چاپ مطلب چاپ مطلب

آغاز آتش بس بین فلسطین و اسراییل، زمینه ساز تحولی بنیادین در ماجرای اشغال/دکتر حسین کلهر، کارشناس مطالعات منطقه ایی

آیا استیصال رژیم غاصب، زمینه ی ابدی شدن پایتخت فلسطین را در قدس شریف پدید می آورد؟ نقش جریان مقاومت در این تحکم تا چه اندازه است.
تحلیلی از حسین کلهر، کارشناس مطالعات منطقه ای

اختصاصی همای گیلان/همانگونه که می دانید ستاد مشترک ارتش اسراییل درراستای پیشنهادقاهره دیروز ( پنج شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) اعلام کرده بود، آتش بس جنگ ۱۱ روزه ی اخیر بین نیروهای مقاومت فلسطینی و اسراییل برقرار شد تا درسی باشد برای رژیم غاصبی که به انحاء مختلف، تلاش می کرده با بیرون راندن فلسطینی ها از منازل خود، اراضی بیشتری از این مردم مظلوم اشغال نماید. اما اینبار این زیاده خواهی در منطقه ی شیخ جراح در بخش شرقی بیت المقدس جواب نداد. ترفندی که ریشه های آن را باید در یک پرونده ی قضایی مربوط به سال ۱۹۷۲ میلادی یا۱۳۵۱خورشیدی جستجو کرد. زمانیکه شهرک نشینان یهودی برای بیرون راندن فلسطینیها از خانه هایشان، به دادگاه شکایت بردند و ادعا کردند خانه های فلسطینیها بر روی زمینهایی ساخته شده که یهودیان در قرن ۱۹ میلادی خریده بودند؟! حال معلوم نیست که طی دو قرن، یهودیان غاصبی که بخش اعظمی از قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی کشورهای مطرح اروپا و ایالات متحده را در پشت صحنه مدیریت می کرده اند، تاکنون کجا بودند که یک عده فلسطینی مظلوم و بی پناه موفق به تصاحب زمین این مدعیان زیاده خواه شده اند. گذشته از این، سابقه ی دریوزگی و خودخواهی صهیونیستهای افراطی در ۷۰ سال گذشته، بوضوح عیان ساخته که بسیاری از زمینهای فلسطینیان بزور و تجاوز بدست اشغالگران رسیده است.

بهرحال نگاهی به فراز و فرودهای مشهود در درگیری های ادامه دار فلسطین و اسراییل بخوبی نشان می دهد که گذشت زمان به نفع فلسطین و به ضرر اسراییل پیش می رود. به عبارتی می توان ادعا نمود که موشک باران سرزمینهای اشغال شده، آخرین میخ بر تابوت رژیمی جعلی ست که امنیت خود را بر محور زیاده خواهی ها، قساوتها و تجاوزات بی رحمانه علیه ملتی مظلوم بنا نهاده است. مقاومت دلیرانه و سرسخت جریان مقاومت در ۱۱ روز نبرد اخیر، پیامهای روشنی به اسراییل و حامیان مستکبر او در اقصی نقاط جهان داد:
۱. توان نظامی و قدرت موشکی جریان مقاومت، امروز به هیچ وجهی با گذشته قابل قیاس نیست.
۲. از این پس رژیم غاصب اسراییل خواب راحتی در سرزمینهای اشغالی نخواهد داشت و شرایط میدان را جریان مقاومت مشخص می کند نه اسراییل.
۳. تقویت روحیه و قدرت دفاعی جریان مقاومت فلسطین، تمامی ترفندهای آمریکا و ایادی منطقه ایش را که تلاش داشتند با ترفندهایی چون معاهده ی طرح ابراهیم، منافع اسراییل را در سرزمینهای اشغالی تثبیت کنند، بر باد هوا داد.
۴. توان دفاعی و آفندی جریان مقاومت، حکایت از نتیجه بخش بودن حمایتهای همه جانبه ی ایران از نیروهای مقاومت با تمایلات ضد استکباری و ضد صهیونیستی منطقه دارد. پدیده ایی که همزمان در خطوط مبارزاتی جریان مقاومت در کشورهایی مانند عراق، یمن، و دیگر کشورهای مسلمان غرب آسیا و قاره ی آفریقا دنبال می شود.
۵. تحقق اهداف استراتژیک ایران در خاورمیانه و اثرات آن بر اهداف ایران در غرب و مرکز آسیا. دستاورد گرانسنگی ست که در بستر ثمربخشی خونهای پاک فرزندان رشید این سرزمین حاصل شده و امروز نهضتی را در قالب اتحاد دنیای اسلام و تجلی درایت، جوانمردی، ولایت پذیری و جانفشانی سرداران رشیدی چون حاج قاسم سلیمانی همگانی نموده است.
۶. روند فروپاشی و اضمحلال رژیم اشغالگر قدس تسریع شده و چشم انداز سقوط آن در آینده ایی نه چندان دور، قابل پیش بینی ست. حتی شاید کمتر از ۲۵ سالی که هدف گذاری شده بود.
۷. کشتار مردم مظلوم فلسطین از سوی اسراییل، ماهیت ضد بشری و قساوت سرکردگان این رژیم جعلی را به جهانیان نشان می دهد و موجب می شود کشورهای مسلمان بیش از پیش بر سر موضوع فلسطین متحد شوند. آضافه کنم که در جریان ۱۱ روز نبرد بین فلسطین و اسراییل، بیش از ۲ هزار نفر مجروح و ۲۴۳ فلسطینی کشته شدند که ۶۶ نفر از آنان کودک بودند؟ ۷۰۰ خانه و ۲۳۰ مجتمع تجاری – مسکونی نیز در غزه تخریب شده است.
۸. نکته ی مهم دیگر اینکه استیصال رژیم صهیونیستی در این نبرد، روحیه ی ایستادگی و پایداری جریان مقاومت فلسطین را در روند حفظ سرزمین و حتی پایتخت فلسطینیان در قدس شریف تقویت می نماید.

اظهارات ابوحمزه سخنگوی گردانهای القدس، شاخه ی نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در نخستین روز آتش بس ( جمعه ۲۱ ماه می ۲۰۲۱ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) بر همین مبناست. جملاتی همچون: « قادر خواهیم بود، آنچه که مربوط به ملت ماست پس بگیریم و هرگز تسلیم خواسته های متجاوزان نخواهیم شد.» یا « ایران، شریک ما در این پیروزی ست.»
« در نبرد شمشیر قدس، گروههای مقاومت، شکست سختی به رژیم صهیونیستی وارد کردند.»
این در حالی ست که حماس در مدت ۱۱ روز، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ موشک به شهرها و شهرکهای اشغالگران صهیونیست شلیک کرد و طی آن ۱۲ صهیونیست کشته و ۳۳۶ اسراییلی هم زخمی شدند. این جدای از خسارات هنگفتی ست که در پی حملات موشکی حماس به زیرساختها و تاسیسات اقتصادی اسراییل وارد امده است!؟
یک نتیجه ی کلی: تجربه ی تمامی جنگها و درگیری ها بوضوح نشان داده که در فرایند مواجهه با زورگویان و متجاوزان، همیشه دست برتر با میدان مقاومت است نه دیپلماسی. چه بسا اینکه بدون قدرت میدان هرگونه دیپلماسی ای نمای زشتی از استیصال و درماندگی خواهد بود. دیپلماسی زمانی نتیجه می دهد که دست مذاکره کننده در حوزه ی میدان پر، و قدرت مانور او برای احقاق حقش آماده باشد. بیهوده نیست که کارل فون کلاوزویتز، (اندیشمند نظامی و از ارتشیان امپراطوری پروس؛ ۱۸۳۱-۱۷۸۰ میلادی) نظریه پرداز مشهور جنگ در روابط بین الملل، جنگ را روی دیگر دیپلماسی برای نیل به هدف می داند و معتقد است که بدون داشتن قدرت نظامی و توان دفاعی، دیپلماسی صرف، کارآیی لازم را برای دفاع از حقوق مورد نظر نخواهد داشت.
نکته ی مهمی که بارها هم در جریان ۸ سال مقاومت ملی مردم ایران علیه تجاوزات حزب بعث عراق مشاهده شد، هم در ماجرای جولان تکفیری های افراطی در سوریه و عراق و هم در جریان مقاومت لبنان، فلسطین و یمن.
به امید پیروزی حق مقابل کفر جهانی
دکتر حسین کلهر، کارشناس مطالعات منطقه ایی

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …