چاپ مطلب چاپ مطلب

هشت ماه مانده به انتخابات مجلس/ نقد اری ، تخریب نه / رضا بژکول پژوهشگر و روزنامه نگار

اختصاصی همای گیلان، در همه ادوار اینگونه بوده که کمتر از یکسال مانده به انتخابات مجلس ، نامزدهای که احتمال امدنشان بیشتر بوده تبلیغات خود را با ابزارهای خاصی به پیش می بردند ! از سلبریتی تا عکس های از پیش تهیه شده با مقامات ! تا متن های کوتاه یا بلند ، مصاحبه با شبکه ها و یا حضور در مساجد! و ….. که البته این عمل از نگاه ناظران دور نمانده و گاه تذکراتی داده می شد، اما همچنان نیز ادامه پیدا می کرد !

انتخابات در هر کشوری یک رقابت است و رقابت نیز به معنی بیان داشته های فردی و جمعی از جمله وعده های تحقق پذیر است.

درگذشته نامزدها برای اینکه خودی نشان دهند دو کار عقلایی را در پیش می گرفتند اول برنامه ریزی و منابع انسانی ، و سپس هدف گذاری عقلایی و عملیاتی ، به باور راقم تنها کاری که در این زمینه برای یک نامزد لازم و ضروری است رفتارهای عقلایی اجتماعی و نقد برنامه های رقیب و وعده های تحقق نیافته در کشور و یا شهرها است ، نه تخریب رقیب به هر شکل و فریب !

آن هم در شرایطی که مشخص نیست دقیقا کی می آید و کی نمی آید ! و اعلام اسامی ها که روندی است تبلیغاتی !! باید پرسید پس هدف از تخریب ها و پیشداوری ها برای چیست؟ !!

گذشته نشان داده که تخریب رقبا به هر شکل دلی بدست نمی آورد! شخصیت هیچ نامزدی را پویا و کارامد نمی کند ! سازندگی اخلاقی و قانون را ترویج و کارا نمی کند !

تخریب جایگاه کسی را بالا و جایگاه دیگری را پایین نمی آورد !!! بلکه تخریب روح یک جامعه را آزرده می کند و ذهن جوانان ، نوجوانان و بزرگسالان را که در شبکه ها و یا رسانه های عمومی و عرصه اجتماعی حضور دارند تضعیف می کند که پاک کردن آن در فرایند زمان کار اسانی نخواهد بود .

نامزدها از هر طیفی و یا گروهی که هستند باید به جای تخریب ، برنامه خودشان را بیان کنند یا راه کار ارایه دهند ، به جای تخریب از داشته های خود در حوزه عمومی بخصوص اقتصادی و اجتماعی سخن بگویند یا بنویسند ، تا بهتر و بیشتر دیده شوند و مردم قضاوت کننده نهایی انتخاب انان باشند .

انتخابات میدان جنگ لفظی یا متنی به هر شکل ممکن نیست !

انتخابات میدان تلافی گذشته ها از بدی و یا خوبی ها ، برای انتقام گیری نیست !انتخابات میدان موج سواری از زندگی خصوصی افراد و یا همراهان او و منتقدین نیست !

انتخابات پرسشگری و مطالبه گری اقشار مختلف مردم یک شهر و کشور و پاسخگویی مدیران و یا نمایندگان و یا نامزدهاست که می خواهند در صحنه رقابت ها حضور پیدا کنند !

انتخابات تقابل نگاه ها جهت شناخته شدن برنامه هاست (البته اگر برنامه ای داشته باشند !) نه دعواهای حیدرو نعمتی و حاشیه سازی ها ، برای تخریب نامزدها در صحنه رقابت ها !

انتخابات یک فرایندی است برای فرهنگ سازی در تعامل با تکثر اراها ، نقد و تحلیلی است از روند های حال و گذشته ها ، نه قهرمان سازی از چهره ها !

انتخابات گفتگوی مجازی یا حقیقی بدون تخریب اجتماعی، و افاضه کلامی بدون خشونت کلامی ، برای بودن و ماندن در مسیر درست رقابت در جامعه متکثر و رنگارنگ است .

نامزدهای محترم نباید با تخریب دیگران برای خود پل بزنند! بلکه باید پلی باشند تا دیگران نیز ورود کنند ، شاید با آمدن دیگرانی ، و نگاه های متفاوتی به عرصه های اجتماعی ، مسیر جدیدتری باز شود تا مردم خود از بین نامزدهای تایید شده ، انکه برنامه اش بهتر و متدش جدیدتر و راه کاری کاربردی تر دارد انتخاب نمایند .

اگر چه انتخابات در هر کشوری و حتی کشور ما به معنی واقعی دموکراسی نیست! چرا که دموکراسی ملزوماتی دارد،زیر ساخت های دارد که رسیدن به آن و تکامل یافتن آن زمان بر است اما انتخابات تمرینی است برای رسیدن به آن با گفتگو ، نقد و تحلیل واقع بینانه در جهت اگاهی توده ها ، برای انتخاب بهتر نامزدها .

امید انکه نامزدهای احتمالی حال و واقعی آینده در تبلیغات شفاهی یا کتبی ، حضوری و یا غیر حضوری ، آنچه را که برای خود می پسندند برای دیگران نیز بپسندند و انچه را برای خود نمی پسندند برای دیگران نیز نپسندند .

به امید آن روز

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …