چاپ مطلب چاپ مطلب

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور: نشست کتاب خوان را به یک سنت تبدبل کنیم

همای گیلان:امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی کشورصبح امروز و در نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان و در جمعپرشور و گسترده علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی با تاکید بر برگزاری ساده و صمیمی نشست کتاب خوان گفت: تلاش کنیم با همکاری مردم و مسئولین این رویداد فرهنگی مهم به یکی سنت تبدیل شود.

mail.google.com

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان و بیست و یکمین نشست کشوری آن با حضور معاون برنامه ریزی ،پژوهش و فناوری اطلاعات، سیامک محبوب سرپرست برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حج و زیارت استان گیلان، رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت، قائم مقام شهردار رشت، فرمانداران شهرستانهای سیاهکل و رضوانشهر، شهرداران و مسئولین استانی و نیز کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا رشت برگزار شد.

معاون برنامه ریزی ،پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ابتدای این نشست ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت، برگزاری سلسله نشست های کتابخوان را که در حال حاضر به صورت نمادین در حال برگزاری است را نقطه عطفی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و افزود: امید واریم با رویکرد مردمی که هدف اصلی برگزاری سلسله نشستهای کتاب خوان در سراسر کشور است نشست کتاب خوان، به یک  سنت تبدیل شود.

امین متولیان افزود: پیسکسوتان این حوزه با یاری جستن از نهادهای دولتی و غیردولتی در شکل گیری اینگونه نشست ها و تبدیل آن به سنت؛ مقوله کتابخوانی را در جامعه ترویج دهند.

متولیان در پایان سخنان خودکتاب‌خوان را نشستی صمیمانه با هدف معرفی و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های مفید و تبلیغ و ترویج کتابخوانی در فضای عمومی کشور عنوان کرد که بر‌اساس دستورالعمل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقرر شده به شکلی سازمان‌یافته و ادواری در گوشه و کنار کشور برگزار شود.

وی با دعوت از مسئولین دستگاههای اجرایی، نهادها و عموم مردم به شرکت در این محافل فرهنگی اظهار امیدواری کرد بتوانیم فرهنگ خواندن کتاب و مطالعه را روز بروز در کشور رونق بخشیم. معاون برنامه ریزی ،پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نخستین نشست کتاب خوان در استان گیلان، حضور گسترده مردم در این دوره را نشاندهنده علاقه گیلانیان به کتاب خوانی و مطالعه دانست.

«نشست کتاب خوان» هدیه ارزشمندی است که امروز گیلان میزبان بیست و یکمین نشست آن هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این نشست ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان و نیز تبریک میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) ضمن اشاره به اهمیت علم آموزی در دین مبین اسلام گفت: بارها در کلام امام بزرگوار و رهبر فرزانه انقلاب شنیده شده که: تعلیم، نقش انبیاء است – «یعلّمهم الکتاب والحکمه»- بلکه نقش وجود مقدس باری‌تعالی است «علّم الانسان ما لم یعلم» و در مرتبه‌ی نازلتر، افراد بشر هستند که به یکدیگر تعلیم می‌دهند: یکی معلم است، یکی متعلم .

امیر محمدپور خطاب به حاضرین در این نشست اظهار داشت: شما و هرکسی در هر نقطه‌ای کارش این باشد که به مردم چیزی یاد بدهد، حقیقت با ارزشی را برای آنها روشن کند یا معرفتی بر معرفتهای مردم بیفزاید، او دارای همین شأن معلمی است.

وی افزود: نشست کتابخوان، برگرفته از منویات و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و از اقدامات مبارک نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دوره مدیریت جناب آقای مختارپور و با هدف به اشتراک گذاری تجربیات افراد مختلف در خواندن کتابهای گوناگون و با درک این که خسران بزرگ جامعه امروزی نخواندن کتاب و نداشتن درک واقعی از این حقیقت تاریخی است.

امیر محمدپور ادامه داد: نشست کتابخوان بدون شک و  به تاسی از کلام معصوم و اشاره به این مطلب که یک ساعت تفکر بهتر از هزار ساعت عبادت است، از مصادیق بارز سنت حسنه است که با رویکرد تذکر به تفکر، تحمل، یاددهی، یادگیری، هم نشینی، هم گفتنی و هم شنیدنی و در راستای درک واقعی از کلام پروردگار در جهت تقویت و تسری جریان تعلیم و تعلم و  آموختن متولد شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان کتاب خوان را هنر هدیه دادن در انتخاب نوع و تناسب آن با هدیه گیرنده عنوان کرد و گفت: چه چیزی بهتر از کتاب برای جمع کتابخوان، از این منظر هم طرح کتابخوان هدیه ارزشمندی است که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت ایجاد بستر انس و محبت در خانواده بزرگ کتابدار و اهالی فرهنگ که انشاءالله ثمرات و برکات ملموس آن در آینده نه چندان دور به عینه دیده خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد به زودی با رونق بیش از پیش کتابخوانی و با فهم اهمیت این نیاز لازم برای آبادانی جامعه ایرانی و رشد روزافزون جامعه کتابخوان یکی از مهمترین دغدغه ها و دل مشغولیهای رهبر فرزانه انقلاب جامعه عمل بپوشد.

محمدپور، با بیان اینکه ۲۱ «نشست کتاب‌خوان» تاکنون در کشور برگزار شده است، تصریح کرد: خوشبختانه استقبال بی نظیری از این طرح در گیلان صورت گرفته و ۲۱۱ نفر از گیلانیان برای شرکت در همایش مذکور ثبت‌نام کردند و این آمار تا این لحظه از تمام نشست های برگزار شده در کشور بیشتربوده است.

وی اضافه کرد: در «نشست کتاب‌خوان» ۱۲ نفر و هر کدام به مدت هفت دقیقه کتابی که خوانده اند در اختیار دیگران قرار می دهند.

گفتنی است سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» عنوان برنامه‌ای است که در راستای به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

2

About سردبیر ارشد

Check Also

رئیس هلال احمر لاهیجان گفت : جستجو برای پیدا کردن پیرمرد مفقود شده در سوستان لاهیجان ادامه دارد

رئیس هلال احمر لاهیجان گفت : جستجو برای پیدا کردن پیرمرد مفقود شده در سوستان …