چاپ مطلب چاپ مطلب

استاندار گیلان: پرواز تهران‌ ـ آستراخان روسیه به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

همای  گیلان: محمدعلی نجفی  به برقراری ارتباط گیلان با کشورهای حاشیه خزر اشاره و آغاز این روابط را پس از فروپاشی شوروی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پس از فروپاشی شوروی سابق گیلان پا را فراتر از دیگر استان‌ها گذاشت و ارتباط بیشتری با کشورهای حاشیه خزر پیدا کرد، افزود: سهم تجاری ما با جمهوری آذربایجان بود که گرجستان و افغانستان نیز اضافه شدند و از طریق آستراخان به روسیه متمرکز شدیم.

استاندار گیلان آستراخان را استان بزرگ روسیه دانست و تصریح کرد: آستراخان اهمیت تجاری بالایی دارد و گیلان ارتباط خود را با این استان حفظ کرده است.

وی درباره ورود به بازار بزرگ روسیه پس از تحریم آمریکا و اروپا علیه این کشور و تیرگی روابط آن با ترکیه، گفت: ایران جایگزین مناسبی به جای ترکیه است و فرصتی ایجاد شد تا صادرات کشور از گیلان به روسیه انجام شود.

نجفی با اشاره به اینکه صادرات مرغ و لبنیات به روسیه ممنوع بود، افزود: جلسات بسیاری برگزار شد و مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت تلاش زیادی کردند تا طرف روسی از کشتارگاه‌های صنعتی و نمونه بازدید کند و برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته، صادرات مرغ و لبنیات از ایران به روسیه انجام شد.

وی تعرفه‌ها را از مشکلات گمرکی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی عنوان کرد و گفت: روسیه پذیرفت تعرفه‌های گمرکی را بازبینی کند و در کنار این مسائل توانمندی‌های دیگری نصیب گیلان شد.

استاندار گیلان اضافه کرد: سال گذشته نمایشگاهی با محوریت گیلان در آستراخان روسیه برگزار شد که شناخت خوبی از توانمندی‌های ایران و گیلان در این کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه با تمام کشورها ارتباط اما محدودیت صادرات داریم، خاطرنشان کرد: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه در حال راه‌اندازی است و گیلان مدیریت آن را به‌عهده دارد.

نجفی نصب مجسمه خیام نیشابوری در آستراخان روسیه را از اقدام‌های گیلان عنوان کرد و یادآور شد: نصب مجسمه خیام جزو درخواست‌های آستراخان روسیه بود که در حال انجام است.

وی با تصریح بر اینکه ارتباط بین تجار باید قوی‌تر شود، گفت: در این راستا سفرهای تجاری باید روان‌تر شود و برای این منظور به‌زودی پرواز تهران‌ ـ‌ آستراخان راه‌اندازی می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه به دنبال افزایش ارتباط تجاری گیلانیان هستیم، افزود: این ارتباط باید به گونه‌ای افزایش یابد که پرواز چارتر داشته باشیم.

وی درباره راه‌اندازی پرواز رشت‌ـ آستراخان، اظهار کرد: به دلیل نبود مسافر و بازار تجاری پرواز رشت‌ ـ‌ آستراخان شکل نگرفت و ایجاد این پرواز خارجی باید صرفه اقتصادی داشته باشد و برای این منظور باید گردشگری ارتقا یابد.

نجفی با بیان اینکه پرواز تهران‌ ـ‌ آستراخان می‌تواند هر روز شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: بازار روسیه ۳۵۰ میلیون نفری است و گیلان نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز این بازار باشد و بازار متعلق به تمام ایرانیان بوده و به همین دلیل پرواز تهران‌ ـ‌ آستراخان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین پیشنهاد لغو روادید بین گیلان و روسیه را داد و متذکر شد: با لغو روادید روابط تجاری بین ایران و روسیه از طریق گیلان راحت‌تر صورت می‌گیرد و موجب افزایش حجم مبادلات تجاری می‌شود.//فارس

 

About سردبیر

Check Also

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه   رئیس سازمان سنجش کشور: …