چاپ مطلب چاپ مطلب

ارواح جاه طلب و زنگ ها برای که به صدا در می آیند؟/علی دادخواه


اختصاصی همای گیلان: ارواح، اثر نویسنده ی مطرح و پست مدرن امریکائی، پل استر است. این رمان موجز، یکی از کتاب های مجموعه ی سه گانه ی نیویورک به شمار می رود که رو ساختی پلیسی و کارآگاهی اما ژرف ساختی عمیق و فلسفی دارد. سیستمی مخوف و مقتدر، مردی را به جاسوسی و مراقبت از همسایه اش که مردی نویسنده و روشنفکر است، می گمارد. مرد جاسوس به مقتضای شرایط جدیدش، رفته رفته تنها و خلوت گزین می شود. روزی در می یابد که مرد همسایه نیز مأمور مراقبت از اوست. سپس دچار این وهم می شود که مرد همسایه کسی نیست جز خود او. گوئی انسان تنهائی است که مراقبت از خود را به عهده دارد و اگر دست از پا خطا کند به دست خود کشته خواهد شد.برای شروع تحلیل امروز فکر می کنم مقدمه ای مناسبی گفته باشم.این داستان مرا یاد شرح آن کرامتی انداخت که از بایزید گفته اند.داستان آنکه همه چیز عالم واحد است.”چنانکه چهار گوشه خانه از او پر بود” و دشنه هایی بود که مریدان، در خیال خام خود بر پیکر بایزید بسطامی می زدند، اما خون از پیکر خود آنها جاری می شد.( اصل داستان را عطار در تذکره الاولیا فصل چهاردهم در شرح بایزید آورده است که در صفحه ۱۴۴ تصحیح دکتر محمد استعلامی می توانید بخوانید‌.)

مدتی هست که یکی از رسانه های معروف گیلان را دنبال می کنم .و با کمال تعجب دیده ام که این رسانه درباره یکسری احکام حقوقی و قراردادهای مالی و شرکتی دانشگاه علوم پزشکی مطلب می زند.مثلا این رسانه تحت عنوان تیتر جنجالی ” رونمایی از دو قرارداد مشاوره ۱۰۰ میلیونی با یک شرکت ” اصل قرار دادها را منتشر می کند‌.من کاری ندارم که در این خبری که منتشر می شود چه مدعیاتی مطرح است و یا این مدعیات درست بوده یا غلط، ولی پرسشی که برای من مطرح می باشد آنست که این قرار دادها چگونه به دست این رسانه رسیده است. البته کار بهمین جا ختم نمی شود ‌شما ببینید وقتی معاونی می خواهد جابجا شود و یا خبر رفتن ریاست دانشگاه برجسته می شود باز پای این رسانه در میان است. یک روز تیتر می زند دکتر محمد زاده قرار است جایگزین دکتر یوسف زاده شود ولی حسنی نماینده رشت مخالف این تغییر است ، ولی این اطلاعات را چه کسی یا کسانی به این رسانه می دهند؟ خب ! ما که از افشاگری خوش مان می آید از خودمان نمی پرسیم که ای بابا این اخبار چگونه بدست این رسانه می رسد ؟

در مورد این سایت خبری نکته جالب دیگری هم‌وجود دارد و آن استناد کانال خبری معاندی مانند رادیو گیلان به اخبار این رسانه است.در حالیکه رادیو گیلان دائما گیل خبر، دیار میرزا وسایر رسانه های گیلانی را مورد آماج خود قرار می دهد و بخصوص اطراف بعضی مدیران رسانه ای که قبلا بطور ویژه روی پرونده این سایت متمرکز شده اند حاشیه های دروغین ایجاد می کند.

حالا من ارتباط بین تغییر بعضی از معاونت های دانشگاه علوم پزشکی با انتقادات رادیو گیلان از جانشینان آنها را متوجه نمی شوم که مثلا چرا دکتر آشوبی پس از آنکه جایگزین جمشید محمدی می شود اینقدر مورد آماج این شبکه است.بخصوص آنکه یکی از نمایندگان رشت دکتر محمدی را تعرفه کرده و بشدت حامی او بوده است.

من‌می خواهم توجه را روی این موضوع بیش تر جلب کنم.رادیو گیلان تحت عنوان “فساد در گزینش دانشگاه علوم پزشکی گیلان” مطلبی را منتشر می کند که با این جملات شروع می شود :” جهت اطلاع همکاران دانشگاه علوم پزشکی لطفا هوشیار باشید، اخیرا دکتر … مدیر گزینش دانشگاه خواستار برکناری همکاران گزینش شدند دلیل این برکناری ها حذف افراد خبره در کار گزینش بوده و همچنین اطلاعاتی که این افراد از شخص دکتر ….داشتند” بعد شروع می کند مقداری از این اطلاعات رونمایی کردن و بعد تهدید می کند :” اگر دکتر ….استعفا نکند بزودی اطلاعات دقیق تری از ارتباطات ایشان پخش خواهد.” خب ! از جمله اول بخوبی آشکار است که این متن را یکی از کارکنان خود دانشگاه و احتمالا واحد گزینش برای رادیو گیلان فرستاده است :” جهت اطلاع همکاران دانشگاه علوم پزشکی ” و کمی دقیق تر:” مدیر گزینش دانشگاه خواستار برکناری همکاران گزینش شده اند.” یعنی باید براحتی متوجه شد که منبع این خبر کسی و یا کسانی بوده اند که باید کنار گذاشته می شدند.در اخبار مربوط به غزل دکتر یوسف زاده هم مشخصا باید منبع خبر را در رقبای او در خود دانشگاه دانست که توسط این سایت و آن کانال تعرفه می شوند.یعنی ما یکسری ارواح جاه طلب در داخل خود دانشگاه علوم پزشکی داریم که دغدغه آنها نه حقوق مردم است و‌نه معوقات کارکنان علوم پزشکی بلکه تنها می خواهند مدیر شدند.

حالا من می گویم رادیو گیلان علیه دکتر آشوبی تیتر زده و مطلب می نویسد شما می توانید بر علیه حرف من با استناد به اخبار دیگر این کانال مدعی شوید که علیه دکتر محمدی هم بارها شایعه پراکنی کرده است‌ .بله ! شما درست می گوئید ولی باید بدانید در جاسوسی رسانه ای هدف باج گیری است و‌نه هواداری از کسی و یا نفی کس دیگر.مثلا در احوالات مدیر آن سایت می گویند ایشان در فصول انتخاباتی هر دو نماینده اصلاح طلب و اصولگرای رشت را می کوبد تا امتیاز لازم را از یکی از آنها و یا هر دوی آنها بدست آورد.بعد شما می بینید بعد از انتخابات می شود رئیس فلان قسمت و یا با فلان نماینده عکس یادگاری هم می گیرد.این روال را رادیو‌گیلان هم دارد.برایش دوغ و دوشاب هم ندارد مهم کسل امتیاز هر دو طرف و یا یکی از طرفین دعواست.بخاطر همین هم‌گاها می بینید تهدید می کند :” استعفا نکند بزودی اطلاعات دقیق تری از ارتباطات ایشان پخش خواهد شد.” این نوع جمله بندی را هر کجا که دیدید:” اگر فلان نکند ” و یا ” ما که می دانیم ” و یا ” بزودی افشا خواهیم کرد” بدانید نویسنده مطلب و‌یا منتشر کننده آن در پی باج گیری است و دعوا بر سر لحاف ملاست. حالا بمانیم و ببینیم که بقول همینگوی ” زنگ ها برای که به صدا در می آیند”!

این باج گیران رسانه ای کارشان را خوب بلدند زیرا همیشه ارواح جاه طلبی هستند که بخواهند به آنها خوراک رسانه ای بدهند‌. معمولا هم در تمامی دستگاه ها نفوذ دارند. آنقدر نفوذشان هست که من نمی توانم نامی از آنها‌ ببرم.ولی کار تحلیل ما بهمین بن بست ختم نمی شود.

شما وقتی می بینید اخبار از خود دستگاه تحت مدیریتان منتشر می شود و دشنه مریدان است که بر جان آنها ودر حقیقت بر پیکر شما فرود می آید باید که فکری بکنید.برای من اما در اینجا ودر نقطه پایان تحلیلم پرسش مهمی مطرح است ‌.در این کشاکش وحشتناک چرا دکتر یوسف زاده با شمشیر چوبی می جنگد؟ من ندیده ام جایی مشاور رسانه ای او و یا مدیر ارتباط دانشگاه بیاید قلمی بزند، تحلیلی بکند و یا حتی مشاوره دندان گیری به دانشگاه بدهد که قضیه از چه قرار است ‌؟

#علی_دادخواه

 

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …