چاپ مطلب چاپ مطلب

احیای کارخانه فلاطوری و رونمایی از موزه ابریشم ایران

بازدید دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی از احیای کارخانه فلاطوری لاهیجان و رونمایی از موزه ابریشم ایران در این بنای تاریخی

همای گیلان/دکتر بیژن عباسی رئیس انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان ضمن اعلام این خبر گفت: این انجمن در سال هزار و سیصد و نود و هفت، پرونده ثبتی کارخانه ابریشم فلاطوری را تهیه کرد و با پیگیری در اداره کل میراث استان و وزارت میراث فرهنگی آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند. سپس انجمن در پنج مهر همان سال طی مکاتبه ای با دکتر سالاری استاندار وقت، جلسه ای را با حضور رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، مدیر کل میراث استان و معاون مربوطه، جهاد کشاورزی استان، شورا و شهرداری لاهیجان به منظور بررسی مرمت، احیا و بهره برداری از این بنا به عنوان موزه ابریشم ایران برگزار کرد. سپس تفاهمنامه ای برای احیای این کارخانه و بهره برداری از آن به عنوان موزه ابریشم با حضور نماینده انجمن منعقد گردید. متعاقبا پس از انعقاد تفاهمنامه، با پیگیری انجمن اعتبارات ملی و استانی برای مرمت این اثر تخصیص داده شد. دراین راستا شهرداری لاهیجان کار مرمت اولیه و مقاوم سازی این بنا اعم از استحکام بخشی سازه ای نظیر: ستونها، تیرها و تعمیرات پنجره و اجرای کف چوبی طبقه دوم را انجام داد.
عباسی افزود: با پیگیری انجمن و اداره کل میراث استان، جلسه دیگری در اسفند سال هزار و سیصد و نود و نه در استانداری برای ادامه مرمت برگزار و در مرحله دوم مرمت، درب چوبی بنا ساخته و پنجره های طبقه همکف نقاشی شد و پس از مکاتبه اداره کل میراث با فرمانداری لاهیجان جلسه ای در فرمانداری با حضور دستگاههای ذیربط و رئیس انجمن در خصوص ساماندهی بناهای تاریخی لاهیجان شامل تبدیل کارخانه فلاطوری به موزه ابریشم، تبدیل ساختمان فلاحت به موزه اسناد، گل و گیاه، تبدیل باغ کشاورزی به باغ موزه کشاورزی، کارخانه چای هوختیف به موزه زنده چای که پرونده ثبتی همه آنها توسط انجمن تهیه و با پیگیری آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بودند و تاسیس موزه آل کیا در آرامگاه شیخ زاهد برگزار شد. در این جلسه مقرر گردید طرح بهره برداری از موزه ابریشم را انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان تهیه نماید و این طرح توسط اعضای انجمن به شهرداری لاهیجان، اداره کل میراث فرهنگی و طبیعی گیلان و وزارت میراث فرهنگی ارسال گردید. بر اساس این طرح، اداره کل میراث فرهنگی و انجمن درخواست صدور مجوز موزه ابریشم را به وزارت میراث فرهنگی ارایه دادند و خوشبختانه این وزارتخانه در ۲۱ اردیبهشت سال یک هزار و چهارصد با صدور مجوز موزه ملی ابریشم ایران در کارخانه فلاطوری لاهیجان موافقت نمود.
مراسم آیین رونمایی از این طرح، روز چهارشنبه سی اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور آقای دکتر طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی، آقای دکتر فرخی نماینده مردم شریف شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل، دکتر محمودی فرماندار شهرستان لاهیجان، مدیر کل ثبت آثار تاریخی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و مدیر کل میراث فرهنگی استان و… از پروانه موزه برگزار گردید.
رئیس انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان از مراحل ثبت ، مرمت، احیا و تبدیل بنا به موزه ابریشم ایران و مراحل بعدی راه اندازی و توسعه موزه گزارشی ارایه و سپس از ساختمان مذکور بازدیدی به عمل آمد و دکتر طالبیان برای مرمت نهایی بنا و تجهیز موزه قول مساعد دادند.
دکتر عباسی در پایان از اعضای انجمن آقای سجاد سمیعی در تهیه پرونده ثبتی بنا، علی امیری در تهیه تاریخچه بنا، از آقای مهندس سجودی و دکتر نیما فرید مجتهدی در بازدید و نظارت بر مرمت بنا، از آقای سجودی، دکتر محمد الهامی و سمیعی در مشارکت در تهیه نحوه بهره برداری از موزه و جانمایی اشیا و اسناد آن، دکتر الهامی در تهیه اسناد و روزنامه های قدیمی مربوط به تاریخ و وقایع این بنا و تولید ابریشم در گیلان، آقای دکتر سالاری و آقای دکتر زارع استانداران پیشین و کنونی استان گیلان برای برگزاری جلسه و پیش بینی بودجه مرمت بنا، آقای حلاج پور و دکترجهانی در پیگیری ثبت، مرمت و درخواست مجوز موزه، مقامات محترم وزارت میراث فرهنگی از جمله آقای کارگر و دکتر طالبیان در صدور پروانه موزه، آقای دکتر محمودی فرماندار محترم لاهیجان، آقای مهندس سروی و فرزانه رئیس و معاون محترم مرکز توسعه نوغانداری و آقای پورحسن ریاست میراث فرهنگی شهرستان لاهیجان تقدیر و تشکر نمود.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

 

About مدیر خبر1

Check Also

کشاورزان روش‌های مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج را مد نظر قرار دهند

کشاورزان روش‌های مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج را مد نظر قرار دهند   رئیس …