- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

استاندار گیلان: چای هرگز نباید در داخل کشور توزیع شود./کشاورزان مجبور شدند باغ های چای را رها کنند

آثار روانی ناشی از توزیع این چای در داخل کشور همواره همانند پتکی برسر این صنعت است و این چای هرگز نباید در داخل کشور توزیع شود.

به گزارش همای گیلان [1] محمدعلی نجفی ظهر امروز در نشست بررسی مسائل چای بابیان اینکه پرداخت ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران باقی مانده است، اظهار کرد: سازمان چای پرداخت این مطالبات را از روز شنبه آغاز کند.

وی با بیان اینکه چایکاران تاکنون ۷۳ میلیارد تومان از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند، افزود: براساس رایزنی‌های انجام شده با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری مطالبات باقیمانده در ۱۰ روز آینده بطور کامل پرداخت می‌شود و اعتبارات لازم در این زمینه تأمین شده است .

استاندار گیلان با اشاره به اینکه براساس کار کارشناسس تعیین قیمت برگ سبز چاس در سال آینده در حال جمع بندس نهایی است، گفت: اگر چه قیمت برگ سبز چای سال گذشته اندکی افزایش یافت اما باید تلاش کنیم تا بهای واقعی برگ سبز چای در جریان عرضه و تقاضای بازار تعیین شود و افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مسئله چای سنواتی اگر حل نشود مشکلات چای باقی می‌ماند، افزود: آثار روانی ناشی از توزیع این چای در داخل کشور همواره همانند پتکی برسر این صنعت است و این چای هرگز نباید در داخل کشور توزیع شود.

نجفی با بیان اینکه مشکلات چای با هیاهو و سوء استفاده‌های تبلیغاتی و سیاسی حل نمی‌شود، گفت : کیفیت چای در سالیان اخیر تا اندازه‌ای افزایش یافته است و من انتظار دارم مسائل چای بدون هیاهو و با آرامش و کار کارشناسی انجام شود.

وی افزود : براساس مشکلات سال‌های گذشته تعدادی از کشاورزان مجبور شدند باغ های چای را رها کنند و در نتیجه با کاهش سطح زیرکشت تولید روبه‌رو شدند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: گیلان فقیرترین کشاورزان را در کشور دارد که باتوجه به ظرفیت کشاورزی استان بسیار زشت و ناپسند است .

وی با اشاره به تلاش‌های درحال انجام برای ارتقای معیشت چایکاران افزود: در این زمینه برخی از امور در جریان است و پس از قطعی شدن به چایکاران اعلام می‌شود ./تسنیم