چاپ مطلب چاپ مطلب

معضلات شیوع بیماری کورنا چیست؟ چگونه می توانیم ازبیماری کورنا جلوگیری نماییم؟/سوالی است که این روزها برای همه به وجود امده و افکار عمومی را درگیر خود نموده…!!!/ سیدرضامیرحسینی

اختصاصی همای گیلان، با توجه به گسترش این ویروس در هفته های اخیر در کشورمان متاسفانه شاهد بیماری و فوت تعدادی از هموطنان ما در سراسر کشور بودیم.با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت ، علوم پزشکی و مسئولین ، بسیاری از مردم این مسئله را جدی نگرفتند و همچنان با رعایت نکردن بهداشت فردی و عمومی همانند گذشته در حال زندگی هستند که این خود عاملی برای گسترش ویروس کورنا میباشد.متاسفانه شاهد بودیم بسیاری از افراد با توجه به هشدارها، بسیاری از موارد بهداشتی را رعایت نمیکنند.انداختن ماسک و دستکش الوده و همچنین اب دهن ریختن در خیابان و مکان های عمومی پرتاب اشغال و مواد غذایی از شیشه ماشین در خیابان ، دست دادن افراد با یکدیگر،تجمع در مکان های عمومی مواردی بودند که در هفته های اخیر بارها مشاهده شده و چنانچه این موضوع ادامه پیدا کند مطمئن باشیم به این سادگی نمیتوانیم این ویروس را ریشه کن کنیم.با این همه، در زندگی روزمره‌مان شاهد هستیم بعضی رهگذران در شهر و استان خودمان، که به تعبیری خانه خودمان است، اب دهن به بیرون پرتاب میکنند عملی که در همان لحظات اول، حال بیننده را به هم می‌زند و در مرحله بعدی حتی ممکن است باعث انتقال بیماری شود! البته این مسئله فقط مختص این کشور نیست و در بسیاری از نقاط دنیا ممکن است دیده شود ولی در کشورهای پیشرفته، این کار، جریمه‌های سنگینی دارد که تا حدود زیادی، تاثیر بازدارندگی دارد.
بیرون انداختن زباله از ماشین به حدی مضر است که به مرور زمان در اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک عمل غیر قانونی شناخته شده و با آن برخورد می‌شود. علاوه بر این، سالیانه هزینه سنگینی بابت پاکسازی شهر ،معابر و پیاده‌روهایی می‌شود که از زباله‌های کوچک و بزرگ اشباع شده اند.در بسیاری از بیماریهای مسری مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا امکان انتقال بیماری فقط از راههای تنفسی مانند عطسه ، سرفه و بوسیدن وجود دارد ، بررسی ها نشان می دهد دستها یکی از اعضایی هستند که به شدت در انتقال بیماریها موثرند. همچنین برخی از ویروسها ممکن است ساعت ها در تماس دست با سطوح روی دستها باقی بمانند و قابلیت انتقال به دیگران را داشته باشند.
بهتر است افراد در زمان بیماری مرتب دستهایشان را با اب و صابون و مواد ضد عفونی بشویند و از هر گونه تماس با دیگران نیز حتی الامکان خودداری نمایند و در مکانهای پر رفت و آمد مانند تاکسی و اتوبوس نیز که امکان آلودگی بسیار زیاد است پرهیز کنند.در صورت قراررفتن در مکان های عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنید و روزانه چند بار دستها را با الکل و مواد ضدعفونی تمیز کنید. کل مردم جامعه باید قانونمند باشند و به حقوق دیگران احترام بگذارند و همچنین مسئولین نیز باید برای اشخاصی که در الودگی جامعه نقش زیادی دارند جریمه های سنگین در نظر بگیرند تا همین عاملی بازدارنده برای افراد خاطی شود. فروشگاه های لوازم بهداشتی و داروخانه ها میتوانند نقش پررنگی درکم شدن الودگی ها و ویروس داشته باشند که متاسفانه در هفته های گذشته شاهد احتکار ماسک ،الکل و مواد ضدعفونی کننده در برخی از این فروشگاه ها بودیم اگر این ویروس کل جامعه را فرا گیرد همه در خطر هستند و بدور از انتظار نیست همسر،فرزند،پدر یا مادر افرادی که احتکار کردند نیز درخطر این ویروس باشند و خدای ناکرده جانشان را از دست دهند. برای داشتن جامعه ای سالم و مردمی بانشاط همه باید دست به دست هم دهند و کلیه افراد یک جامعه باید به قوانین احترام بگذارند.انشاء الله با رعایت موارد بالا وضعیت جامعه به حالت عادی برگردد و مردم عزیز سرزمین ما در ارامش و سلامتی به زندگی خود ادامه دهند.

✍️سیدرضا میرحسینی ، لاهیجان

۹۸.۱۲.۱۱

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …