چاپ مطلب چاپ مطلب

آیین عشق ،آیین هندو در سرزمین خدایانِ هزار معبد /جلال میرزااقایی

اختصاصی همای گیلان: شبه قاره هند که زمانی چرچیلِ افسانه ای عالم سیاست ،با استقلال آن گفت که بال و پر بریتانیای کبیر قیچی شد ،نه تنها جزو عجایب عالم جغرافیا بلکه ،عجایب عالم هستی نیز می باشد .
کمتر کشوری و ملتی، تاریخ و هویت فرهنگی و ملی و ذات هنر افسانه ای شبیه آنها در صحنه گیتی وجود دارد!.
محل تلاقی نه تنها آبهای اقیانوسی غرب و شرق کره زمین ،بلکه تلاقی ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی هم می باشد.
اگر چه در خشم طبیعت و نوعی عدم سازگاری دوسوی آبهای اقیانوسی ،طوفانهایی نصیب این شبه قاره میشود و خسارت هایی هم وارد می کند ، ولی در تلاقی ادیان و به یمن وجود دم مسیحیایی انسا نهای افسانه ای نظیر بودا ،گاندی ،جواهر لعل نهرو و فرزند فاضل و اندیشمند شبه قاره ،اقبال لاهوری و…روحی افسانه ای ،در کالبد فرهنگی هزار تکه این سرزمین دمیده شد که قلم از بیان آن عاجز و مات و مبهوت می ماند .
افسانه ها همگی در این سرزمین ،رنگ حقیقت میگیرند و اسقلالش و زندگی رهبر استقلالش بیشتر افسانه است تا حقیقت تا جاییکه همه هنر مندان و نویسندگان و روشنفکران و..کشور استعماری، عاشق و طرفدار و مجذوب ،اندیشه های رهبر استقلال کشور مستعمره بودند .
تبیین و تبدیل ،اختلافات قومی و فکری هزار معبد به آیین همزیستی انسانی فقط و فقط از معجزه عشق بر می آید و بس ،که” بودا”ی سِحّار و “گاندی” معمار و “نهرو” ی هشیار این اکسیر معجزه را در روح و کالبد مردم ای شبه قاره دمیدند.
شیوه های گفتاری و رفتاری در تعامل روزانه و حتی مراودات اجتمایی همه و همگی رنگ عبادت و نهایت خضوع و خشوع را در آستان معبد مقدس را نمایان می کند .رقص و آواز و نفیر آیین مقدس بودای بزرگ “نیروانا” را در هر کوی برزن و در هر آیین محلی و ملی و حتی بعد از سوزاندن جنازه عزیزان خویش و سپردن آن به رود ” گنگ” مشاهده میشود و در همان حال با احترام زیاد به آیین مسلمانان در تدفین رفتگان آنها ،نگاه می کنند .آنها از دروازه های خروجی هزار معبد به ورودی معبد انسانی رسیدند و چه زیبا حوزه سیاست را مسحور اندیشه ها ی ناب انسانی خویش کردند .
بودای غیر مصلوب که دم مسیحیایی آیین عشق اش ،نصیب ملتی شد که معجزه عشق را شناختند و آنرا ساختند و این ملت عشق شبه قاره هند بود که به نیکی در یافت که فقط معجزه ناجی آنها خواهد بود و عشق این معجزه را ارزانی آنها کرد .
روزنامه فارین پالیسی( foriegner politic)ارگان رسمی شورای سیاستگذاری سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه ۲۰۱۶ میلادی ،هندوستان را یکی از ابر قدرت های سال ۲۰۳۰ میلادی اعلان کرد .
امروز همه شاخص های اقتصادی و آماری و حتی فرهنگی ،گویا و تاییدی بر پیش بینی روزنامه فارن پالیسی می باشد .
آری دوستان!
خواجه ها و راجه های هندی بعد از استقلال به جای آیین برادری ،آیین برابری را پیشه کردند و در معبد خدایان خویش فقط به تلطیف روح انسانی پرداختند و با تاسی از آیین بودا ،همنوعان خویش را عاشقانه و خالصانه ،دوست و همراه و هم سرنوشت یافتند و به نیکی پی بردند ، ایمانی که دنیایش را آباد نکند ،هیچوقت نمی تواند‌ آخرتش را آباد کند .این ایمان ،عشق می زاید و معجزه.

جلال میرزااقایی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …