چاپ مطلب چاپ مطلب

بهشهر اشرف شهرهای مازندران

همای گیلان:بهشهر (اشرف البلاد) بهترین و شریفترین شهرها که روزگاری به نام های تمیشه، نامیه، خرگوران، پنجهزاره و آسیا بسر خوانده می شده از موهبت‌های بسیاری نظیر جنگل، آبشار، غار، دریا و… برخوردار است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و گنجینه ای گرانبها از دیارعلویان اولین خاستگاه تشیع، به شمار می‌رود.

این شهرستان در زمان شاه عباس اول صفوی و دوره پهلوی اول دستخوش دگرگونی های بسیاری شامل عمارت‌های دلگشا، خیابان‌های عریض، حمام‌های مختلف، حوضچه‌های زیبا، آب انبارها، کاخ صفی آباد، باغ و عمارت چهلستون (کاخ شهرداری فعلی و قصر سلطنتی شاه عباس)، سر چشمه عمارت استخر یا دریاچه عباس آباد شده که از عوامل جذب گردشگران در گذشته و حال، محسوب می شوند.

حیات وحش و شبه جزیره میانکاله، قلعه پلنگان، بز پل بهشهر، سیکا(اردک) پل بهشهر، غارهای هوتو و کمربند، آتشکده کوسان، قلعه شاه نشین آسیابسر، بقعه امیر کمال الدین و امیر جمال الدین آسیابسر، حسینیه فرحی رستمکلا، بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه، جنگل‌های بهشت گمشده گلوگاه،آبشارهای سنگ نو، سمبی و اسپه او،  چشمه رز بن و دره پاسند، مجموعه تاریخی گوهر تپه و… از جمله جاذبه های گردشگری بهشهر است.

مجموعه تاریخی عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد از جمله بناهای شگفت انگیز دوره شاه عباس صفوی و مهم‌ترین باغ غیر کویرى ایران در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و در میان ارتفاعات سلسله جبال البرز و در جنگل‌های نیمه انبوه منطقه قرار گرفته است.

به واسطه اینکه مادر شاه عباس صفوی اهل بهشهر بود این پادشاه صفوی با مسافرت به این سرزمین، این شهر را پایتخت تابستانی خویش برگزید و کاخ‌ها و عمارت‌هایی را در آنجا بنا نهاد.

کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد در جنوب غرب شهر بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت و در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل با ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر و در دو طبقه، در زمان شاه صفی« نوه شاه عباس» ساخته شد.

چشمه عمارت

چشمه عمارت از جمله دیدنی های زمان صفوی با ابعاد ۲۲در۲۶ متر، در دو طبقه با تزیینات گچ‌بری و کاشی‌کاری های منحصر به فرد، شهرستان بهشهر است .

آبشار سمبی

آبشار سمبی در نزدیکی روستای یخکش از توابع شهرستان بهشهر قرار دارد که درختانی نظیر سوردار، سرخ دار، موزی، انجیلی و کچب و حیات وحش بسیار غنی همچون پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال، تیرنگ، کبک، کبوتر صحرایی به زیبایی آن صدچندان افزوده است.

این آبشار بعد از ۲۰۰ متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع ۳۰ متری به پایین فرو می ریزد که موجب ایجاد برکه ای زیبا در پایین دست آبشار شده است.

آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو در منطقه جنوبی و در ۳ کیلومتری جنگل های جنوبی بهشهر قرار دارد و به خاطر فشار آب یک حوض بزرگ سنگی در زیر آبشار درست شده که بدین سبب به آن آبشار سنگ نو می گویند.

مجموعه دیدنی سنگ نو در اعماق جنگل های کوه های پیش کوه جهان مورا در البرز شرقی قرار گرفته و شامل چهار آبشار است که بزرگترین آن حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد و پوشش گیاهی بلوط وحشی، انجیلی، ممرز و انواع سرخس به ویژه سرخس عقابی این آبشار را احاطه کرده است.

غارهای هتو و کمربند

غارهای هتو و کمربند با قدمتی بیش از ۷ هزار سال یکی از مهم‌ترین غارهای باستانی کشور در نزدیکی دهکده تریجان درحدود دو کیلو متری غرب بهشهر واقع شده و اولین اکتشافات آن توسط تیمی از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به سرپرستی پروفسور کارلتون کون در سال ۱۳۳۰شمسی انجام شده است.

باغ چهلستون اشرف

باغ دیوانخانه یا باغ چهلستون اشرف با ابعاد ۱۷۰متر عرض و ۵۵۰  متر طول، در سال ۱۰۲۱ هـ.ق به دستور شاه عباس با پوشش گیاهی نظیر سرو، نارنج، پرتقال، لیمو، خرمالو، چنار، شاه بلوط، توت، انار و گل رز بنا شده است و درحال حاضر شهرداری بهشهر در این باغ مشغول به خدمت است.

شبه جزیره میانکاله

شبه جزیره میانکاله(انجیله- نیم مردان) با مساحت ۶۸۸۰۰ هکتار و ارتفاع بین ۱۵ – ۲۸ متر پایین تر از سطح دریای آزاد در بخش جنوب شرقی دریای خزر و شمال شرق شهرستان بهشهر واقع شده که از شمال به دریای خزر، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر امیرآباد محدود است.

این شبه جزیره به عنوان یکی از زیستگاه های مهم و با ارزش پرندگان آبی و خشکزی که زمین های آن مجموعه ای از شنزارهای ساحلی، زمین های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه های گز، جنگل انارستان، بوته های تمشک انار ترش وحشی، سازیل، ازگیل، داغداغان، سیاه تلو، سپیدار، علف شور، جگن، علف هفت بند و زمین های پست و گره افتاده محسوب می شود.

میانکاله در طول ایام سال میزبان جمعیت های کثیری از گونه های مختلف پرندگان نظیر فلامینگو، باکلان ها، قوها، پلیکان ها، مرغابی ها، عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید و کنار آبزی های مهاجر و زیستگاه دایمی دو گونه ارزشمند و حمایت شده پرندگان بومی شاخص شمال کشور نظیر قرقاول خزری و دراج است.

گونه های جانوری شامل گرگ، مرال، یوزپلنگ، شغال، روباه، جوجه تیغی، گربه جنگلی، گراز و فک دریای خزر، پرندگان ( فلامینگو، دراج ، شاهین، بحری و زنگوله بال )، ماهی ها ( کپور، کفال، کلمه، ماهی سفید، سوف، ماش و کاراس ) نیز در این شبه جزیره یافت می شود.

هزارجریب

بخش هزارجریب منطقه‌ ای کوهستانی در جنوب و جنوب شرقی شهرستان بهشهر که دارای روستاهای پراکنده و کوچک و جاذبه های متنوع جغرافیایی، طبیعی و تاریخی و همچنین دارای تنوع پوششی، گیاهی نظیر درخت ممرز، ال، کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، مرس (راش)، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی، زرشک کوهی، سیب وحشی، ولیک، تلکا، بارانک جنگلی، گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی، گل گاوزبان، گل آویشن واسفنج است.

این منطقه دارای حیواناتی نظیر گوزن (مرال)، شوکا، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش، خوک و پرندگانی نظیر قرقاوول، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، بحری، سارگپه، بلبل، کرکس، هدهد، بلدرچین، تکا و انواعی از گنجشک ها است.

گورستان تاریخی سفید چاه

گورستان سفید چاه در جنوب شهرستان و در محوطه ای وسیع با چندین هزار لوح سنگی به شکل ایستاده با قدمت اواخر دوره صفوی، قرارگرفته است که بر روی لوح ها اغلب نقش و نگار و گاهی نیز آلات و ادوات زندگی متوفی نقش بسته است./شبستان

About سردبیر ارشد

Check Also

گزارش عملکرد تصویری شهرداری رودسر در یک هفته اخیر با پیگیری های مستمر جناب مهندس صفائی شهردار و تلاش پرسنل شهرداری رودسر

گزارش عملکرد تصویری شهرداری رودسر در یک هفته اخیر با پیگیری های مستمر جناب مهندس …