- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

معاون کل وزیر بهداشت:پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که اوضاع در پاییز، از تابستان بدتر خواهد بود

همای گیلان:معاون‌کل وزیر بهداشت با بیان اینکه بازگشایی‌های زودرس اولین اثرات نامطلوب را بر اقتصاد می‌گذارند، گفت: رختکن‌های بسیار کوچک، دوش‌های حمام در زیرزمین و تهویه نامناسب در باشگاه‌هایی که در آن‌ها ورزش‌های هوازی انجام می‌شود باعث انتقال ویروس می‌شود.

 دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه اولویت اصلی وزارت بهداشت، سلامت مردم و به حداقل رساندن بیماری‌زایی ویروس کروناست، گفت: اقتصاد مردم نیز برای ما اهمیت دارد و بر این اساس تصمیم‌گیری‌هایی می‌کنیم، ما می‌دانیم که ۲۸۲ هزار مرکز ورزشی وجود دارد که تعداد قابل‌توجهی از افراد، در این مراکز معیشت خود را تأمین می‌کنند ولی مجبوریم کاری کنیم که چرخ ویروس نچرخد اما چرخ معیشت مردم بچرخد.

وی افزود: برای مثال اگر در یک مرکز بدنسازی افراد مراجعه‌کننده و مربیان و کارکنان دچار آلودگی شوند ما مجبور می‌شویم تعطیلی‌ها را به‌مدت طولانی‌تری اعمال کنیم.

وی ادامه داد: بازگشایی‌های زودرس، اولین اثرات نامطلوب را بر اقتصاد می‌گذارد نه سلامتی؛ بنابراین ما احتیاط می‌کنیم، ضمن اینکه در بسیاری از مراکز ورزشی بدنسازی، استانداردهای لازم را برای مرکز نداریم و به‌دلیل تراکمی که به وجود می‌آید و وسایل متعدد ورزشی که کنار هم قرار دارند بیماری از طریق تنفس منتقل می‌شود. رختکن‌های بسیار کوچک، دوش‌های حمام در زیرزمین و تهویه نامناسب در باشگاه‌هایی که در آن‌ها ورزش‌های هوازی انجام می‌شود باعث انتقال ویروس می‌شود.

حریرچی خاطرنشان کرد: هم برای باشگاه‌ها و هم برای لیگ، شرایط را در نظر می‌گیریم و بر این اساس، در کمیته‌های ما متخصصین و اساتید دانشگاه طبق معیارهای علمی بحث می‌کنند؛ از طرفی دولت نیز بسته‌های معیشتی و وام‌هایی را در نظر گرفته‌ است. امیدواریم بتوانیم از پس این دوران سخت بربیاییم.

معاون‌کل وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر برگزاری مسابقات فوتبال گفت: از این به بعد ما مسئولیتی در قبال خبررسانی درباره فوتبال نداریم؛ از لحاظ بهداشتی و درمانی بر اساس اصول علمی روز دنیا به این مسئله رسیدگی و معیارهای لازم را با هماهنگی وزارت ورزش اعلام کردیم، اگر مسئله‌ای در جلسه کمیته کشوری که فردا برگزار خواهد شد به‌تصویب برسد، به فدراسیون فوتبال ابلاغ خواهد شد و این فدراسیون خودش تصمیم خواهد گرفت.

حریرچی در واکنش به برگزاری لیگ در برخی کشورها تأکید کرد: ما باید تا اطلاع ثانوی به زندگی با این ویروس عادت کنیم، پیش‌بینی‌ها قطعی نیست اما پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که اوضاع در پاییز، از خرداد و تابستان بدتر خواهد بود. همچنین این سازمان پیش‌بینی کرده است که به‌مدت یک‌سال و چند ماه دیگر با ویروس کرونا درگیر خواهیم بود./دیارمیرزا

با کانال همای خبر همراه باشید.hiip://@homaygilanir