چاپ مطلب چاپ مطلب

آیا انتصابات سیاسی در شرکت جنگل_شفارود باعث عدم موفقیتش و نابودی شرکت شده است ؟

همای گیلان: در سال ۱۳۵۲ به منظور تاسیس صنعت چوب و کاغذ در کشور شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) شامل دو بخش جنگل و صنعت در استان گیلان تاسیس شد و در سال ۱۳۶۵ بخش جنگل از صنعت منفک و تحت عنوان شرکت سهامی جنگل شفارود آغاز به فعالیت کرد. شرکت سهامی جنگل شفارود را می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنگاه‌های بزرگ اقتصادی منطقه نام برد که روزگاری تاثیر بسیاری در پویایی اقتصاد و اشتغال استان به خصوص شهرستان‌های غرب گیلان ایفا می‌نمود اما این جایگاه در گذر زمان بر اثر بی‌تدبیری و مدیریت نادرست تضعیف شد و زمزمه‌های ورشکستگی و خاموشی همیشگی آن حتی مردم منطقه را هم نگران کرده بود. این شرکت در طول عمر خود دوران متفاوتی به خود دیده است. جدایی از چوکا تا واگذاری بابت بدهی‌های دولت به شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و در نهایت واگذاری آن به سازمان اتکا .

بعد از تغییرات ایجاد شده در کارخانه چوکا موضوع واگذاری مجدد شفارود به چوکا از سر گرفته شد. این در حالی است که در اردیبهشت ۱۳۹۲ مراحل قانونی واگذاری شرکت شفارود در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به موجب مصوبه هیات دولت به سازمان اتکا انجام و به اتمام رسیده است.

? #بهدوست_کلابی پیش از این، مدیرحوزه حوزه اسالم شرکت سهامی جنگل شفارود بود و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری می باشد.

?شرکت سهامی جنگل شفارود در شهرستان رضوانشهر و در مجاورت شرکت چوب و کاغذ ایران (چوکا) قرار دارد که حدود ۸۰۰ نفر پرسنل دارد.

?این مجموعه عظیم یکی از بزرگترین شرکت های کشور در زمینه جنگل است که در سال ۱۳۵۲ تأسیس شده است و هم اینک به عنوان مهمترین حافظ عرصه های جنگلی در شهرستان های غرب استان گیلان فعالیت دارد.

۱۳۵ هزار هکتار از جنگل های استان گیلان در مناطق رضوانشهر، تالش، ماسال و سایر نقاط تحت حوزه عملیاتی شرکت سهامی جنگل شفارود واقع شده که از این میزان، ۱۲۵ هزار هکتار در مناطق ارتفاعی و حدود ۱۰ هزار هکتار جلگه ای می باشد.

?حال و روز اسفناک شرکت سهامی جنگل های شفارود تا کی ادامه خواهد داشت ؟

?آیا مدیری که نتواند حدود ۶ ماه حقوق کارکنان خود را بدهد نباید #استعفاء بدهد؟

?به یک مدیر که کارنامه موفقی ندارد چقدر باید به او فرصت بدهیم، کارنامه موفق یا ناموفق چگونه است ؟

?انتصابات غیر منطقی و براساس روابط و عدم شایسته سالاری تا کی باید ادامه داشته باشد ؟

?بومی یا غیر بومی کدام بهترند ، معیار چیست؟!

?مدیر سابق غیر بومی که ۲ الی ۳ ماه حقوق را نداده بود، کارکنان تجمع کردند و وی مجبور به استعفاء شد ( گرچه در آن مقطع برخی از صاحب نظران این تجمع ها را بازی سیاسی می دانستند تا نفر جدیدی را بعنوان مدیر انتصاب کنند )

?سوالات بسیاری ذهن ها را به خود جلب میکند که تعدادی را اینجا اشاره کردیم ، کارخانجات و شرکت های بزرگ در غرب گیلان تا کی باید فدای روابط سیاسی بشوند
یک مدیری که با رابطه پست می گیرد خود به مرور زمان تشکیلات مربوطه را مسموم میکند ،
زیرا وی با زحمت و رنج و تلاش به آن جایگاه نرسیده است و در اولین اقدام افراد همسو باخود و سفارش شده را وارد سیستم میکند و همین باعث سرنگونی و نابودی آن سازمان می شود
که در پایان دودش به چشم همین مردم بی گناه می رود که ۶ ماه بدون حقوق باید زندگی کنند ، سوال اینجاست چگونه زن و فرزندان این عزیزان زندگی میکنند واقعا درک شرایطشان بسیار سخت می باشد ،

?در شرکت سهامی جنگل شفارود کارکنانش حدود ۶ ماه حقوق دریافت نکرده اند
و هیچ پاسخی هم در جهت بهبود وضعیت به کارکنانش نمی دهند، آیا برای گرفتن حق حتما باید تجمع کرد برخی از مدیران به دلیل سوء مدیریت باعث ایجاد ناآرامی در کشور میشوند، که این به صلاح_کشور عزیزمان ایران نمی باشد، گرفتن حقوق، حق کارگر است و یک مدیر باید به دنبال راه و چاره ای برای رفع مشکلات مجموعه خود بیاندیشد وگرنه همه می توانند مدیریت کنند، مدیریت فقط پشت_میز_نشینی نیست ؟

?بله مدیری که نتواند حقوق کارکنان خود را بدهد نباید خود هم حقوق دریافت کند
چون خود را، هم درد آنها بداند و شرایطشان را درک کند تا تسکینی باشد بر زخم های کارگران مظلوم که از ترس_اخراج_شدن لب به اعتراض نمی گشایند مبادا کاری کنند تا باعث ناراحتی نور چمشمی ها بشوند ؟!

در آخرین مصاحبه خود محمود شکری در خصوص عدم دریافت حقوق کارکنان جنگل شفارود عنوان کرد :

?شرکت جنگل_شفارود #نباید مشکل #مالی داشته باشد

برخی از صاحب نظران این را به معنای #پایان_دوران بهدوست کلابی در #شفارود قلمداد کردند

?زیرا شکری به صورت غیر مستقیم از مدیری که خود انتخاب کرده بود و حامی اش بود بالاخره انتقاد کرد

شنیده ها حاکیست برخی منابع نزدیک به نماینده می گویند : دو سال پیش محمود شکری در انتخابات مجلس شورای اسلامی قبل از پایان دور اول نمایندگی خود وی بهدوست کلابی را به عنوان مدیر عامل معرفی کرد تا بتواند به پشتوانه وی در بخش پره سر ، در انتخابات مجلس بهره کافی را ببرد

?حال اینکه #کلابی شایسته این سمت بوده یا نبوده را ما بررسی نمیکنیم و ورود هم نمیکنیم ، پاسخ این سوال را عملکرد نزدیک به ۲ سال وی بعنوان مدیر عامل شرکت جنگل های شفارود نشان می دهد

?شنیده ها حاکیست انتصاب یکی از نزدیکان نماینده در جنگل شفارود در آن مقطع زمانی موجی از اعتراضات را در بر داشت
و در #تماس های مکرری که پرسنل شرکت شفارود با تحریریه وارنا داشتند عنوان می کردند فردی که نه نیروی رسمی ، نه قردادی است ، یک شبه تبدیل میشود به یکی از مدیران شرکت جنگل شفارود اقدامات اینگونه به تدریج باعث از بین رفتن انگیزه بین کارکنان شد

?لازم است این را هم جهت اطلاع عموم عنوان کنیم ؛
برخی از مجریان طرح های جنگلداری مخصوصا استان هم جوار ما #مازندران موفق به گرفتن اخذ پروانه قطع درختان شده اند ، اما شفارود نتوانست ؟

?مدیران ما نتوانستند از حق و حقوقمان دفاع کنند یا دلایل دیگری دارد که ما خواستار پاسخ از طرف مدیران شرکت شفارود به این سوال مردم هستیم ؟؟

قطعا این اقدام باعث از کار افتادگی و تعطیلی شرکت میشود ، که تبعات بسیاری بر اقتصاد غرب گیلان وارد می کند

?و در پایان چند جمله آشنا به محمود شکری نماینده مردم تالش رضوانشهر ماسال می گویم : قبل از ورود به سیاست و دوران نمایندگی مجلس چه حرف ها که نزدید و چه قول هایی که دادید اما هیچگاه عملی نشدند ، مبارزه با رانت و روابط شعارتان بود آیا عملی شد یا خیر !؟
در خیلی از ادارات شاهد این هستین افراد فعال در ستاد انتخاباتی شما در راس امور هستند ، گفتید تیم فوتبال چوکای تالش سیاسی است ۶ سال حتی یکبار به ورزشگاه پوریای ولی تالش نرفتید اما به یکباره تغییر موضع دادید و هیات مدیره تشکیل دادید
آن هم جملهگی از یاران خود ، ایرادی ندارد فقط این انتصابات در جهت پیشرفت تیم فوتبال چوکا باشد خوب هم می باشد ،
شما به دکتر سالاری استاندار گیلان به دلیل انتخاب برخی از جوانان خرده میگیرید اما خودتان برخی را یک شبیه مدیر میکنید ، ᐸآنچه را که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند > مگر شما مخالف جوانگرایی هستید ؟!

گفتمان جای خود را به سیلی داد و همین سیلی تبدیل به یک روال اداری در شهرستان تالش شد …..

به نوعی باید گفت تاریخ تکرار شد ، این ها همه نشانه هستند اگر کمی به گذشته برگردیم برایمان این جملات بسیار آشنا خواهند بود

?آقای شکری نماینده مردم درد ها و مشکلات منطقه خود را در مجلس باید بازگو کند نه اینکه وقت خود را با مخالفت های حزبی و بی فایده از بین ببرد ؛ در مجلس شورای اسلامی برای زنده نگه داشتنه درختان و جنگل ها ساعت ها و روزها زمان صرف شد ، قانون نوشته شد ، تصویب شد تا جنگل ها نابود نشوند، اما به این فکر کرده اید اگر جنگلبانی یا قرقبانی ۶ ماه حقوق دریافت نکند خدایی نکرده لغزش کند و روبه کار خلاف بیاورد و یا پیشنهاد های مالی خوب قاچاقچیان وسوسه اش بکند در صورتی که هزینه دوا و درمان فرزندش را ندارد ، اگر بلغزد چه کسی باید پاسخگو باشد ، هم فردی را مجبور به رفتن به کار خلاف کردید هم جنگل را نابود کردید و هم شرافت را از بین بردید آیا در مجلس در خصوص نگرفتن حقوق کارگران قانونی تصویب میشود یا فقط نمایندگان به فکر کم و زیاد کردن حقوق خودشان هستند و کارگران برایشان مهم نیستند ،
می گویید چرا به راه خلاف تن بدهد ؟ یک کارگر تنها منبع درامدی اش همین حقوق ناچیزاست که آن هم چند روز بیشتر دوام نمی آورد ، اگر تحت فشار شدید قرار بگیرد و زن و فرزندش از گرسنگی تلف بشوند ، تکلیف چیست ؟!
واقعا تصور اینکه ۶ ماه یک خانواده بدون حقوق زندگی کند ، چگونه می باشد، جنگلبانان و قرقبان های جنگل شفارود انسان های شریفی و پاکدستی هستند اما نباید بگذاریم کار به جاهای باریک کشیده بشود ، و لازم به ذکر مدیر عامل فعلی شرکت سهامی جنگل شفارود از براداران اهل سنت و از خانواده شهدای عزیز می باشند.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

/وارنا

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

نماینده مجلس: مسئولان خرید‌هایشان سفارشی می‌‌آید، به خاطر همین از سفره مردم خبر ندارند

نماینده مجلس: مسئولان خرید‌هایشان سفارشی می‌‌آید، به خاطر همین از سفره مردم خبر ندارند   …