چاپ مطلب چاپ مطلب

آماده‌باش ایستگاه‌های آتش‌نشانی رشت در ایام، محرم و استقرارخودروهای آتش نشانی

به گزارش همای گیلان و نقل از خبرنگار تحریریه خبر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت، شهرام مومنی معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت از استقرار خودرویی و آتش نشانان در ۹ نقطه از شهر رشت و برقراری موکب مستقر در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت جهت هر چه ایمن برگزار شدن مراسمات در دهه نخست محرم بخصوص تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

مومنی در ادامه با اشاره به آماده باش آتش نشانان در ۱۴ ایستگاه آتش نشانی رشت، افزود: با توجه به فعالیت بیش از پیش حسینه‌ها، هیات‌ها، اماکن مذهبی و… به مناسبت فـرا رسیدن ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان ابا عبدا… الحسین (ع) آتش نشانان به جهت هر چه ایمن برگزار شدن مراسمات مذهبی از همان روزهای نخست، نسبت به بازدید ایمنی این مکان ها اقدام خواهند نمود.

وی ضمن اشاره به اهمیت آموزش ایمنی و آتش نشانی به متولیان مساجد، تکایا و… افزود: کارشناسان و آتش نشانان ضمن بازدید ایمنی از بخش‌ها مختلف همانند محل های حضور عزاداران در شبستان‌ها، آشپزخانه‌ها و … ضمن بازدید از سیستم‌ها و تجهیزات خاموش کننده، در صورت نیاز نسبت به آموزش نحوه صحیح استفاده از خاموش کننده ها نیز پرداختند.

مومنی با بیان اینکه در این روزها تمامی افسران ارشد نیز در آماده باش کامل هستند، افزود: ضمن آماده باش آتش نشانان در ۱۴ ایستگاه، استقرار در ۹ نقطه پرترافیک و گشت زنی دو موتور سیکلت، تمامی افسـران ارشد ایستگاه های ۱۴ گانه موظف هستند نسبت به بازدید از حوزه های استحفاظی، استقرار در صورت صلاحدید در محل های پر ترافیک و پر تردد اقدام کنند.

در ادامه جهت ایمنی تکایا و مساجد میتوان به موارد ذیل اشاره داشت

– تکایای عـزاداری در موقعیتی قرار گیرند که امکان دسترسی نیروهای عملیاتی آتش نشانی آن میسر بوده و باعث سد معبر و یا مختل نمودن عبور و مرور خودروها نگردد.

– تکایا نباید در زیر تیرهای چراغ برق و یا در مجاورت منازل مسکونی باشد زیرا در صورت بروز هرگونه حریق احتمالی امکان سرایت آتش سوزی به منازل مسکونی همجوار وجود دارد.

– کفراژ بندی ( سازه غیر مقاوم مانند داربست ) بایستی به نحوی محاسبه گردد که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که بر روی آن گذاشته می شود داشته و بوسیله سیم بکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار گردد به صورتی که در صورت وزش باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

اهمیت درب های خروجی

-در صورت بزرگ بودن تکایا ( بیش از ۵۰ نفر) در نظر گرفتن دربهـای خروجی متعدد در فواصل مختلف الـزامی بوده که در مواقع بروز حریق و یا حادثه امکان خروج سریع نفرات عزادار مقدور باشد.

-از عبور دادن سیمها و کابلها از لابلای داربست های فلزی و چادرهای برزنتی بصورت عریان جداً خـودداری نموده چرا که در صورت کوچکترین اتصال کوتاه احتمال بروز آتش سوزی میسر خواهد شد.

– استفاده نمودن از یک پریز برق جهت تامین برق لوازم الکتریکی مختلف مانند بلندگوها، ‌پروژکتور، بخاریهای برقی و غیره غیر استاندارد بوده و از هر پریز تنها یک مصرف کننده مجاز به استفاده می باشد.

– جهت جلوگیری از اتصال کوتاه در اینگونه اماکن از اتصال سیم ها و کابل ها توسط دست پیچ خودداری بعمل آورده و از ترمینال مناسب استفاده گردد.

– روشن نمودن هرگونه شعله روباز در کنار چادر تکایا جهت طبخ غذا و یا چای و غیره ممنوع بوده لذا توصیه می گردد مکان مناسبی را در نقطه دیگـری دور از محیط تکایا به این امر اختصاص داد.

با توجه به اهمیت معابر خروج مناسب و بدون مانع در تخلیه بموقع متصرفین در زمان حریق و حوادث احتمالی موارد زیر بایستی در مساجد و حسینیه ها اجرا گردد.

– مساجد یا حسینیه های با جمعیت زیر ۵۰۰ نفر حداقل دارای دو دسترس خروج و درب خروج مناسب باشند.

– در صورت اینکه افراد حاضـر در مساجد و تکایا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر باشند حداقل راههای خروج بایستی سه عدد در نظر گرفته شود.

– در مساجد و تکایایی که بیش از ۱۰۰۰ نفر عزادار حسینی در خود جای می دهد بایستی حداقل چهار راه خروج در نظر گرفته شود.

– از آذین بنـدی و یا مسدود نمودن دربهای خروجی مساجد و تکایا جداً خودداری بعمل آید.

– الصاق برچسب و یا تابلو خروج و راهنمائی خروج در نقاط مختلف مساجد و تکایا و حسینیه ها الزامی می باشد تا در مواقع اضطراری و بروز حریق و حوادث متصرفین را به معبر عمومی مناسب راهنمایی نمایند.

– جهت کلیه بازشوهای دربهای خروج بایستی به سمت معابر خروجی باشد و به هیچ عنوان به سمت داخل مساجد یا حسینیه ها باز نشود.

– نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک در مساجد و حسینیه هایی که بصورت دائمی می باشد الزامی است.

– تمامی تکایا و مساجد نگهبان (صبح و شب) داشته باشند. همچنین نگهبانان از افراد مطمئن و آموزش دیده انتخاب شوند.

– به مجرد اتمام برنامه ها و تخلیه افراد از محل تکایا و مساجد، نگهبانان ضمن بازدید از داخل و جوانب بیرونی محل، برق را از تابلو اصلی و شیر اصلی گاز قطع نموده و در طول نگهبانی تمامی ورود و خروج ها را کنترل و ثبت نمایند.

– درصورت بروز آتش سوزی توصیه می گردد ضمن حفظ خونسردی بلافاصله ” آتش نشانی” را از طریق تلفن ۱۲۵ مطلع نموده و اقدام به کنترل آتش سوزی با استفاده از وسایل موجود نمایند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …