چاپ مطلب چاپ مطلب

آمریکا یک طبل تو خالیست/یادداشت تحلیلی رحیم رضاخانی


اختصاصی همای گیلان، این روزها که جهان با یک ویروس منحوسی بنام کرونا درگیر شده است و هر روز به آمار مبتلایان و جانباختگان آن افزوده می شود. در کنار بحران بوجود آمده واقعیت هایی از نحوه مدیریت دولت ها با این ویروس آشکار شده است. توانایی کشورها بخصوص کشورهایی که در دنیا به عنوان ابرقدرت نام گرفته بودند در مدیریت بحران ها مشخص شد،که این عنوان ابرقدرت بودن در جهان جعلی و خودساخته است و واقعیت چیز دیگریست.
این ویروس منحوس خیلی چیزها را هم در دنیای مجازی و هم در دنیای واقعی نشان داد، که بشر باید از ذهن خودساخته و مجهول خود خارج شده و به واقعیت ها بنگرد و قدرت الهی را بیش از این درک کند و از شعارها و عناوین جعلی کشورهای استعمارگر خارج شده و به واقعیت ها بنگرد، این ویروس دیگر کار را به جایی رسانده که خیلی مسائل در این جهان مورد تحقیق قرار بگیرد.باید واقعیت ها را گفت، که کشورهای همچون آمریکا دیگر ابرقدرت نیستند، بلکه باید آن را یک طبل تو خالی نامید. که قدرت پوشالی خود را به جهانیان نشان داده بودند و از دورن تهی و خالی و چیزی برای گفتن ندارد. امروز باید به اوضاع کشورهایی که عنوان ابرقدرت و یا ۵ کشور قدرتمند جهان را به یدک می کشیدند نگریست و دید که در برخورد با این ویروس چگونه مدیریت ضعیف شان آنها را متلاشی کرده و پوسته واقعی شان را به جهانیان نشان داده است.
بیشتر کشورهای اروپایی همچون ایتالیا،فرانسه و انگلیس و… که وابسته گی بیشتری به آمریکا دارند،حال خود در گرداب اعتماد کورکورانه به این کشور زورگو با مدیریت نامناسب در مقابله با این ویروس را، تازه درک کرده اند که امریگا همچون طبل توخالیست و کاری از دستش برنمی آید که هیچ خودش هم نمی تواند در بهران ها مدیریت خوبی نشان دهد و دست یاری به سوی سایر کشورها دراز کرده است تا جایی که ایران مقتدر داوطلب یاری رساندن به دولت و ملت آمریکا شده است. باید توجه داشت که در حال حاضر تقریبا همه کشور‌های اروپایی درگیر کرونا شده اند، اما مقامات و مردم برخی کشور‌های اتحادیه اروپا، خصوصا ایتالیا، از فقدان همبستگی و همدردی از جانب سایر کشور‌های اتحادیه اروپا گلایه می‌کنند. حدود سه هفته پیش، هنگامی که کرونا تازه در ایتالیا داشت اوج می‌گرفت، موریزیو ماساری، سفیر ایتالیا در اتحادیه اروپا، از تاخیر این اتحادیه در کمک به کشورش انتقاد کرد. وی طی یادداشتی در نشریه پالیتیکو خواستار تضمین صادرات تجهیزات پزشکی از سوی اتحادیه اروپا شد. وی نوشت: «ایتالیا به منظور تامین تجهیزات پزشکی برای محافظت فردی، از قبل خواستار فعال سازی سازوکار محافظت غیرنظامی اتحادیه اروپا شده بود. اما متاسفانه حتی یک کشور اتحادیه اروپا هم به درخواست کمیسیون پاسخ نداد. فقط چین به شکل دوجانبه پاسخ داد. قطعا این علامت خوبی برای همبستگی اروپایی نیست و این نشان می دهد اتحادیه اروپا اتحادیه ای است که بصورت نمایشی بیش نیست و در مقابله با این ویروس مانده اند. و هیچ یک از کشورهای اروپایی در یاری رساندن به یکدیگر اقدام نمی کنند و حتی اقدام به سرقت امکانات بهداشتی یکدیگر نیز کرده اند. آمریکایی که خود در مقابله با این ویروس عاجر مانده است، در این شرایط بحرانی دست از تحریم کشورهای حق طلب بر نمی دارد و منتظر است تا آنها تقاضا کنند و سپس شروع به فضاسازی برعلیه آنها و خودنمایی نماید. از آنجایی که کشورمان ایران از نظام بهداشتی و کارآمدی در منطقه برخوردار است و با بسیج کلیه نیروها و امکانات به مقابله با این تهدید بهداشت جهانی پرداخته است و توانسته تا این لحظه در کنترل،مدیریت و مقابله با این ویروس موفقیت هایی دست پیدا کند،تنها کشوری در جهان است که با بیشترین و ظالمانه ترین تحریم های یکجانبه روبروست و با حمایت معدود کشورهای جهان در مقابله با این ویروس یکه تازی می کند و به امید حمایت های بی دریغ ملت و اتحاد بیشتر همچون سایر روزهای سخت گذشته با یاری خدا، بر این ویروس منحوس هم پیروز خواهد شد و نیازی به حمایت های مستکبرین جهان بخصوص امریکای تو خالی ندارد.

یادداشت تحلیلی رحیم رضاخانی
کارشناس مسائل سیاسی ۱۴فروردین۹۹

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …