چاپ مطلب چاپ مطلب

آیت الله نوری همدانی: این کنگره ریشه در محبت گیلان به ولایت دارد/ سردار سلیمانی: چه ارزشی دارد که پاسپورت مارا قبول دارند یا خیر ؟ مهمتر از عزت ماست؟

همای  گیلان: اجلاسیه پایانی  کنگره ملی ۸ هزار شهید گیلان در حالی از صبح امروز آغاز شد که در روزهای گذشته سه اجلاسیه فرهنگیان، بانوان و ایثارگران در محل کنگره  در میدان شهرداری رشت برگزار شد. 

در اجلاسیه پایانی که  با حضور خانواده شهیدان ۸ سال دفاع مقدس و مدافعان حرم از سراسر ایران اسلامی و دانشجویان و طلاب خارجی برگزار می‌شود آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس حضور داشتند.

آیت الله قربانی: اگر رشادت های شهدا نبود این کشور روی پای خود قرار نمی گرفت 

قربانی

در ابتدای مراسم  آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان  با خیرمقدم به حضور آیت الله نوری همدانی و سردار سلیمانی در گیلان از لطف مقام معظم رهبری به مردم گیلان تشکر کرد.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی در ادامه ابراز داشت:  گیلان در زمان اسلام و قبل از اسلام انسان‌های خداجویی  داشته است ، در اینجا  تا قرن سوم گیلان در آیین گذشته خود بود، اما اسلام ناب محمدی(ص) جلوه دیگری به آن داد  و توسط آل بویه و آل‌کیا قرن‌های متمادی این منطقه با عطر اسلام همراه شد.

امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه خاطر نشان کرد: پس از انقلاب و جنگ تحمیلی گرفتاری‌هایی برای کشور به وجود آمده است، اما ذره ای از ارادت مردم به انقلاب کم نشد و  از نوجوان سیزده ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله به جبهه‌ها رفتند و اگر رشادت‌های آنها نبود، این کشور نمی‌توانست روی پای خود قرار بگیرد.

آیت الله قربانی در ادامه تصریح کرد: شهدا جان خود را فدا کردند  و افتخار ما این است که بتوانیم برای آن ها بزرگداشتی را بگیریم که ما هر چه داریم از خون شهدای ماست.

استاندار گیلان: خدمت به  مردم گیلان با این پیشینه والا افتخار است

استاندار گیلان نیز در ادامه اجلاسیه طی سخنانی ابراز داشت: برگزاری چنین کنگره ای که افتخار ارسال پیام رهبر معظم انقلاب را دارد پاسداشت غیرت دینی و ملی گیلانیان ولایتمدار، شجاع، مبارز و قهرمان پرور است که همواره از زمانیکه مامن علویان بودند تا دوران آل بویه ، مشروطیت و مبارزات جنگل و مبارزه با رژیم پهلوی ، دوران دفاع مقدس  و اعزام به جبهه های دفاع از حریم اهل بیت در خط مقدم  پاسداری از آرمان های والای الهی همچون نگینی تابان در مبارزه با متجاوزان درخشیده اند.

PIC (43)

محمد علی نجفی بیان داشت: از مدت ها پیش طنین برگزاری یادواره های شهدا و اجلاسیه های متعدد در راستای برگزاری کنگره عطر ایثار و حماسه را در فضای معنوی این دیار پراکنده است، وی افزود: به یقین دفاع مقدس نیز که مردم گیلان نیز در آن کارنامه ای درخشان دارند گنجینه ارزشمندی از توسل به فرهنگ عاشورایی در برابر زورگویان جهان است که دولت و ملت در آن وحدت دارند.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: بر اساس تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و سیاست های دولت تدبیرو امید مبنی بر زنده نگه داشتن یاد شهدا خود را متعهد به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ آرمان های اسلام و انقلاب می دانیم و قطعا امروز کنگره با این اجلاسیه پایان نمی یابد، بلکه آغازی در راه خدمت به حفظ و احیاء آثار و برکات خون  شهدای بزرگوار و ایثارگران ارجمند و بازشناسی هرچه بیشتر رشادتهای مردم گیلان است.

نجفی تاکید کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ، دولت تدبیر و امید نیز زمینه های اقتصاددرون زا و برونگرا را فراهم کرده است و ما نیز خود را متعهد به خدمت هرچه بیشتر به چنین مردم بزرگواری می دانیم و بیشتر از دوسال و نیم گذشته با تقویت همدلی ها و فضای امنیت و آرامش مثال زدنی استان در راستای بهبود معیشت و اشتغال مردم تلاش می کنیم تا هرچه بیشتر به گیلان بهتر و برتر نزدیک شویم که خدمت به  مردم گیلان با این پیشینه والا افتخار است.

فرمانده سپاه قدس گیلان:۲۰ درصد جمعیت گیلان در زمان دفاع مقدس  در جبهه ها حضور داشتند

PIC (31)

در ادامه اجلاسیه سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه شهدای گیلانی ستارگان درخشانی هستند که هیچگاه فراموش نخواهد شد اظهار داشت:  گیلان در فرهنگ ایثار و شهادت در بسیاری از موارد رتبه نخست را کسب نموده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: از سال ۴۲  شهید سید یونس حسینی رودباری نخستین و تنها شهید قیام خونین سال ۴۲ از گیلان شاهد همراهی گیلانیان در نهضت انقلاب اسلامی بودیم  ودر  همان آغاز زمان جنگ تحمیلی نیز گیلانیان حضور خود را در میدان دفاع مقدس نشان دادند که نمونه آن  شهدای سرپل ذهاب هستند  که  ۱۶نفر از رزمندگان گیلانی بودند که در ۴مهر سال ۵۹ به شهادت رسیدند.

عبدالله پور حدود ۲۰ درصد جمعیت گیلان در زمان دفاع مقدس  در جبهه ها حضور داشتند که در این میان ۷۰ هزار نفر جزوء نیروهای ارتشی، پاسدار و جهادی بودند  اکثر آنها جزء یگان آموزشی و مردمی بودند.

فرمانده سپاه قدس گیلان تصریح کرد گیلان در مقام پشیتبانی از نیروهای رزمنده جزء نخستین استان ها بود که کامیون پشتیبانی رزمندگان را به فرمان آیت الله احسان بخش به پل سرذهاب اعزام نمود.

آیت الله نوری همدانی: نظام جمهوری اسلامی  به مسلمانان ایران و جهان خودباوری داده است

آیت الله نوری همدانی سخنران اصلی کنگره ۸ هزار شهید استان گیلان در ادامه نشست با   با ارسال درود به روان پاک همه ی شهدای گرانقدر  خصوصا شهدای گیلانیبه روان پاک میرزاکوچک جنگلی، آیت الله احسانبخش  و سردار همدانی و دیگر گیلانیان پر افتخار درود فرستاد.

PIC (46)

این مرجع تقلید در ادامه بیان داشت: به دعوت دوست عزیزم آیت الله قربانی در ایجا حاضر شدم و بسیار خوشحالم که در جمع  مردم شهید پرور ،متعهد و ولایتمدار گیلان هستم.

آیت الله نوری همدانی ابراز داشت :نظام جمهوری اسلامی  به مسلمانان ایران و جهان خودباوری داده است که  سبب شد قدم های بزرگی برداریم و با ساخت موشک و تجهیزات دفاعی لرزه بر اندام دشمن بیاندازیم و پناهگاهی برای مستضعفان جهان باشیم و  و همه ی مستضعفان جهان را بیدار کنیم. وی افزود:  امروز بیداری اسلامی در تونس,مصر و یمن به وجود آمده است و ظلم ستیزی از نظام اسلامی نشات گرفته است.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه والای شهدا  گفت:ما هرچه داریم مرهون زحمات خون شهداست. آیت الله نوری همدانی در ادامه خاطرنشان کرد:  در گذشته صیاد ماهیگیری رشتی بنام «بویه»  و بعد سه فرزند او  سبب ماندگاری اسلام در این منطقه شدند و کارهایشان به اندازه ای شایسته بود که تا ابد ماندگار شدند. وی تاکید کرد:  آل بویه به خاطر خدمات بزرگی که به اسلام کرد افتخار بزرگی برای مردم گیلان است و آن ها برای اولین بار برای ائمه گنبد و بارگاه ساختند و عزاداری کردند.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: این کنگره نیز ریشه در محبت شما به ولایت دارد و و باید این ریشه عمیق را حفظ کرد.

سردار سلیمانی: اولین پایه رسیدن به مقام شهید و شهادت هجرت است/ چه ارزشی دارد که پاسپورت مارا قبول دارند یا خیر ؟  مهمتر از عزت ماست؟

سلیمانی

سردار سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس گیلان در میان شعارهای «صل الله محمد مالک اشتر آمد» حضار در اجلاسیه به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و با درود به مردم گیلان و شهدای دفاع مقدس بیان داشت: امروز در اینجا جمع شده ایم تا  درباره دورانی  که ۲۰ سال از آن می گذرد صحبت کنیم، از گنجی که سال‌های متمادی ملت ما را از خود بهره‌مند کردو باید کاوش شده و به جامعه معرفی شود. وی افزود:  جای شهیدان ما همیشه پر است و همیشه ادامه پیدا می کند که نمونه آن شهیدان مدافع حرم است.

فرمانده سپاه قدس  در ادامه خاطرنشان کرد:  اگر امروز کسی را دیدید که بوی شهید از کلام ، رفتار و اخلاق او استشمام شد، بدانید شهید خواهد شد؛ تمام شهدای ما این مشخصه را داشتند قبل از اینکه شهید شوند شهید بودند.  همان طور که کسی نمی تواند کسی قبل از اینکه علم بیاموزد ، عالم شود. پایه اصلی که همه شهیدان طی کردند، این است که به دنبال شهادت رفتند و  اولین پایه رسیدن به مقام شهید و شهادت هجرت است،  هجرت از مال، مکان، مقامات و دلبستگی‌ها که در این هجرت نیاز است. وی ادامه داد: مرتبه دوم، مرتبه جهاد است و مرتبه سوم، ایستادگی و پایداری در این راه است، ما در مسئله درک مقام شهدا نباید تردید کنیم که آن‌ها هم مانند اولیای ما دارای اعجاز هستند.

سردار سلیمانی تاکید کرد: اینکه به قبور شهدا  توسل کنیم، حقیقیت است چراکه مانند قطره ای هستند که به دریا وصل شده‌اند. او چون ذوب در خدا شده است، اخلاص پیدا کرده و چون اخلاص پیدا کرده، اتصال پیدا کرده است، فلسفه شهید فلسفه این اتصال است و این قطره در دریاست. او وصل است به مدار مغناطیسی الهی و  او جزئی از معصوم شده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان درباره جایگاه پدران  ومادران شهید نیز تصریح کرد: پدر و مادر شهید هم همین جایگاه را دارد ،  این ژن  در این وجود نسل به نسل منتقل شده و خداوند در این روز به ودیعه گذاشته شده است، این ها منشاءهای کرامت و رحمت الهی هستند.یکی از پایگاه های جذب برکت الهی هستند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: این هزار هزار شهید به سادگی شهید نشدند، یک بمباران اتمی مانند هیروشیما به وجود نیامده که ۸ هزار نفر با هم شهید شوند. یک حادثه طولانی قریب ۸ ساله ای بود بود که رفتند و دیدند که وقتی شهید شد، مادر و پدر پیر او تنها ماند اما متوقف نشدند. این ۸ هزار نفر در طول ۸ سال  اتفاق افتاده است. هر سال ۱۰۰۰ نفر بهترین های مردم در این جا شهید شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان داشت: امام حسین(ع) عظیم است اما اعظم از آن چیزی است که برای آن شهید شد. برای اسلام شهید شدند و مهمتر از قربانی مهم چیزی است که انسان برای آن قربانی می شود. وی ادامه داد: مگر امکان داشت بدون انگیزه دین و اسلام، ۸ هزار نفر گیلانی در فاصله ای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بدون اینکه خانه و شهر آن هاومورد هجوم قرار گیرد  در مرزهای شلمچه، سرشان را بگذرند با چندوجب به خانه  برگردند؟ این بدون اسلام امکان پذیر نبود. امام(ره) برای احیای مجدد اسلام، این ملت را شایسته آن دید لذا امروز دفاع از نظام اسلامی، مساوی با دفاع از اسلام است، وی افزود:  هیچ عالمی در تاریخ شیعی، هیچ مرجعی در تاریخ شیعی نه امروز نه دیروز قادر نبود کاری که امام انچام داد انجام دهد.

سردار سلیمانی تصریح کرد:  خرمنی از آتش در اطراف ایران وجود دارد، اطراف ایران را ببینید و با ایران مقایسه کنید که امروز اینقدر ارامش و امنیت دارد. وی در ادامه ابراز داشت: جمهوری اسلامی با کدام نظام قابل مقایسه و تبدیل است؟
چه ارزشی دارد که پاسپورت مارا قبول دارند یا خیر ؟  مهمتر از عزت ماست؟ عزت و استقلال این ملت از هر چیزی مهم تر است، البته استقلال یک جز نیست و در همه ابعاد اهمیت دارد،  در فرهنگ، در مسئله دینی و در  موضوعات اقتصادی و فرهنگی  همه این سطوح استقلال شاملش می شود و فقط به تمامیت ارضی بر نمی گردد به که  به این دلیل است  رهبری بر فرهنگ   وبر موضوعات سیاسی و اقتصادی مراقبت می کند.

فرمانده سپاه قدس تاکید کرد:   ۳۰ سال جنگ  ابعاد گوناگونی داشت  اما کشور و نظام به دلیل رهبری شجاعانه و حکیمانه ملت با وفا توانسته بر تمام این‌ها غلبه کند و دشمن را به زانو دراورد.  وی افزود : رسول اکرم  رسول اکرم (ص) چند سال نزدیک  ۱۰ سال حکومت کردند  اما هزاران سال بر دل ها جا دارند،  این قله مطهر است. امام (ره) نیز ۱۰ سال حکومت کرد اما تاثیر امام در جامعه ما بیش از تاثیر تمام حکومت در تمام ۵۰ سال است،  امروز تاثیر رهبری در جامعه ما و بر مصونیت جامعه و حفظ تدین و معنویت جامعه بیش از تاثیر یک حکومت است.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند. عارف به معنای حقیقی و عابد به معنای حقیقی، این خصیصه مهم جنگ بود. خصیصه دیگر رزمندگان ما این بود  که هیچ گونه احساسی، توقعی و پاداشی نداشتند. رتبه ای نبود. کلمه رایج، کلمه سردار و سرهنگ نبود، حقوق فرمانده سپاه ۲۵۰۰ تومان و حقوق رزمنده عادی هم همان  ۲۵۰۰ تومان بود . این زیبایی‌ها‌، جنگ ما را به اینجا رساند. وی در انتها اظهار داشت: شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در سختی ها مطیع ترین بودند این جنگ به این دلیل گنج است و باید از آن حراست کرد ، این  یادواره ها و کنگره ها  بسیار با  اهمیت  است. باید در همه جا ادامه پیدا کند.

 

گفتنی است در پایان مراسم پیکر دو شهید گمنام  تشییع شد.

//گیل خبر

About سردبیر

Check Also

شهردار سیاهکل گفت: تمام تلاش ما این است تا پایان فصل گرما بیش از ۱۰۰هزارمترمربع از معابر خاکی شهر سیاهکل با ارزش ریالی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان آسفالت شود

شهردار سیاهکل گفت: تمام تلاش ما این است تا پایان فصل گرما بیش از ۱۰۰هزارمترمربع …