چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری نشست هم اندیشی منطقه ای شرکت های آبفار شمال کشور در گیلان

نخستین همایش بلوک های هم اندیشی منطقه ای (بهام)شرکت های آب و فاضلاب روستایی شمال کشور به میزبانی گیلان برگزار شد.

IMG_0122

همای گیلان:  در این همایش که با حضور مدیر دفتر بهبود روش های بهره برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کارشناسان این دفتر و بیش از ۳۰ نفر از معاونین نظارت بر بهره برداری، رؤسای اداره ی نگهداری و بهره برداری از تاسیسات، مدیران اداره ی فناوری و اطلاعات و کارشناسان انرژی، کنترل کیفی و سپتای شرکت های آب و فاضلاب روستایی استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی برگزار شد، مهم ترین مباحث مربوط به نگهداری از تاسیسات آبرسانی و سامانه ی پایش تاسیسات آب (سپتا) بررسی و کارگروه های مربوطه تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در سخنانی ضمن خیرمقدم گویی به حاضران، برگزاری چنین نشست هایی را موثر دانست و ابراز امیدواری کرد؛ راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات مربوط به حوزه ی توسعه و نگهداری شبکه های آبرسانی روستایی اتخاذ شود.

محمدعلی فرّ امینی، با تاکید بر تداوم برگزاری جلسات بلوک های هم اندیشی منطقه ای، گفت: فعالیت معاونت های بهره برداری شرکت های آب و فاضلاب روستایی می تواند به ارتقای شاخص بهره وری کمک کند.

وی، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گیلان دارای ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت است، تصریح کرد: نزدیک به ۵ درصد از جمعیت روستایی کشور در گیلان ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از جمعیت این استان، روستایی هستند، اظهارداشت: ۲ هزار و ۵۹۲ روستا در گیلان وجود دارد که ۲ هزار و یک روستا، بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

فرّ امینی افزود: تراکم جمعیت در گیلان ۱۷۲ نفر در هر کیلومتر مربع است که این رقم ۴ برابر تراکم جمعیت در کشور می باشد.

وی، با بیان اینکه برای آبرسانی به ازای هر مشترک روستایی در گیلان باید ۶۵- ۷۰ متر لوله گذاری شود، تصریح کرد: این در حالیست که متوسط کشوری برابر ۱۴ متر است.

وی، در ادامه هزینه ی اجرای لوله گذاری برای تامین آب شرب هر مشترک در گیلان را ۳ برابر میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یکهزار و ۵۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

وی، با اشاره به اینکه شاخص بهره مندی روستاییان گیلان از شبکه ی آبرسانی حدود ۶۷ درصد است، افزود: امیدواریم با تخصیص اعتبارات مناسب از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، این شاخص در استان افزایش یابد.

وی، همچنین به چالش های مربوط به حوزه ی بهره برداری اشاره کرد و گفت: اثرات مخرب خشکسالی، نفوذ آلاینده های محیطی به آب های زیر سطحی، افزایش تقاضا و عدم رعایت الگوی صحیح مصرف از مهم ترین چالش های پیش روست.

مدیر دفتر بهبود روش های بهره برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با بیان اینکه هم اندیشی در خصوص مسائل و مشکلات بهره برداری از تاسیسات آب و نظارت بهینه بر عملیات این حوزه، از اهداف نشست بلوک های هم اندیشی منطقه ای شرکت های آبفار شمال کشور می باشد، خاطرنشان کرد: هم اینک  ۶ بلوک هم اندیشی منطقه ای در شرکت های آبفار و ۷ بلوک در شرکت های آبفای شهری کشور، جلساتی را به صورت فصلی برگزار می کنند.

مهندس عزیزا… مبینی همچنین به تشریح و تجزیه و تحلیل مسائلی در بخش های مختلف مدیریت تولید و توزیع آب، اُپراتوری نگهداری از تجهیزات و تاسیسات آب، راهبری فرآیندهای آب، کاهش هزینه های تعمیرات، افزایش فاصله ی بین خرابی ها، ارزیابی عملیات، جلوگیری از فرسودگی زودرس تاسیسات آبرسانی، کنترل نقاط کم فشار و قطع آب در شبکه و حذف فعالیت های زائد و تداوم فرآیندهای مناسب، پرداخت.

بنابراین گزارش؛ کارشناسان دفتر بهبود روش های بهره برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز پیرامون موضوعاتی از قبیل عملکرد بهره برداری و نگهداری از ایستگاه های پمپاژ، خطوط انتقال، شبکه ی توزیع و مخازن، راهکارهای استفاده از سامانه های تحت وب، نگهداری از چاه ها، تشریح برنامه و چشم انداز سامانه ی پایش تاسیسات منابع آبی ( سپتا ) توضیحاتی را ارائه دادند. سپس هر یک از معاونین بهره برداری استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، عملکرد و تجارب حوزه ی معاونت خود پرداختند.

در پایان این همایش یک روزه، کارگروه های تخصصی تشکیل و برنامه ها، موانع و چالش های حوزه ی معاونت های بهره برداری این استان ها مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش حاکیست؛ شرکت آبفار گیلان از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به عنوان دبیر بلوک های هم اندیشی منطقه ای شمال کشور و مهرزاد علیزاده رئیس اداره ی نگهداری و بهره برداری از تاسیسات آبفار این استان با اکثریت آراء به عنوان نماینده ی بلوک های هم اندیشی استان های شمالی، در کمیته ی راهبری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انتخاب شد.

/روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی

About

Check Also

مدیر کل شیلات گیلان خبر داد رهاسازی بیش از دومیلیون قطعه بچه ماهی سفید در چوبر

مدیر کل شیلات گیلان خبر داد رهاسازی بیش از دومیلیون قطعه بچه ماهی سفید در …