چاپ مطلب چاپ مطلب

کاشف السلطنه کی بود؟

وی در ۱۶ سالگی به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و با سمت دبیر دومی عازم پاریس شد و در رشته حقوق دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل پرداخت.

کاشف‌السلطنه در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی به عنوان ژنرال کنسول ایران به هند رفت و در آنجا علاوه بر وظایف محوله به یادگیری فن چای کاری و تهیه چای پرداخت.

نخستین کارخانه چای ایران با پیشنهاد کاشف‌السلطنه در مجلس تصویب شد و او کتابی با عنوان «رساله دستورالعمل زراعت چای» را به چاپ رساند.

کاشف‌السلطنه در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی هنگام بازگشت از چین و ژاپن در حالی که تجربیات جدیدی از تولید چای به دست آورده بود در راه بوشهر در یک حادثه رانندگی جان باخت.

موزه چای ایران در لاهیجان

اسناد و مدارک کاشف‌السلطنه و وسایل مربوط به مصرف چای مانند انواع سماورهای ذغالی، قوری‌های چینی، مسی و سنگی، قهوه‌خوری‌ها، عهدنامه ناصرالدین شاه و انواع گیره‌های استکان چای، سینی، پایه فنجان ملیله‌کاری و… در موزه تخصصی چای به نمایش گذاشته شده است.

در ویترین‌های طبقه دوم موزه لباس‌های محلی، چادرشب، زیورآلات نقره، ظروف مسی و چوبی، قاشق‌های درست شده از چوب شمشاد و گلابی مربوط به زمان قاجار که فرهنگ و تمدن مردم گیلان را معرفی می‌کند به نمایش گذاشته شده است.

در ضلع غربی موزه چای ایران در لاهیجان برجی طراحی شده که مقبره کاشف‌السلطنه در آن قرار دارد.

فارس

About

Check Also

توجه ویژه شهردار رحیم آباد جناب مهندس شریفی به حفظ محیط زیست و بحث پسماند

توجه ویژه شهردار رحیم آباد جناب مهندس شریفی به حفظ محیط زیست و بحث پسماند …