چاپ مطلب چاپ مطلب

اتوپیا (مدینه فاضله)در چشم انداز تامس مور/ مریم یزدانی دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

اختصاصی همای گیلان:توماس مور(۳۱۴۷۸-۱۵۳۹) یا سر تاموس مور، قدیس ناموس مور،نویسنده ، فیلسوف اجتماعی،سیاستمدار و انسانگرای دوران نو اندیشی و صدر اعظم سال های ۲۱۵۲۱-۳۳ انگلستان بود که به دلیل مخالفت با درخواست هنری هشتم مینی بر ریاست اعظمی کلیساهای انگلستان و تغییر مذهب از کاتولیک به پروتستان ، بازداشت و سپس اعدام گردید.


توماس مور در کتاب اتوپیا که اولین بار توسط داریوش آشوری و نادر افشار در ایران ترجمه و منتشر گردید-با تاثیر پذیری از کتاب«جمهور» افلاطون و «ستایش دیوانگی» آرسموس در ۱۵۱۵-۶ م ،از نظریه معروف سیاسی خود در زمینه آرمانشهر دفاع کرد . این اثر در دو بخش تنظیم گردیده است،نویسنده در بخش اول به تحلیل وضع اروپا ،بویژه به بحران اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی انگلستان پرداخته است، در بخش دوم ، با داستان پردازی خاص خود تبیین جامعه آرمانی اش مبادرت ورزیده.اتوپیا Outopia در انگلیسی و Outopia در فرانسه ، از ترکیب Ou به معنی نفی و Topos به معنای مکان – و در این جا با تسامح به معنی شهر- و در مجموع ناکجا آباد یا هیچستان است.
اتوپیا در این اثر، شرح کشوری به نام آبراسکا در نیمکره جنوبی است که به فرمان یوتوپوس حاکم شهر ، به دور آن کانالی حفر گردید تا شهر به صورت جزیره ای مستقل از دیگر سرزمین ها در آید.
ناخدا رافائل هتیلائوتصادفاً به آن شهر مهاجرت کرد و بعد از توطن سپنج ساله در آنجا، برای معرفی سازمان عاقلانه و عادلانه آن سرزمین به اروپا بازگشت.
توماس مور به تفضیل درباره ۵۴ شهر سرزمینی اتوپیا، شکل ساختمان آنها ، نحوه پوشش ، ازدواج ، تعیین رهبران محلی و نهایتاً پادشاه توضیح می دهد.
در اتوپیا، مالکیت خصوصی مفهموی ندارد و همه چیز عادلانه بین مردم توزیع شده است.
او بر خلاف افلاطون، معتقد است زنان قبل از ۱۸ سالگی و مردان پیش از ۲۴ سالگی حق ازدواج ندارند و چند همسری در آن شهر ممنوع است و بر علم اموزی و عفت مردان و زنان تاکید شده است.
در اتوپیا، همه ادیان بطور مساوی دارای آزادی هستند و معتقدان تمامی مذاهب می توانند با آزادی تمام فعالیت کنند و رژیم حکومتی شیوه اش را بر مدارای دینی و مذهبی سامان داده است.توماس مور نوشته اشت: اتوپیا نمی تواند به طور کور کورانه مورد تقلید قرار گیرد ولی می تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد تا شرایط سیاسی و اجتماعی اروپا را که دارای نقایص است برطرف کند/باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …