطره چکانی بطور اَتم و اَخص در آموزش و پرورش حذف گردد.

۱۳-وزیر محترم آموزش و پرورش با توجه به اینکه ۷۰۰چالش را دراین وزارتخانه احصاء نموده ،آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون خاص تاکنون برای حل آن جلساتی برگذار نموده اند.شایسته است تا براساس سیاست اقتضایی در هر استان از پیشنهادات مجموعه فاخر معلمان برای رسیدن به منزل مقصوداستفاده گردد.

۱۴-ازاجرای طرحهای فصلی و آلرژی زاکه تاکنون برای فرهنگیان مثمرثمرنبوده خوداری گردد.

۱۵-اینکه دولت برای تعطیلات فرهنگیان برنامه مدونی تاکنون طراحی نکرده تا از ظرفیتهای عظیمشان برای تعالی آموزش و پرورش استفاده کنند،چرا باید هزینه را فرهنگیان پرداخت کنند؟