چاپ مطلب چاپ مطلب

برداشت غیرمجاز شن و ماسه در ساحل رودسر داستان می شود

اختصاصی همای گیلان:بعد از چندین تماس تلفنی از چند شهروند رودسری با تحریریه نشریه همای گیلان که چرا برای برداشت غیرمجاز شن و ماسه از ساحل کسی پیگیری نمی کند! خبرنگار ما بلافاصله جهت پیگری این مسئله بازدیدی به سواحل شهر رودسرانجام دادو در این فواصل شیب زیاد قسمت های مختلف ساحل ما را برآن داشت تا پیاده شویم و ببینیم داستان چیست ؟!

1

جای چرخ لودرها بر زمین هنوز پاک نشده بود و بالا و پایین سطح ساحل کاملا نشان دهنده و گواه این مسئله بود که برداشت به تازگی صورت گرفته است، تعدادی از شهروندان رودسری از ماشین آلاتی که تازگی و شاید همین دقایق پیش برداشت صورت گرفته بود فیلم برداری و به ما نشان دادند.

که بعد از بازدید گفتگو با رئیس محیط زیست شهرستان رودسر ، این سوال مطرح شد چرا برداشت غیر مجاز از ساحل رودسر صورت می گیرد و کسی از آن جلوگیری نمی کند ؟! گفت: برداشت غیرمجاز از ساحل ؟! پاکسازی از ساحل را خبر داشتم اما برداشت غیرمجاز را خیر! حتما پیگیری می کنم.

قرار شد محیط زیست بعنوان یک سازمان نظارتی این مسئله را پیگیری نماید و ظرف ۴۸ ساعت پاسخگو باشد.

با توجه به پیگیری خبرنگار ما بر اساس قوانین ،مصوبات ، آیین نامه ها ، بخشنامه ها و استعلامات حقوقی رودخانه ها و سواحل به این نتیجه رسیدیم ؛ طبق دستورالعمل استانداری ، شهرداری ها موظفند نسبت به مجوز برداشت شن و ماسه از سازمان صنعت ، معدن و تجارت اقدام نمایند و این سازمان نیز موظف است از ارگانهای ذیربط مانند سازمان محیط زیست و وزارت نیرو (شرکت های سهامی آب منطقه ای ) در این مورد استعلام نمایند و اگر جواب آن مثبت باشد مجوز از سویسازمان صنعت و معدن وتجارت صادر می شود و بعد از صدور مجوز نیز ناظر بر اجرای پروژه باید بصورت مستمر حضور داشته باشد ،طول و عرض و عمق برداشت نیز باید در مجوز مشخص باشد.
طبق تبصره ۲ ماده ۴ ضوابط زیست محیطی و فعالیتهای معدنی مصوب ۲۱/۱/۸۴برداشت شن و ماسه و خاک رس در محدوده ی بستر حریم رودخانه ها ، انهار و مسیلها و حریم قانونی سواحل دریا و دریاچه برعهده وزارت نیرو است.
حال سوال اینجاست از هر دو مرجع استعلام کننده که سوال نمودیم هیچکدام در جریان نبودند و این مسئله مهم است.
می خواهیم بپرسیم چه کسی پاسخگوی این قانونشکنی در جلوی چشم مسئولین ارشد شهرستان است؟؟!!!

زیرا اگر هم مجوزی صادر شده باشد این برداشت که بهانه هر کاری چیزی جز انتخاب روش آسان در حل مشکلات معنی می دهد و محیط زیست بار دیگر قربانی کوتاهی مسئولان می شود.

32

About سردبیر ارشد

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …