چاپ مطلب چاپ مطلب

اجرای پروژه های عظیم شیلاتی در استان گیلان در آینده نزدیک

اجرای پروژه های عظیم شیلاتی در استان گیلان در آینده نزدیک

 

مدیر کل شیلات استان گیلان از اجرای پروژه‌های جدید و بزرگ شیلاتی در استان گیلان خبر داد.

به گزارش همای خبر به نقل از خبرگزاری برنا از گیلان ؛ کوروش خلیلی مدیر کل شیلات گیلان در گفتگویی اظهار داشت: شیلات گیلان قدمتی بیش از یک قرن را دارد و جز نخستین ارگان‌های دولتی در حوزه شیلات بوده که در استان‌ها تشکیل شده و با توجه به پیشینه آن انتظاراتی که بر اساس پیشینه آن وجود دارد، بیشتر است و البته فراز و نشیب‌هایی نیز در طول زمان داشته است.

وی افزود: زمانی شیلات متصدی صید و صیادی بود، هر صیادی که در ساحل فعالیت داشت زیر مجموعه شیلات بود، در حال حاضر کاملا این امر متفاوت است. شیلات زمانی کاملا انحصاری و دولتی بوده است، اما اکنون شیلات ۹۸ درصد در اختیار بخش خصوصی می‌باشد و دو درصد باقیمانده نیز تاسیساتی که در حوزه بازسازی ذخایر وجود دارد.

خلیلی ادامه داد: در حال حاضر شیلات در هیچ بخش تولیدی و استحصالی ورود نمی‌کند و در اصل نماینده دولت است در حوزه انفال آبزیان دریایی و همچنین بحث مدیریت توسعه آبزی پروری و آبزی مصرفی فعالیت دارد. فقط در حوزه بازسازی ذخایر و حفاظت، شیلات ورود و عمل می‌کند و هزینه می‌نماید در زمینه بازسازی ذخایر بودجه دولتی اخذ می‌شود و کار انحام می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه حفاظت از منابع نیز یگان‌هایی داریم که تحت فرماندهی نیروی دریابانی فراجا هستند و وظایف حاکمیتی خود را انجام می‌دهند. زمانی در گیلان کل تولیدات شیلاتی استان ۲۰۰۰ تن بوده است، اما اکنون ۷۰ هزار تن تولیدات داریم و این تولیدات همگی مختص بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی سکاندار آبزی پروری و صید و صیادی می‌باشد. روند توسعه شیلات چه در برنامه‌های توسعه دولت و چه در برنامه‌های توسعه وزارت اعلام گردیده و باید بتوانیم افزایش تولید در واحد سطح داشته باشیم. استان گیلان خصوصا شهرستان انزلی در حوزه زمین و عرصه در محدوده کوچکی قرار دارد و باید به جای اینکه عرصه‌ها را به تولید اختصاص دهیم، به سمت توسعه عمودی پیش رویم و توسعه عمودی از آب و زمین به بهترین نحو استفاده می‌گردد.

خلیلی خاطر نشان کرد: طی یکسال گذشته با کمک کارشناسان و روسای مراکز عملا این قضیه را عملی نمودیم. زمانی بازسازی ذخایر آبزیان در مراکز در یک عرصه کمتر از صد هکتار انجام می‌شد، امروز با اعتباراتی که به صورت ملی دریافت می‌شود در حدود ۳۰۰ هکتار تحت پوشش قرار دارد. در روند سال ۱۴۰۲ این امر به سمت ۴۰۰ هکتار حرکت می‌کند. در شهرستان انزلی در طی یکسال گذشته ظرفیت ماهیان سردابی سه برابر شده است. در خصوص ماهیان خاویاری در یکسال گذشته تولید عملا دوبرابر شده است. اما عرصه و زمین‌هایی که برای توسعه ماهیان خاویاری داریم باید طی سال‌های ۱۴۰۲ الی ۱۴۰۴ پیش برده و رشد یابد، ظرفیت انزلی مشخص است، بندر انزلی در حوزه صید و صیادی با توجه به ماهیان کیلکایی که صید می‌شود در استحصال ماهیان دریایی رتبه اول را دارد. اما در حوزه آبزی پروری در ماهیان خاویاری، بندر انزلی رتبه پنجم را داراست.

وی افزود: رشد نرمال جهانی در حوزه آبزی پروری ۳ درصد است، اما ما در اکثرا شهرستان‌ها بیش از ۱۰ درصد رشد داشته ایم. در شهرستان انزلی این سرعت بیشتر است، اما به نظر بنده این سرعت کند می‌باشد، چون این ظرفیت وجود دارد که با حرکت بهتر، پر تلاشتر و هوشمندانه‌تر تمامی عقب ماندگی‌هایی که در سنوات قبل بوده را جبران کنیم. برنامه‌ای که در دستور کار داریم این است که افزایش را در واحد سطح بالا ببریم و در ماهیان گرمابی نورمی معادل سه تن در هکتار داریم که با نورم جهانی فاصله زیادی دارد.

مدیر کل شیلات گیلان تصریح کرد: افزایش تولید نیاز به تامین تکنولوژی دارد که آن نیز نیازمند هزینه است که از طریق تسهیلات بانکی بدست می‌آید. بسیاری از پیگیری‌هایی ما در حوزه توسعه‌ای این است که تسهیلات مناسب به تولید کنندگان تعلق گیرد.

خلیلی افزود: از شهریور سال ۱۴۰۱ تا شهریور امسال در گیلان رشد‌های متفاوتی داشتیم در ماهیان گرمابی رشد ۲۵ درصدی را تجربه کردیم در ماهیان سردابی رشد نزدیک به ۲۰ درصد را داشتیم در حوزه ماهیان خاویاری، رشد بالای ۳۰ درصد را داشتیم و حرکتی که در توسعه پرورش ماهیان خاویاری است از مزارع غیر فعالی که در زمینه ماهیان سردابی وجود داشته استفاده کرده و تغییرات کاربری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت غذا یکی از نکات منفی بود که سبب شد پرورش ماهیان سردابی آن توسعه لازم را نداشته باشد. طی سال گذشته تا مدت مشابه امسال در زمینه صادرات نیز رشد ۳۰ درصدی را تجربه کردیم از ۱۸ میلیون دلار صادرات به بیش از ۳۰ میلیون دلار رسیدیم و ۵۰ درصد ارزش محصولات صادراتی را خوراک آبزیان تشکیل می‌دهد. کارخانه‌های خوراک آبزیان استان گیلان این کیفیت محصول را دارند که بازار خارجی رغبت به خرید از این تولیدات دارند و رشد خوبی نیز در این زمینه داشته ایم.

وی اضافه کرد: پس از آن در رتبه دوم صادراتی، خاویار و گوشت ماهیان قرار دارند. در یکسال گذشته مجوز‌هایی که شیلات برای صادرات خاویار داده است ۵ تن بوده و در صادرات گوشت ۲ تن و با احتساب مقدار تخم ماهی قزل آلایی که صادر شده تقریبا ده میلیون دلار بوده که یک سوم از پاشنه صادراتی ما را خاویار و گوشت ماهی خاویاری پر می‌کند. قدم‌های که برداشته شده این نوید را می‌دهد که در چشم انداز ۱۴۰۴، باید بهتر و محکمتر گام برداریم. در حوزه آبری پروری در تالاب انزلی می‌توانیم کار انجام دهیم، اما متولی تالاب، شیلات نیست، ما فقط از لحاظ وظایف قانونی می‌توانیم به بازسازی ذخایر ماهیان تالاب کمک کنیم و بچه ماهیان را رها سازی نماییم.

وی اذعان داشت: در خصوص بازسازی ذخایر هر ساله از طریق سازمان تکالیفی را به شیلات گیلان اعلام می‌کنند که بر اساس آن تکالیف عمل می‌کنیم. بیش از ۲۰۰ میلیون بچه ماهی رها سازی شد و این امر بی سابقه است در سال‌های قبل وزن بچه ماهی که رهاسازی می‌شد ۴۰۰، ۵۰۰ میلی گرم بود. هر چه بتوانیم بچه ماهی را با وزن بیشتر رهاسازی کنیم ضریب بازماندگی بیشتر است که طی یکسال گذشته افزایش وزن در بچه ماهیان رها سازی شده داشته ایم و این امر محقق نشد به جز تلاش و تامین اعتبارات که اجرایی شد.

خلیلی در خصوص شکست پروژه پرورش ماهی در قفس در سال‌های ماضی گفت: در گیلان اگر اتفاقی در این خصوص رخ داد که طرح ماهی در قفس موفقیت آمیز نبود مربوط به ضعف تکنیکی بود. بدون آنالیز دقیق و مطالعه در دریا نمی‌توانید ورود کنید، هر کاری که در دریا بخواهید صورت دهید باید شرایط طوفانی را در نظر بگیرید و نمی‌توانید ارتفاع موج را در طراحی سازه حذف کنید. پرورش ماهی در قفس پاشنه آشیل ماست و نمی‌توانیم از آب دریا برای تولید ماهی بگذریم.

وی با اشاره به اجرای یک پروژه بزرگ شیلاتی در گیلان گفت: طرح بندر مزرعه در ۵ نقطه استان که توسط کارشناسان و مشاوران پس از مطالعات تعیین خواهد شد به نوعی پشتیبانی کامل از تولید بالا در حوزه پرورش ماهیان در قفس خواهد بود. با این طرح هم تولید و هم اشتغال تضمین خواهد شد. اکنون بر روی استقرار قفس‌ها در مناطق کم عمق ساحلی در حال فعالیت هستیم و به زودی سه قفس در منطقه جفرود استقرار خواهد یافت.

خلیلی در خصوص برنامه‌های آتی شیلات گفت: دو پروژه عظیم برای استان تعریف شده است یک پروژه شیلاتی را نیز داریم که انتخاب زمین و مطالعات توسط مشاور در دست انجام است که دو مگا پروژه بندر مزرعه می‌باشد که در سایت‌های با ظرفیت‌های ده هزار تنی و ۵ هزار تنی محقق خواهد شد. این سایت‌ها بدین گونه هستند که قفس‌ها در یک چتر حفاظتی قرار می‌گیرند و به صورت مجموعه اداره می‌شود. تمام ضعف‌های تکنیکی که در سنوات قبل در چنین پروژه‌هایی وجود داشت در طرح کنونی از بین می‌رود. در حوزه کیاشهر و بندر کیاشهر یک هلدینگ سرمایه گذاری ورود کرده و ما در حال طی مراحل اداری آن هستیم، فراخوان و انتخاب‌ها انجام شده است. برای بندر انزلی نیز مشاور در حال مطالعه است و نقطه اجرای طرح که مشخص شود، سرمایه گذار ورود خواهد کرد. از سوی دیگر بحث شهر خاویاری را داریم که بدنبال ۳۰ هکتار زمین ساحلی هستیم که تعرفه شود و طرح مزبور دو هزار تن تولید استان را افزایش می‌دهد. در طی یکسال گذشته ۱۲۰ نفر اشتغالزایی در حوزه شیلات اتفاق افتاد و به ازای ایجاد هر سایت و اجرای طرح‌های ذکر شده ۱۵۰ نفر اشتغالزایی خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: در حوزه شیلات باید بازسازی ذخایر را جدی بگیریم و تخریب‌هایی را که در این خصوص در دریا و رودخانه‌ها شده را جبران نماییم. پاشنه آشیل صید و صیادی در نوار ساحلی گیلان همین بازسازی ذخایری است که توسط شیلات انجام می‌شود. استفاده از تور‌های منوفلامنت و نایلونی بیشترین آسیب را به آبزیان می‌زند، این تور‌ها در دریا گم می‌شوند و با توجه به جنس و بازماندگی که دارند قاتلین خاموش هستند و بمانند شبح در زیر آب ماهیان را گرفتار می‌کنند. این اتفاقی است که در بحث صید غیر مجاز رخ می‌دهد و شناور‌های غیر مجاز از این تور‌ها استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: این تور‌ها آسیب جدی می‌زنند و بچه ماهیان خاویاری در این تور‌ها گرفتار می‌شوند. یگان حفاظت از آبزیان شناور‌هایی را توقیف می‌کند، اما باید مسوولین نگاه ویژه‌ای به بحث صید‌های غیرقانونی داشته باشند تا اینچنین ذخایر آبزیان به خطر نیفتد/انتهای خبر

 

About مدیر خبر1

Check Also

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه   رئیس سازمان سنجش کشور: …