چاپ مطلب چاپ مطلب

آخرین جزئیات تفحص از سازمان چای تخلف جدید مسئولان در نحوه پرداخت خرید تضمینی برگ سبز

همای گیلان:یرج ندیمی در گفت وگویی با بیان اینکه مراحل اداری و پیگیری تحقیق و تفحص از سازمان چای در حال انجام است، گفت: در این زمینه علاوه بر مسایل و شبهاتی که در خصوص عملکرد سازمان چای از قبل مطرح بوده است تخلفات جدیدی نیز مشاهده شده که ما نسبت به این نکات بسیار نگران هستیم.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه موضوع قیمت چای سنواتی و مداخله آشکاروپنهان سازمان چای در این رابطه یکی از محورهای تحقیق و تفحص از سازمان چای است، گفت: هنوز این ابهام که دخالت سازمان چای در تعیین قیمت چای سنواتی خریداری شده توسط بخش خصوصی دارای چه وجهی است، مشخص و روشن نشده است.
image61642-85x85

وی افزود: باید معلوم شود نقش مداخله ای سازمان چای چیست که افراد برای خرید چای سنواتی قیمت ها را از رئیس سازمان چای جویا می شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه با یادآوری اینکه دولت ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای صنعت چای در نظر گرفته است که ۱۰۰ میلیارد تومان این اعتبار به خرید تضمینی برگ سبز چای اختصاص دارد، گفت: مقرر شد میزان این تسهیلات با پرداخت سهم کارخانه داران و خریداران تا ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند و خرید برگ سبز چای به همان ۱۰۰ میلیارد محدود نشود، به طوری که با پرداخت سهم کارخانه داران، صنعتگران و به طور کلی خریداران برگ سبز چای در پرداخت وجوه، ۱.۵ تا ۲ برابر رقم خرید تضمینی، برگ سبز چای خریداری شود.

ندیمی تصریح کرد: اما هیئت فعلی و مسئولان سازمان چای تلاش دارند از همین ابتدا کارخانه داران در بحث خرید برگ سبز چای و پرداخت وجوه مداخله نکنند و تنها از منابع ۱۰۰ میلیاردی خرید تضمینی، وجوه چایکاران پرداخت شود که در این حالت سازمان قطعا با بدهی روبرو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تکیه بر ۱۰۰ میلیارد منابع خرید تضمینی برگ سبز چای و پرداخت نشدن سهم خریداران آثار منفی بسیاری دارد، ادامه داد: برداشت برگ سبز چای فقط به یک دوره ختم نمی شود و حدود ۸ مرحله برداشت داریم بنابراین منابع خرید تضمینی به سرعت اتمام می یابد و از چین سوم به بعد در پرداخت وجوه دچار مشکل می شویم و دوباره مردم را مقابل دولت قرار خواهیم داد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه برداشت اول برگ سبز چای، محصول درجه یک است و کارخانه داران تمایل وانگیزه بیشتری برای پرداخت دارند، تصریح کرد: مشارکت ندادن خریداران وکارخانه داران در پرداخت وجوه خرید برگ سبز چای از همین ابتدای کار آثار منفی دارد چرا که کارخانه داران برای پرداخت در برداشت های دوم به بعد که سرعت فروش چای تا حدودی کاهش می یابد انگیزه کمتری برای پرداخت دارند و این بهانه را دارند که در مرله اول برداشت وجهی پرداخت نکرده اند.

ندیمی تاکید کرد: پس درست این است که از همین شروع خرید برگ سبز چای مدیریت توامانی صورت گیرد و پرداخت وجوه از تجمیع سهم دولت و خریداران و کارخانه داران و صنعتگران انجام گیرد تا منابع دولت به یکباره به پایان نرسد و با کمبود بودجه روبرو نشویم.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: درنامه ای به مسئولان در خصوص مسایل و زمزمه هایی که در بحث خرید برگ سبز چای و پرداخت وجوه فقط از محل ۱۰۰ میلیارد تومان وجود دارد ابراز نگرانی کردیم و گویی عنادی وجود دارد تا به سرعت منابع خرید تضمینی تمام و با کسری بودجه مواجه شده و مردم را مقابل دولت قرار دهیم.

وی گفت: در حالی که باید از همین ابتدا سهم کارخانه داران وخریداران در پرداخت وجوه خرید برگ سبز چای به صورت جدی پیگیری شود زمزمه های عدم پرداخت تا ترغیب وتشویق پرداخت از سوی مسئولین سازمان چای بیشتر شنیده می شود.

نایب رئیس هیات تحقیق وتفحص از سازمان چای در مجلس تصریح کرد: با این روند گرفتار شرایطی که سالهای پیش در بحث پرداخت ها روبرو بودیم و پولی را که خریداران باید پرداخت می کردند با تاخیر و با خواهش و التماس می گرفیتم دوباره تکرار نشود.

وی تاکید کرد: مسئولان سازمان چای همکاری کنند تا شیرینی تلاشها وکمک دولت ومجلس برای رسیدگی به وضعیت چایکاران و بهبود این صنعت با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید تضمینی و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خرید برگ سبز چای از همین ابتدا به تلخی مبدل نشود.

نایب رئیس هیات تحقیق وتفحص از سازمان چای در مجلس با یادآوری اینکه ابهامات و مسایل مربوط به صدور حواله واردات چای از سوی سازمان چای هنوز قابل پیگیری بوده و روشن نشده است، تصریح کرد: نرخ حواله ها وبسیاری از اطلاعات ثبت شده در وزارت جهاد کشاورزی نقاط مشکوک زیادی از باب اینکه خرید برگ سبز چای و پرداخت حواله بر مبنای منطق درستی استوار نبوده ، دارد که باید تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: صدور حواله های واردات به این نحو بوده است که ابتدا اطلاعات مورد نیاز را ارئه نکردند تا بر اساس این اطلاعات میزان خرید، خریدار و دلیل عدد تعیین شده در حواله مشخص باشد به عبارت دیگر قبل از تبیین سند، تبیین درخواست صورت گرفته است./خانه ملت

About

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …