تحلیل محتوایی نامگذاری سالها،بویژه سال۹۹ازسوی مقام معظم رهبری (علیرضامددی مژدهی)
مدیر خبر1 خرداد 2, 1399مقالهدیدگاهها برای تحلیل محتوایی نامگذاری سالها،بویژه سال۹۹ازسوی مقام معظم رهبری (علیرضامددی مژدهی) بسته هستند430 Views
اختصاصی همای گیلان:مدیرعامل شرکت تعاونی آتیه سازان مهرکاسپین
مسول انجمن داستان نویسان ارشادرشت
بیش از۲۲سال است که مقام معظم رهبری،درپیام نوروزی شان ،برای هرسال شمسی نامی رابرگزیده وإبلاغ میفرمایند،
این نامگذاری هااولین باردر نوروزسال۱۳۸۷ باعنوان سال امام خمینی(ره) آغازشده وتاسال جاری(۹۹)باعنوان (جهش تولید )تداوم یافته است
نگارنده بابررسی عنوانهایی که رهبرمدبر برگزیده است،این نامگذاریها را درسه دسته تقسیم بندی کرده است:
۱-نامگذاریهای مناسبتی مبتنی برنام شخصیت های محبوب:نامگذاری سالهای(۷۸ ،۷۹ ،۸۱ ،۸۵)به ترتیب بانام ها وعنوان امام خمینی (ره)،امام علی(ع)،عزت وافتخار حسینی و پیامبر اعظم(ص)صورت پذیرفته.
۲-نامگذاریهای اجتماعی،فرهنگی وملی:
شامل؛۱۳۸۰اقتدارملی/۱۳۸۲خدمتگزاری/۱۳۸۳پاسخگویی/۱۳۸۴همبستگی ملی ومشارکت عمومی/۱۳۸۶اتحادملی وانسجام اسلامی/۱۳۸۷نوآوری وشکوفایی/۱۳۸۸اصلاح الگوی مصرف/۱۳۸۸همت مضاعف کارمضاعف/۱۳۸۹حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی/۹۲دولت وملت/۹۴همدلی وهمزبانی.
همانطوری که ملاحضه فرمودیداز۲۲نامگذاری سالیانه،۱۴نامگذاری دارای کارویژهای دینی،مذهبی،اجتماعی،فرهنگی وملی است غیرازنامگذاری سال۸۰که دو عنوان اقتدارملی واشتغال آفرینی راداراست.
پرسش اصلی این است که فلسفه اصلی نامگذاری هابراساس چه معیار،مدل واستانداردی صورت می پذیرد؟
شایدبتوان گفت؛إشرافیت مقام معظم رهبری نسبت به مسائل کلان کشور،توجه دادن مسئولان ومردم به یک پارادایم مشخص اجتماعی،فرهنگی،دینی ومذهبی مبتنی برشرایط بین المللی وداخلی؛وجلب توجه تمامی أقشار جامعه به یک موضوع خاص ودرنهایت تلاش بر برند وبرجسته سازی موضوعی که دغدغه اصلی ایشان ویا اولویت کشوراست،
میتواندازجمله دلائل مهم وفلسفه این نامگذاریهاباشد.
(ادامه دارد،)
با کانال همای خبر همراه باشید.hiip://@homaygilanir