چاپ مطلب چاپ مطلب

در هفته منابع طبیعی صورت گرفت: کاشت نهال چای توسط شهرداری لاهیجان در اطراف مقبره کاشف السلطنه

اختصاصی همای گیلان:همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری شهرداری لاهیجان اقدام به کاشت بوته های چای در اطراف مزار کاشف السلطنه نمود ومسئولین  با گردهمایی خویش در این مکان ،این ایام را گرامی داشتند.

 

در ابتدا رئیس شوDSCN2701رای شهر لاهیجان گفت: امیدوارم این سنت خوب درختکاری نه فقط در این هفته بلکه همواره تداوم داشته باشد. ابراهیم افزود: همه لاهیجان را به عنوان سرزمین چای خیز می شناسند اما متاسفانه چندین سال است که این محصول به فراموشی سپرده شده است در حالیکه چای لاهیجان بهترین چای در دنیا است و حتی چای کلکته و نپال نیز به حد چای ما نمی رسدو بیشترین مصرف ما ایرانیان در هنگام گردهمایی ها و مجالس همین  چای است.

آنگاه فرماندار شهرستان لاهیجان گفت: درخت چیزی نیست که ما به آن ارزش بدهیم بلکه درخت است که به جامعه ما ارزش می دهد. درخت برای انسان و انسان برای درخت است. همواره درخت در زندگی ما تاثیرگذار است. کاظم کسرایی افزود: در سال ۱۸۰۰ میلادی آمار جمعیت جهان یک میلیارد نفر بود اما در سال ۲۰۱۵ میلادی این جمعیت به ۷ میلیارد نفر رسیده است و طی ۲۱۵ سال به هفت برابر رسیده است همچنین درکشور ما که در ابتدای انقلاب جمعیتی دارای ۳۵ میلیون نفر بود الان به ۸۰ میلیون رسیده است که این افزایش جمعیت خطر بزرگی برای زمین و منابع طبیعی می باشد و موجب شده است که بی رحمانه به جان این ثروت خدادادی بیفتیم و به طبیعت آسیب جدی وارد کنیم.

وی اذعان داشت: روز درختکاری روز احیای ثروت خدادادی است. ما اعتقاد داریم نجات طبیعت نجات انسان است اما متأسفانه ما با تخریب طبیعت به حیات خود آسیب وارد می کنیم.

فرماندار لاهیجان تصریح کرد: چای یک وعده غذایی برای ما مردم ایران به حساب می آید هر چند این صنعت دچار تزلزل شد اما ما چاره ای نداریم که  آن را احیا کنیم ما باید حمایت از چایکار و کارخانه دار را در دستور کارخود قرار دهیم تا شاهد رشد و شکوفایی در این صنعت باشیم.

آنگاه رئیس تحقیقات چای کشور گفت: امیدواریم این روند، سرمشقی برای کارهای ما باشد و بتوانیم پاسدار خوبی برای صنعت  چای باشیم.

دکتر آقاجانزاده افزود: چای بعد از آب مهمترین نوشیدنی کشور ما می باشد طی این مدت اقدامات خوبی در جهت شکوفایی این صنعت برداشته شده است. یکی از این ها اقدام مؤثری بود که توسط شهرداری با انجام جلسات متعدد انجام شد و آن هم کاشت نهال چای در اطراف مزار کاشف السلطنه است که مقرر شد نهال آن از طریق تحقیقات چای تهیه گردد و امروز شما شاهد کاشت این محصول بودید.

وی ادامه داد: کاشت این محصول در اطراف مزار موجب  تبلیغ این صنعت توسط گردشگران و رونق چای خواهد شد. دیگر سخنران این جلسه شهردار لاهیجان بود که ضمن تشکر از همه کسانی که در این راستا با شهرداری همکاری داشته اند گفت: صنعت چای به عنوان نماد این شهر باید تصویب شود لذا ما وظیفه داریم از هر راهی که موجب احیای  صنعت چای  می شود استفاده نماییم.

مهندس آگشته افزود: بر حسب وصیت کاشف السلطنه مبنی بر اینکه مقبره وی را در داخل بوته های چای قرار دهند تصمیم گرفتیم که اطراف مقبره را چایکاری کنیم.

وی اظهار داشت: اگر به فکر مؤلفه های اقتصادی این شهر نباشیم در آینده ساخت و سازها  جوابگوی شهرداری ها نخواهد بود. شهردار لاهیجان آنگاه از برنامه”شهرآرای” شهرداری که با همت و مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد تشکیل می شود و باعث پاکسازی شهر خواهد شد خبر داد.

 

DSCN2697
DSCN2702 DSCN2705 DSCN2706 DSCN2707 DSCN2708 DSCN2709 DSCN2710 DSCN2712



DSCN2723

 

About سردبیر ارشد

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …