چاپ مطلب چاپ مطلب

آمار واقعی زباله گیلان چقدر است؟!

‍  آمار واقعی زباله گیلان چقدر است؟!

 

▫️وقتی آمار تولید زباله روزانه در گیلان را از زبان مسئولین می‌شنوی یا به گوش‌هایت شک می‌کنی یا به آمار کاهشی تولید زباله توسط برخی از آنها!

 

➕جمعیت بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفری گیلان، براساس سرانه محیط زیستی یعنی به ازای هر نفر ۷۰۰ گرم زباله روزانه باید در مجموع ۱۸۹۰ تن در روز زباله تولید کند البته این آمار در صورت شهرنشین بودن یا کلان‌شهرنشین بودن همه اهالی گیلان واقعیت پیدا می‌کند!

 

➕اما آماری که مدیرکل محیط زیست گیلان در ماه‌های اخیر ارائه کرده ۲۵۰۰ تن زباله در روز است! آماری که براساس آمار گزارش‌های شهرداران و فرمانداران به این عدد رسیده است وگرنه خود آقای عشوری، می‌داند این آمار واقعی نیست! (شاید مقدار زباله مسافر در فصل سفر را هم اضافه کرده باشند)

 

➕اما به نظر می‌رسد این آمارها تنها برای گرفتن بودجه و اعتبار تنظیم شده است و آمار واقعی نیست چرا که به قول رییس شورای یکی از شهرهای شهرستان رشت، مگر در یک کامیون ۱۰تنی حامل زباله چقدر زباله جا می‌گیرد، آیا بیش از ۶-۷ تن ظرفیت حمل زباله دارد؟!، بله! حجم زباله به اندازه یک بار ۱۰ تنی است ولی لا وزنی کمتر!

 

➕از سوی دیگر، قریب ۴۰ درصد جمعیت گیلان را روستاییان تشکیل می‌دهند، جمعیتی که نظام دهیاری موجب تولید مدل شهری زباله برای‌شان شد! وگرنه این هر نفر این جمعیت کمتر از ۷۰۰ گرم زباله در روز تولید می‌کند چرا که زباله تر بسیاری از روستاها در باغچه خانگی کود می‌شود، آنهایی که حتی نیاز به آموزش نداشته و ندارند.

 

➕حالا براساس آمار فوق الاشاره، اگر استدلال عدم تولید زباله در روستاها، حجم زباله استان را مورد محاسبه قرار دهیم، می‌توان به عدد واقعی زباله یعنی ۱۲۰۰ تن زباله در روز رسید. البته ما باز هم معتقدیم مقدار زباله در گیلان احتمالأ کمتر از ۱۰۰۰ تن است.

 

✍آقایان؛

حالا با عدد ۱۲۰۰ تن زباله روزانه محاسبات حل آن را آغاز کنید نه ۲۵۰۰ تن!

 

About مدیر خبر1

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …