چاپ مطلب چاپ مطلب

آخوندی خبر داد: آغاز انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا توسط وزارت راه و شهرسازی

همای گیلان، آخوندی درباره امضای ۸ سند همکاری دو کشور ایران و آذربایجان، گفت: عملیات اجرایی احداث راه‌آهن رشت- آستارا توسط وزارت راه و شهرسازی برای انتخاب پیمانکار و سیستم اجرایی آغاز خواهد شد و مراودات تزانزیتی ایران با دو کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان گسترش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره دستاوردهای سفر به کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین درباره جزییات امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان که یکی از آنها به موضوع سرمایه‌گذاری مشترک در احداث راه آهن رشت- آستار اختصاص داشت، گفت: یکی از موضوعاتی که در امضای سند و یادداشت تفاهم همکاری دو کشور روی آن توافق شد مشارکت در سرمایه گذاری احداث راه آهن رشت- آستارا بود که این تفاهم را دو کشور به امضا رساندند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع احداث راه آهن رشت- آستارا به امضا وزرای اقتصاد و دارایی دو کشور رسید که بلافاصله پس از آن انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره دیگر دستاوردهای سفر به کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: ترکمنستان و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه هستند که ما با آنها بزرگترین مراودات تراتزیت حمل و نقلی را داریم.  ترکمنستان برای دسترسی به کشور چین از طرف شرق و جمهوری آذربایجان برای ارتباط با غرب همچون کشور روسیه. در این راستا، دو سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به همراه رئیس جمهوری بسیار مهم و مثبت بود که دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحولاتی که ما در حوزه حمل و نقل ریلی با ترکمنستان داریم رشد سریعی دارد. همچنین با آذربایجان در مورد ترمینالی که در آستارا- آستار ساخته و ترمینالی که در ایران اجرایی شد، می‌تواند تاثیر بسیار خوبی برای ترانزیت ما و برای ارتباط درون حوزه تمدن ایران‌شهری ما ایفا کند.

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همزمان با سفر رسمی دکتر حسن روحانی به باکو، هشت سند و یادداشت همکاری مشترک امضا کردند. این اسناد همکاری با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران و باکو، پس از مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور در حضور آن دو مقام به امضای مقامات عالی رتبه ایران و آذربایجان رسید.

برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زنان و خانواده، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ورزش و جوانان، برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و آذربایجان، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی و درمانی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه مشترک بلوک های اکتشاف نفتی در دریای خزر، یادداشت تفاهم در زمینه تقویت همکاری‌های صنعتی، یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی و موافقتنامه سرمایه‌گذاری مشترک در احداث راه آهن رشت-آستارا، هشت سندی است که میان دو کشور به امضا رسید.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …